Inlägg från: Anonym (Fd anonym IPS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fd anonym IPS)

Borderline

Ni som har IPS här i tråden - har ni mycket eller ofta självmordstankar? Uttalar ni dem? Jag är inte suicidal enligt diagnosen men ganska ofta så känns det som att alla skulle må bättre om jag hoppade av tåget - men jag kommer aldrig att göra det. 

Ni anhöriga - hur hanterar ni det? 

• Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (***) skrev 2013-05-07 02:42:50 följande:
    Kan inte sova........ så jag klistrar in ett mail jag skickade till min bästa vän igår.....

Du vet ju att jag typ älskar dr phil. Jag har väntat sååååå länge på att han någon gång ska ta upp borderline efterssom han så ofta pratar om diagnoser hit och dit.

Idag gjorde han det!!!!! I över halva programmet pratade han med ett gift par som hade problem i relationen.

Problemen utgick från att mannen var aggressiv mot både henne och hennes tonårsdotter.

Men dr phil pratade mkt även med dottern och framförallt mamman såklart. Hon verkade helt oskyldig, men jag fick ändå lite "känna igen mig" känslor i det hon sa.

Till slut säger han till mannen - du behöver terapi för att hantera dina aggressionsutbrott

Till kvinnan säger han: jag kan inte ställa diagnos såhär lättvindigt, men jag är så gott som övertygad om att du har en diagnos som heter borderline..... vet du vad det är?

kvinnan: nej, aldrig hört talas om

Dr Phil: Det är en diagnos som i det stora hela handlar om att man har svårt i relationer och att allt omkring en oftast blir till kaos.

Man förstår inte själv varför man "sabbar" allt och man försöker göra bättre nästa gång. Man är också extremt impulsiv och handlar ofta utan att tänka efter före.

Man försätter sig i situationer som är skadliga för sig själv och ibland även för andra, detta för att man inte förstår bättre själv men också för att man nedvärderar sig själv så mycket och inte bryr sig om vad som händer mot en själv.

Han avslutade med att säga:

Vilken kanal och vilken tid???????????
    Jag vill verkligen se det avsnittet. Älskar också Dr Phil men har nästan aldrig tid att titta.  
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-25 12:22:18 följande:
    Det varierar ju förstås mellan individer. Mot mig är min sambo lätt irriterad över småsaker, och läser gärna mellan raderna när jag säger något. Hon blir snabbt arg och tar inte kritik bra, utan ska "kontra" med något så hon känner sig mindre "dålig". Vänner fungerar hon ganska bra med så länge det inte är nära relationer. Krav triggar gärna ilskan.

Exakt likadan är jag mot min sambo. Vänder även ofta det han säger emot honom.
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (undrar så) skrev 2013-05-27 04:30:42 följande:

Finns det något exempel? På hur ett "emotionellt utbrott" kan visa sig i ett gräl? Sen undrar ja också hur lång utredningen är? Hur får man en diagnos?
    På många olika sätt....
    Den utredning jag gjorde sist tog 6 besök hos psykolog, diagnosen ställs med  hjälp av en mängd olika diagnosverktyg med skumma namn, både frågor och formulär som ska fyllas i.
    För att få diagnosen borderline krävs att man uppfyller minst 5 av de 9 diagnoskriterier som finns.  
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    claresh skrev 2013-05-27 06:18:00 följande:
    jag har dock inte borderliner, har ADHD...en lite ''mildare'' grej. typ. ehm...ja...jag tror att min syster har någon slags form av asberger eller borderliner, hon är 10 år. om hon inte får som hon vill så blir hon som en besatt. hon skriker, slåss, provoserar, och mycket mer som jag inte kan sätta ord på just nu...tack och hej :3
    Borderline och ADHD är mycket lika i mångt och mycket, men ADHD är ett neurohandikapp medan Borderline är en personlighetsstörning. 
    Angående din lillasyster så är det svårt att säga nåt, men i mina öron låter det mer ouppfostrat, Man ska inte vara för snabb med att sätta diagnos på människor bara sådär. Borderline kan man inte diagnostiseras med före 18 års ålder...
    Dock ska man tänka på att ADHD är ärftligt. 
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-27 10:37:23 följande:
    Ja, hon vänder också ofta det jag säger mot mig. Hanterar din sambo det bra, i ditt tycke? Jag önskar jag hade förstått min sambo bättre i början av vår relation. Tur vi var upp i öronen kära, annars hade det inte fungerat.
    Nä, jag tycker ju inte det....oftast.
    Han förstår inte vad jag säger...plus att jag hetsar upp mig mer och mer och går upp i affekt, och då vet ju antagligen även du, hur det blir. Det går inte att diskutera med oss... 
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-05-27 14:47:41 följande:
    Du menar när jag springer? ;)

Nävars. Jag ska nog faktiskt söka mig till en psykolog så småningom. För att lära mig hantera ilskan jag får mot mig och inte ta åt mig. Tror alla anhöriga kan ha nytta av att prata med någon utomstående, professionell.

Upplever du att ni mår bättre efter du fått diagnosen då? Min sambo vägrar all hjälp. "Sånt fungerar inte"...
    Du menar när jag springer? ;) - hahahahahahaha!!!!! Du har fattat galoppen!

Nja, inte än - men har jobbat med det sen jag fick den första gången. Har precis påbörjat MBT-teamets 18 månader långa behandling med terapi två gånger i veckan, och har för avsikt att komma ut som en om inte frisk så i alla fall insiktsfull och symtomfri individ som det går att leva med
  • Anonym (Fd anonym IPS)

Det har du verkligen rätt och oj vad min sambo är duktig på att trycka på fel knapp.... Fast det är ju lite synd om honom då jag har ungefär 100 knappar varav 98 är modellen "Har du dödslängtan? Tryck här" Men han har svårt sätt förstå varför jag gör som jag gör, och mina problem ligger till största på det affektiva planet plus att min mentaliseringsförmåga är helt uppfuckad. Men Stefan, varför vill inte din sambo söka hjälp? Vill hon inte bli av med demonerna??

Anonym (Stefan) skrev 2013-05-27 18:00:18 följande:
    Starkt av dig! Hejja hejja! Tror hälften är vunnet eftersom du inser vissa saker som du själv gör. Men jag tror också det krävs att varje anhörig inser hur denne påverkar och trycker på knappar på individen med borderline. Det har i varje fall varit viktigt för mig. Håller tummarna för Er!

• Anonym (Fd anonym IPS)

För att alls kunna få diagnosen måste man uppfylla minst 5 av 9 diagnoskriterier. Jag har en "mild" form av BDP då jag inte är suicidal eller har ett uttalat självskadebeteende .

mollisen skrev 2013-05-27 20:37:24 följande:
    hur kan en mild grad av borderline yttra sig!? el vad är kännetecknen i stort?

• Anonym (Fd anonym IPS)

sv.wikipedia.org/wiki/Borderline

Anonym (ngt är fel...) skrev 2013-05-27 21:18:18 följande:
    o hur ser d olika kriterierna ut?! har länge funderat vad det är för fel på mig... har gått hos massa psykfolk o ätit med. men kommer ju ingenvart! står o stampar o mår precis lika som när jag var yngre... känner inte mig själv o lider av extrem beslutsångest i ALLT!! har svårt att leva i längre relationer då jag alltid tröttnar... slutar med att man lämnar o hittar ngn ny direkt... tror att allt är toppen men kommer sen på att man ångrar sig o borde varit kvar med ngn av de andra. Är väldigt ofta deprimerad o orkar då inte med mig själv o inte heller mina stackars barn... känner mig totalt oduglig när det kommer till allt, som ex arbetskamrat,flickvän osv... känner mig aldrig nöjd i tillvaron med ngt! trivs inte med jobb, förhållande, fritid, mammalivet osv.... o så är det alltid! har aldrig känt mig nöjd och tillfreds med ngt... vet liksom inte vad jag söker?! vad som kan få mig lugn?! vet inte vad jag har för fel men ngt är det iaf!! frågan är bara hur man ska få reda på det?! klarar inte att leva ett helt liv såhär.... vill bara få lugn o ro :(  håller verkligen på att gå sönder...

• Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (.) skrev 2013-05-30 08:01:41 följande:
    "men ADHD är ett neurohandikapp medan Borderline är en personlighetsstörning"

Det där är bara historiska ord som inte betyder något längre. Båda problemen är en kombination av starka genetiska orsaker och miljö. 
    Det där får du allt lov att utveckla lite...
    ADHD är ju neurologiskt, vilket inte Borderline är 
  • Anonym (Fd anonym IPS)

Länkar till fakta tack.

Anonym (.) skrev 2013-05-31 17:55:48 följande:
    Att det är genetiskt behöver inte säga något om huruvida det går att bota/mildra eller inte. Det är två olika saker.

• Anonym (Fd anonym IPS)
    Buttercup skrev 2013-09-17 07:33:32 följande:
    Anonym (TS)
    Det funkar tills de inte funkar antar jag. Finns juh inte så mycket att göra de e bara att kämpa på.
    Nej terapi har aldrig fungerat för mig så de gör jag ej.
    Hur vet du att terapi inte funkar på dig?
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (TS) skrev 2013-09-18 10:13:35 följande:
    Nej inga biverkningar som jag märkt av, men alla anti-deppressiva mediciner slutar att verka efter ca 1år och då har jag varit tvungen att byta.
    Slutar antideppen funka på dig efter ett år?
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Stefan) skrev 2013-09-16 12:41:04 följande:
    Relationen är kärleksfull i vågor, om man kan säga så. Oftast får dock husdjuren mer av den varan än jag. Noll passion, mycket småbråk över saker jag inte är van vid att bråka om. Stödet är också obefintligt. Ibland är hon medveten om hur hon mår, ibland inte och då är allt mitt fel.

Så mycket av "egen lilla bubbla" vilket man dock kanske kan förstå. Mådde jag så dåligt själv skulle jag kanske också bli inåtvänd, jag vet inte.
    Jajamensan, så är det
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (TS) skrev 2013-09-18 10:15:58 följande:

Ja det enda man kan göra med borderline är ju att jobba med sig själv, lära sig leva typ. Tråkigt att terapi inte funkar för dig...Har hört att man ska kunna bli frisk från det, men fattar inte riktigt hur det ska funka då det är en personlighets störning :/
    Frisk och frisk - det finns möjlighet att lära sig hantera det och leva med det så att man mår så bra som möjligt. Det är därför MBT är så effektiv, då både mentaliseringsförmåga och agentskapet är uppfuckat, och det är vad MBT fokuserar på. Att det tar tid beror på att det tar tid att lära om. Det märker jag på gruppterapin - vi har ett par som har gått länge och de tänker mer "outside the box" än oss som är nya.
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (gråter) skrev 2013-09-20 21:29:23 följande:
    Jag äter också Voxra och har gjort det i snart ett år. Den ger inte mig några biverkningar, och bara DET är värt lite extra pengar.
    Utredningen går framåt, de har uteslutit Bipolär. Jag har gått igenom en intervju ang Borderline och min slutliga diagnos kommer om ca 3 veckor. Det lutar nog åt att jag lider av Ängslig Depression, som startade när jag var 0-3 år gammal. Jag har också utvecklat ett "flytande ångestsyndrom" som gör att ångesten slår till som en käftsmäll för minsta lilla sak.
    Vad är Ängslig depression??? Aldrig hört talas om!
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Petra) skrev 2013-09-23 11:08:42 följande:
    Hej sen senast.

Kastar ut en fråga; hur många av er har en npf? Adhd/Add?

Jag misstänker starkt att jag själv har Add och tänker nu gå till botten med det. Ingenting fungerar nu, jag är ensam med mitt barn som har adhd. Har tusen saker att ordna med, behandlingar, kurser, plugg, läkarbesök, hem, träning... Ingenting funkar. Jag sitter dag ut och dag in på soffan och försöker klura ut var jag ska börja och hur fan jag ska komma igång. BEHÖVER HJÄLP IGÅR.

Nå. Finns det nån annan? Vilken hjälp har Du fått? Funkar livet ok?
    Jag har blivit utredd för ADHD med negativt resultat, men tydlige så var resultatet inte helt klockrent så MBT-teamet ska titta närmare på den, samt mina journalet från när jag var liten och fick diagnostiserad epilepsi (petit mal med frånvaroattacker) som de tror kan vara dissociationsstörning istället.
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    MikanM skrev 2013-09-23 07:18:05 följande:
    Tack.

Har tagit Oxascand 7,5-22,5 mg ett tag nu,då mina utskrivna 5 mg skulle trappas ut och jag fick 2 kartor 15 mg Oxascand av en kompis.
    Och har Theralen utskrivet både tab och droppar,men ej tagit ut.
    Har även Lergigan och Atarax hemma men inget som jag tar då det ej hjälper.
    Idag är första dagen utan Oxscand,får se hur det går. 
    Varför går du så hårt på Benzo? Det är skitsvårt att bli ren från.

Jag äter 225 mg Venlafaxin dagligen, samt Atarax vid behov - men den är skitdålig för mig. Oxascand funkar utmärkt men det skriver de inte ut  
  • Anonym (Fd anonym IPS)
    Anonym (Petra) skrev 2013-09-23 11:27:15 följande:
    Ok, dissociationsstörning... Hur tänker du kring det? Att det är medfött eller har uppstått av andra orsaker? Vilka kopplingar gör du från det till din borderline? Blev nyfiken nu... :)
    Tänker och tänker, jag har alltid varit disträ och epilepsidiagnosen fick jag vid 5-6 års ålder...
     Jag gör nog inga kopplingar alls till min borderline utan dissociationsstörningen ligger utanför den, precis som mina narcissistiska drag - men de försvårar ju för mig i tillvaron, absolut.
Svar på tråden Borderline