• Gurkan

Plasttallrikar som vardagsporslin?

Letar efter nya tallrikar till vardagsmaten men hittar inget som jag tycker är snyggt och som inte kostr 300-500 kr per tallrikar. Förutom rice tallrikar ( www.sallybazar.se/sv/rice-goteborg-webbutik-sallybazar/rice-melamintallrikar/ ). De finns i många härliga färger, lagom stora (inte upp mot 28-30 cm som många porslinstallrikar) men de är i melamin. Enligt Livsmedelsverket är det ingen fara att äta på melamintallrikar och jag har själv gjort det i barndomen när vi lånade morfars husvagn men vad tycker man om att äta på plastallrikar hemma? Är så i ställd på porslin att jag inte vet hur jag ska ställa mig till plast.

• Svar på tråden Plasttallrikar som vardagsporslin?
  • sverker11
    Gurkan skrev 2013-03-27 21:08:37 följande:
    Letar efter nya tallrikar till vardagsmaten men hittar inget som jag tycker är snyggt och som inte kostr 300-500 kr per tallrikar. Förutom rice tallrikar ( www.sallybazar.se/sv/rice-goteborg-webbutik-s.../ ). De finns i många härliga färger, lagom stora (inte upp mot 28-30 cm som många porslinstallrikar) men de är i melamin. Enligt Livsmedelsverket är det ingen fara att äta på melamintallrikar och jag har själv gjort det i barndomen när vi lånade morfars husvagn men vad tycker man om att äta på splastallrikar hemma? Är så i ställd på porslin att jag inte vet hur jag ska ställa mig till plast.
    Största problemet är nog att de inte får/går använda i en mikrovågsugn. Tydligen finns risken att de spricker om man använder dem i en mikrovågsugn.
  • Gurkan
    sverker11 skrev 2013-03-27 23:01:28 följande:
    Största problemet är nog att de inte får/går använda i en mikrovågsugn. Tydligen finns risken att de spricker om man använder dem i en mikrovågsugn.

Vi använder i stort sett aldrig micro oc skulle jag behöva har jag några glasassietter jag ka använda. Jag bara tänkte att man kanske saknar porslinskänslan,..
  • Gurkan
    SilverEmma skrev 2013-03-28 07:00:31 följande:
    Jag är också inne på att köpa såna tallrikar men har samma funderingar.

SilverEmma skrev 2013-03-28 07:00:31 följande:
    Jag är också inne på att köpa såna tallrikar men har samma funderingar.

Sambon är rädd att de blir för lätta om du förstår? Samtidigt finns de i så fina färger och för ett hyfsat pris och ja kommer garanterat inte slå sönder dem... ;) alternativet hade varit att hitta någon schysst 70-tals serie till hyfsat pris men det är inte heller lätt
  • SupersurasunkSara

Superfina! Annars har Ikea en massa med färg nu, dock inte så starka färger. Indiska kanske har? Vi har en Hem ljuva hem butik här som har porslinstallrikar eller om det är lergods med starka färger, dock inte spetsmönster på.

Jag hade nog kört på, iaf testat genom att köpa några bara.

• PolyPond

Blir de inte väldigt snabbt repiga av metallbestick, undrar jag? Vi hade plasttallrikar på min gymnasieskola och de användes förstås mera flitigt än i ett vanligt hem, men de var också oerhört repiga och hade tappat all glans.

• Gurkan
    PolyPond skrev 2013-03-31 18:18:02 följande:
    Blir de inte väldigt snabbt repiga av metallbestick, undrar jag? Vi hade plasttallrikar på min gymnasieskola och de användes förstås mera flitigt än i ett vanligt hem, men de var också oerhört repiga och hade tappat all glans.

Det står att de ska klara det på någon sida jag hittade tallrikarna på. Men klart man blir lite osäker.
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-31 17:35:54 följande:
    Superfina! Annars har Ikea en massa med färg nu, dock inte så starka färger. Indiska kanske har? Vi har en Hem ljuva hem butik här som har porslinstallrikar eller om det är lergods med starka färger, dock inte spetsmönster på. Jag hade nog kört på, iaf testat genom att köpa några bara.

Ikea har inte haft något jag fallit för annars brukar alltid ikea vara ett alternativ för mig. Jag sprang dock på tallrikar på ica maxi, de var inte alls så färgglada eller ens liknade rice-tallrikarna det minsta men de var snygga ändå. Ljusbruna och i stengods. Kostar 40 kr per tallrikar och med rabatten tag 4 betala för 3 så jag slog till. Men det är inte utan att jag nog kommer skicka efter ett par rice tallrikar med i olika färger. Går ju ha som snygga uppläggningsfat!
  • Nyfiken gul

jag har jultallrikar i melamin och tyvärr blir det väldigt mycket barnkalas över tallrikarna hur fina dom än må vara. 

melamin är dessutom väldigt känsligt för värme, det är inte bara micro som saboterar färg och tryck och sånt utan även diskmaskin .

mina jultallrikar och även barnens tallrikar körs i diskmaskin (men aldrig i micro) och tyvärr lossnar flagor ur dekoren/lackeringen och det går inte att använda dom då.

Hur fina dom än är så är min erfarenhet att dom inte ska användas som vardagstallrikar att äta på.  Lägg mackan på dom, ha dom som uppläggningsfat men inte som vardagsporslin.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Margaux

Plast blir repigt och fult ganska fort. Varför inte Höganäs porslin eller stengods om du vill ha mycket färg?

Svar på tråden Plasttallrikar som vardagsporslin?