• Bittersweet me

Har du hört talas om dymmelonsdagen?

Häromdagen sade jag lite käckt till min man "Vad roligt att det snart är dymmelonsdag", varpå han replikerade "Vad sa du, sa du?"

Det visade sig att han inte hade hört talas om den dag som i min barndom var en av årets roligaste!

Hur är det med er andra här på familjeliv? Har ni haft något särskilt för er den här onsdagen före påsk? Skriv gärna kommentar om var du är uppväxt, oavsett om du röstat ja eller nej. Själv är jag uppväxt i Östergötland och gift med en värmlänning som uppenbarligen har noll koll...

Frågan lyder som rubriken: Har du hört talas om dymmelonsdagen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du hört talas om dymmelonsdagen?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Givetvis. Men har inget speciellt kopplat till det. Möjligen skulle det vara dagen då all påskhandling gjordes när jag var mindre, jag vill minnas att det gjordes på onsdagen innan påsk för att slippa trängseln på skärtorsdagen.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Bittersweet me
    Viktoria123 skrev 2013-03-27 21:40:33 följande:
    Ja men har nog aldrig "firat" den. Är också östgöte
    Nej, firat är inte riktigt rätt ord. Det var något roligt som vi brukade göra den här dagen, men jag ville inte skriva rakt ut om det, utan ville se om någon visste vad det var.
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-03-27 21:47:47 följande:
    Givetvis. Men har inget speciellt kopplat till det. Möjligen skulle det vara dagen då all påskhandling gjordes när jag var mindre, jag vill minnas att det gjordes på onsdagen innan påsk för att slippa trängseln på skärtorsdagen.
    Låter som en smart strategi i mataffären. Dock var det inte det som mitt 9-åriga jag tyckte var så roligt.
    Pippi Långstrump skrev 2013-03-27 21:49:28 följande:
    Givetvis man dymlade kyrkklockorna. Så de fick en dovare klang.
    Ja, det är ju den riktiga betydelsen. Dock var det inte det vi ägnade oss åt i den röda lilla skolan utanför Linköping.

• Bittersweet me

Nämen. Det verkar (än så länge) som att det bara var på min skola som vi busade på dymmelonsdagen!

Påskveckans höjdpunkt, förutom godiset och utklädnaderna såklart!

• nenwood

Man ska väl sätta lappar med rolig text på folks ryggar tror jag traditionen är.. Men vet inte vart den idén kommer ifrån och om ingen vet om denna tradition kanske det blir konstigt

Är från Småland.

• giftgrodan

javisst, man sätter lappar på ryggen på folk. Jag kommer från Sörmland. (Visst gör de det i Barnen i Bullerbyn, eller minns jag fel?)

• Bittersweet me
    Bittersweet me skrev 2013-03-27 22:51:14 följande:
    Åh, två på raken som har koll på läget!
    giftgrodan skrev 2013-03-27 22:50:02 följande:
    javisst, man sätter lappar på ryggen på folk. Jag kommer från Sörmland. (Visst gör de det i Barnen i Bullerbyn, eller minns jag fel?)
    Och där kom ju en till!

Vet inte om de gör det där, men det känns som att det skulle kunna vara så -- en gammal tradition från Småland som har spridit sig till landskapen runtomkring men är helt främmande på andra sidan landet.

Svar på tråden Har du hört talas om dymmelonsdagen?