• Haskel

Varför kan inte män förstå!!??

Detta är ju ett skolexempel på problem i förhållanden. Problemet är inte enkönat, och det gäller inte enbart sex. Den ena parten vill ha mer av en sak, och den andra parten vill ha mer av något annat. Men om vi håller oss till exemplet i TS. Den ena parten vill ha mer sex, den andra vill ha mer uppvaktning och gos. Den första parten tycker, självklart skulle jag vilja ge henne gos, smek, blommor och choklad. Bara hon visar att hon älskar mig först, genom att ge mig sex. Den andra parten tycker och känner, självklart skulle jag vilja ha och ge honom massor av sex. Bara han visade att jag betyder något för honom, genom att gosa/smeka/kyssa/kram mig och kanske köpa någon present ibland. Så går tiden, problemet växer sig större och större. Mannens sexlust driver både honom själv och kvinnan till vansinne. Kvinnan otillfredsställda behov av närhet och ömhet, får henne att känna sig deprimerad och osedd. Båda går och väntar på att den andra ska ta första steget. Mannen väntar på att kvinnan ska gå med på sex. Kvinnan går och väntar på att mannen ska uppvakta henne.

Som sagt: bara ett exempel. Det behöver inte gälla man (sex) och kvinna (gos), det kan vara tvärtom. Problemet kan dessutom handla om helt andra saker i förhållandet. Men båda väntar på att ens partner ska ta första steget. 

• Haskel
    Anonym (älskad) skrev 2013-04-10 13:09:17 följande:
    Ett bra och en ganska basic beskrivning, vilket du även tar höjd för. Men gäller säkert i många förhållanden skulle jag gissa.

Ett bland säkert flera följdproblem som jag själv erfar en del av är att när den som har mer sexuell lust verkligen ger gos, kärlek, smek osv utan att det förväntas sex och gör så en tid utan att det händer något/responsen uteblir, så blir det en vana som den som inte har lika mkt lust vänjer sig vid utan att ha behövt "ge tillbaka". Den som har mer lust driver fortfarande sexet. Tar initiativ i 9 fall av 10 osv.

Frågan är när den andre vaknar och inser att det är gemensamma "problem". När inser den som är i en mindre sexuell fas i sitt liv att det är han/hon som måste ta tag i sig själv och fråga sig själv vad "det beror på". Lusten kommer väldigt sällan till dig själv. Du måste leta själv och lära känna dig själv. Vilja och inställning. Prioritera tillsammans tid, precis som det andra som "måste" göras prioriteras in i livspusslet
    Du har helt rätt i din iakttagelse att problemet sällan löser sig, även då den ena parten verkligen tar första steget. Vi människor är "vanedjur". Vi är dåliga på att uppfatta förändringar, särskilt då förändringarna kommer i små steg och förändringarna/förbättringarna gäller ett gammalt, stort och infekterat problem. Även om små saker verkligen förbättras, hittas istället nya fel och brister. Vi har helt enkelt blivit vana vid att våran partner, är på ett visst sätt. Även om han/hon visar prov på det motsatta, kan vi inte riktigt ta in det. Vi måste därför lära oss/vänja oss på nytt, att våran partner är annorlunda. Ju längre problemet pågått och ju större problemet varit, desto mera jobb krävs. Ett relativt nytt problem, kan dock lösas ganska snabbt, bara den ena eller båda verkligen går in för att ta ett steg i rätt riktning. Men som du säger, om vi tar TS fall som exempel. Det räcker inte med att TS ger sin man sex en gång, eller att han gosar med henne en gång, för att problemet ska vara löst. Det handlar om att verkligen gå in för att förändras. Man måste även vara lyhörd, för att verkligen se sin partners försök till förändring.
Svar på tråden Varför kan inte män förstå!!??