Tom Araya skrev 2013-04-10 13:48:15 följande:
Så tänker jag med (även om jag nu själv aldrig varit utsatt för problemet med saknad lust hos min partner).
Fysisk närhet finns för mig per automatik om kärlek och attraktion finns och i synnerhet om även lust finns, för jag både visar och får ökad lust genom fysisk närhet, även om jag då drar den lite längre än när jag enbart är ute efter den fysiska närheten utan sex.
Mm...jag har insett mkt på min resa och har ändrat på mitt sätt att se på saken och mitt sätt att bete mig och ansträngt mig för att försöka förstå min partners situation och tänk. Jag inser att det krävs mkt från mig med mer lust för att få lite extra fart i sänghalmen och såhär snart två år efter jag startade upp det hela sitter jag med delar av ett facit. Jo, det har blivit bättre. Jag har fått min partner att inse att det är ett gemensamt problem för relationen och att vi "måste" hitta tillbaka till varandra nu när barnen inte är bebisar längre. Den närhet hon oavkortat gav till våra gemensamma barn vill jag nu ha en större del av och det är hon som måste inse det och ge det till mig, om hon vill. Jag vill ju givetvis att hon skall vilja, annars får det vara. Inget spel för galleriet och eller husfridsknull m.m.
Vi har kommit en bra bit på vägen och troligtvis vet jag mer om kvinnan än vad som är nyttigt för mig =) Skämt o sido, så slutar inte min partner att överraska i att INTE vakna, tyvärr. Det är väl det jag har insett nu det senaste. Att jag inte kan göra mer än jag gör och har gjort. Resten måste komma från min partner. Det är min partner som verkligen måste vilja och prioritera oss tillsammans med det allt det andra, precis som jag gör (även om jag inte är perfekt och alltid prioriterar rätt och eller med en helhetssyn).
Förändringen hos sig själv, min partner, måste min partner stå för. Älska sig själv. Kanske tillfredsställa sig själv för att lära sig hur kroppen fungerar och för att veta vad kroppen tycker om och vill ha!? Bara ett exempel då min partner inte gör det och har aldrig gjort det. Småbarnslivet i vårt fall lägger ett lock över min partners lust och det faktum att vi båda jobbar fulltid. Tröttheten finns där hela tiden och även den är ju en känd lustdödare.
Men om man ser bortom hindren och orsaker/anlednigar och kanske bortförklaringar så finner man om man söker och om man vill.
Kommunikationen har tagit oss väldigt långt och kommer säkert att fortsätta att ta oss vidare. Utan den hade det inte blivit så bra.