• Indianica

Hur mycket vårytterkläder har ditt barn?

Tänkte på en sak häromdagen. Det finns så otroligt mycket fina och bra ytterkläder till barn nuförtiden, så jag tror att dagens barn har minst tredubbelt så många plagg som de flesta av oss andra hade när vi var små? Jag minns t.ex. att oftast hade jag (på 80-talet) bara en jeansjacka på våren och sedan hade jag en galonjacka om det regnade och en tjocktröja mamma stickat ifall det var kallt. That´s it. Hade bara en mössa och det var en toppluva det stod mitt namn på, sådan hade "alla" där vi bodde.

Nåja, mina barn har "lite" mer vårkläder. Jag har hittills i år köpt en hel del ytterplagg som nog är lite onödiga Obestämd men det är så kul och lätt att förköpa sig då man ibland kan tyckas ha behov av många plagg....

Mina barn har hittills inför den annalkande våren följande plagg:

En skaljacka som oxå tål regn, skalbyxor som också tål regn, en tunn fleecejacka, en vindfleecejacka och så planerar jag att köpa  en lurvfleece bara för att de ser så mysiga ut Tungan uteAlla jackor har matchande mössa. Är också lite intresserad av att köpa en väst , men inser att det är helt galet mycket ytterkläder bara för våren Obestämd 

Vore intressant att veta hur ni andra ser på vårytterplagg till barnen, är ni köpgalna eller köper ni ett plagg eller kanske max två?

• Svar på tråden Hur mycket vårytterkläder har ditt barn?
  • cosinus

Mina barn har 1 windstopper, en skaljacka, ett par skalbyxor, galonvantar och 1-2 mössor var. Samt en hög fingervantar som tappas bort i rasande fart.

De yngre har för all del några skalbyxor som de äldre haft men som nu inte riktigt håller måttet vid ösregn som de har på dagis när det är fuktigt men inte pölar. En skaljacka eller windstopper har jag dock aldrig behövt avskriva för att den inte tålt att ärvas.

• miljarden

Min son har just nu sin skaljacka, som han har haft hela vintern. Fleecetröja, en slags väst från förra året som funkar ännu samt en lite finare jacka. Gympadojor ett par stycken från i höstas och gummistövlar likaså. Kanske två mössor och två par vantar.

Visst gillar jag kläder men det finns många anledningar till att inte gå loss totalt med klädfrosseri tycker jag så jag avstår en massa saker även om de är fina.

• Alisa

4-åringen har:
    * skaljacka med byxor
    * softshelljacka (om den är lagom)
    * vindfleece
    * 2 par gympaskor (hon brukar ha ett, men hennes mormor hittade ett billigt par)
    * 2 mössor, varav den ena något tunnare 

1-åringen har:
    * softshelljacka
    * skalbyxor
    * regnställ
    behöver mössa, skor och vantar

12-åringen har
    * vårskor 
    * mössa (en favorit) 
    behöver softshelljacka, ev mössa 

Jag tycker det är jätteroligt med barnkläder och roligast är det att hitta bra begagnat Glad

• hannis

Är absolut inte köpgalen men har det som behövs för olika väder på våren. det kan ju variera oerhört. 

Min 3-åring har:

Skaljacka
    Skalbyxor
    Vindfleecejacka
    Galonställ
    Fleecefodrd galonoverall 

Har inte köpt vårskor till honom ännu men det blir nog två par gummistövlar (ett par till förskolan) och ett par gore-texskor. 

• Pumpkin

Vår (snart) treåring har:

Skalställ

Galonställ

Fleeceställ

Vindfleecejacka

Galonvantar

Ett gäng fingervantar

Ett gäng mössor av olika slag

Ullfodrade gummistövlar

Vanliga gummistövlar

Ska köpa sneakers också när våren verkligen kommit, än är det en halvmeter snö och vinterkläderna används.

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • sommar2001

Stora, snart 4 har

2 st skaljackor. Ena ersätter regnjackan.
    2 st skalbyxor. Ena ersätter regnbyxor.
    2 st tunna fleecejackor
    1 st varmare fleecejacka
    1 st ull jacka
    1 st lurvfleece jacka
    1 softshell jacka
    samt 3-4 andra slit och släng jackor. Sånna hon inte gillar/ vägrar ha på sig vanligtvis men får ha in hon ska vara i grannens ladugård.
    1 par fleecebyxor

Stövlar
    Vårkängor
    Gympaskor
    Finare gympaskor

Ca 10 mössor
    Fingervantar
    Tunna tumvantar
    Ofodrade galonvantar

Lillen på 6 mån

1 st vindfleece jacka
    1 st varmare fleecejacka
    2 st lurvfleece
    1 par skalbyxor
    Galon ställ
    1 tunn fleeceoverall
    1 tjockare fleeceoverall
    6 st mössor.

Är nog köpgalen. Eller kanske bekväm?!
    Är skönt att ha en uppsättning på dagis, 1 hemma och "rese jacka" som hon har till/ från dagis. Det är enkelt och vi glömmer inget.
    Lillebror har fått ärva några plagg. Är bekvämt att ha galonställ så han kan krypa runt ute och slipper sitta i vagnen hela tiden.
    Sen är det bra att ha alternativ så jag inte måste tvätta på en gång om något blivit smutsigt osv.

• Bambusa

min 4åring som inte går på dagis har:

2ullunderställ som hon har för andra året nu.
    2 skal brallor och 2 jackor(fick ena paret efter vi köpt) 
    fodrat galonställ   
    vanligt ofodrat galon  
    lurvfleece 
    2fleece ställ
    fleecejacka som vi fått 

2tunnfodrade galonvantarfrån förra året, 1tjockare
    3 par vårvantar heter "dagisvante " på Gekås
    fingervantar och nå andra stickade tummvantar som hon mest har på prommenad eller i bilen.. blir ju blöt på en gång annars..

mössor har hon massor i olika tjocklekar... 

fodrade gummistövlar, vårkängor och ett par goretex vårskor och finstövlar som hon älskar å ha till affärn eller på kalas, men än används vikingkängorna sen vintern..      

• Margaux

3 åring: 2 skaljackor, 2 skalbyxor, 1st skaloverall, 1 regnställ, 1 softshell jacka, 1 windfleece. Allt från Pop. x-antal ullfrotte och fleece att ha under. Galonvantar, skalvantar och tunna ull och fleecevantar. Vi har just börjat använda gummistövlar, behöver 1 par till. Gore-tex kängor behöver köpas.... Gympaskor har vi ärvt i rätt stl. Mössor har han en hel drös. Sen blir det keps. Vi är nog mest lata.... Orkar inte bära fram och tillbaka till dagis. Och de flesta storlekar går att köra parallellt mellan 2 numer.

• k girl

Sonen, tre år, har:

- skalställ
    - vanligt regnställ, byxorna går att dra på overallen denna årstid (vårvinter, mkt snö men nollgradigt)
    - fleecefodrat galonställ
    - vindfleece
    - lurvfleece

Typ tre olika mössor och flera par stickade yllevantar, fleecevantar, fodrade galonvantar, ofodrade galonvantar.

• jonnashus

Barnen 6&9 år har ungefär likadant 

Fleecejackor
    Vårjackor
    Tunna vindbyxor
    Vanliga galonisar
    Vantar galon + vanliga
    typ två mössor var
    Fodrade gummistövlar + ofodrade

Tycker att detta räcker alldeles utmärkt 

• Natulcien

Vi ligger lågt och är absolut inte köpgalna...
    Vi nöjer oss med det vi behöver s.a.s.

Sonen (2,5 år) har ett galonställ, en skaljacka, ett par skalbyxor, en fleecefodrad vårjacka, två fleecekoftor, en toppluva och 2-3 par tunnare vantar. Sen har han ett par gummistövlar, ett par skinnskor och ett par goretexskor. Det lär räcka gott och väl...

• Duckan

Här har vi inte en massa kläder liggandes, men hon äger en softshelljacka, en fleece, en vindtät fleece, regnkläder, stövlar och det är väl det. Ja, tunnare vantar och mössa.

• WSalma

Softshelljacka
    Mössa
    Tunt regnställ
    Skor
    Gummistövlar
    Fingervantar
    Ett par fleecetröjor

Oftast har han mjukbyxor med regnbyxor över om det är lite blött, eller jeans om det är torrt och lagom varmt. För närvarande nästan alltid gummistövlar (helst även inne, han älskar dem högt och alla förslag om att ha andra skor avvisas vänligt men bestämt...)

Han är knappt två år och går inte på dagis.

Svar på tråden Hur mycket vårytterkläder har ditt barn?