• Bellafia

Surfplatta el mobil till åttaåringen?

Vi är lite tveksamma vilket som är bäst. Han fyller snart åtta och vill ha något eget att spela spel och liknande på men vilket är bäst egentligen. Surfplatta har ju lite större skärm men mobil kan han ju även ringa på. När brukar barn börja med mobiler, eller mer, ha behov av det? Inte så kul att köpa platta till honom och så månaden efter så börjar han tjata om mobil för att kompisarna börjar få det. Hur gör ni med barn i samma ålder?
    Ni som har tråkigt och bara vill tala om att barn minsann inte behöver varken platta eller lur före 15 behöver inte göra er besvär med att skriva. 

• Svar på tråden Surfplatta el mobil till åttaåringen?
  • solskina

Mobil skulle jag välja.
    Det ger "vuxenpoäng" i barnens sätt att se det här i alla fall. Vi har gett våra barn mobiler tidigt för det är en trygghet för alla att man kan nå varann. Nu är dom äldre, våran tioåring fick platta i julklapp.  Men då har han ju redan laptop sedan tidigare o andra handkonsoler att spela på. 

• Nordanvinden08

Nu är inte mina barn så stora än, men jag skulle skaffa mig en platta till familjen som han kan spela på hemma. Behöver han en mobil (vilket kan vara bra tycker jag så att han kan ringa er om det är ngt) så skulle jag köpa en enklare då en "flashig" mobil alltid är en stöldrisk plus att de kan tappa bort eller tappa den i marken. Tror att en 8-årig pojke skulle bli väldigt ledsen om han råkade ha sönder en fin dyr mobil...

• Cajza85

En surfplatta. Detta för de är som sagt lite större vilket gör det enklare att faktiskt köra lite appar i utbildningssyfte med . Att ni har lite spel med lite "skol" ämnen . Ja hoppas du förstår vad jag menar haha . En mobil är lättare att ha sönder då man springer mer med den i handen som barn anar jag . Lycka till! Hoppas ni hittar rätt

• cosinus

Dottern som precis fyllt 9 har samlat ihop till en Ipad som hon använder hemma och har haft den i 2 månader.

För oss var det absolut rätt val för någon telefon har hon absolut inte behov av  än och med det hon vill göra, spela lite spel, se play-kanaler o s v så är den större skärmen en klar vinst.

• Bellafia

Hmmm ja jag förstår hur ni tänker. Vi hade inte tänkt låta honom ha den i skolan dock utan mer hemma och i bilen om vi åker någonstans. Men ungefär när tror ni barn i allmänhet börjar få egna mobiler, jag tänker när de börjar ringa eller messa varandra?

• pluvdo

Jag hade nog satsat på en surfplatta att ha hemma och en såndär 100-200-kronorsmobil utan kamera och internet som han kan ha på sig ifall han skall iväg någonstans och ni vill kunna kontakta honom. Exempelvis i skolan (eller var barn nu har sina mobiler) så passar det sig knappast med värsta speltelefonen ändå. Då räcker det fint med en som har SMS- och ringfunktion.

• Annsofie82

Surfplatta. Mina barn fick det. Den äldsta (snart 10) önskar sig en mobil. Vi har sagt nej för att han har ingen användning för den. När han själv ska börja ta sig till/från skolan kommer han att få en. Det vet han om.

• Annsofie82

Varför ska en åttaåring få "vuxenpoäng"?

solskina skrev 2013-03-28 11:17:40 följande:
    Mobil skulle jag välja.

Det ger "vuxenpoäng" i barnens sätt att se det här i alla fall. Vi har gett våra barn mobiler tidigt för det är en trygghet för alla att man kan nå varann. Nu är dom äldre, våran tioåring fick platta i julklapp.  Men då har han ju redan laptop sedan tidigare o andra handkonsoler att spela på. 

• TommyAngelo

Jag läste fel i rubriken och funderade på hur folk tänkte när de diskuterade mobil till en ettåring. Jag fick mig ett skratt i alla fall.

Mr. Salieri sends his regards
  • Bellafia
    pluvdo skrev 2013-03-28 11:32:26 följande:
    Jag hade nog satsat på en surfplatta att ha hemma och en såndär 100-200-kronorsmobil utan kamera och internet som han kan ha på sig ifall han skall iväg någonstans och ni vill kunna kontakta honom. Exempelvis i skolan (eller var barn nu har sina mobiler) så passar det sig knappast med värsta speltelefonen ändå. Då räcker det fint med en som har SMS- och ringfunktion.
    Det var smart faktiskt, gör vi så så kan han ju ha med sig luren till skolan ändå. Så får det bli, tack för tipset :)
    TommyAngelo skrev 2013-03-28 11:49:07 följande:
    Jag läste fel i rubriken och funderade på hur folk tänkte när de diskuterade mobil till en ettåring. Jag fick mig ett skratt i alla fall.
    Haha ja det kan man verkligen undra när folk diskuterar så långt ner i ålder :)

Svar på tråden Surfplatta el mobil till åttaåringen?