Jojile skrev 2013-03-29 19:49:57 följande:
Jag skrev inte att jag inte gör det. Jag beter mig mot mina (och andras barn) som jag gör mot vuxna. Dvs tackar när de hjälper mig, säger förlåt om jag gör eller säger något dumt etc. Men hur menar du, bättre än vad? Jag ser inget fel i att säga att någon är stark, har bra fantasi eller är bra på att läsa/skriva.
Jag tycker nog helt enkelt att det ofta är ett märkligt sätt att uppmärksamma någon. Jag säger ju inte till sambon att han är duktig när han lagar mat eller att han är stark när han bär ner tvättkorgen till källaren. Jag tror väl helt enkelt mer på att visa personlig uppskattning som beröm än att fokusera på hur skickligt någon utför något. Det är ju oftast det som verkligen är viktigt. Om något av mina barn målar en teckning till mig så är de ju gesten som är den viktiga att uppmärksamma och berömma, inte hur väl målad/ritad teckningen är. Det är ju en kärleksgåva

....om teckningen är vacker eller ful gör ju detsamma. Så tänker jag

. Jag säger inte att man inte kan berömma prestation ibland, men jag tror ändå mer på att i vardagen mer fokusera på den glädje, hjälp etc som barnet sprider/ger.