• längtan8402

Är det jobbigt med 2 småbarn tätt i ålder ? den yngsta är bara 1 år...?

jag vill nog ha ett syskon tidigt, ganska snart till bebisen som nu är 4 månader... jag är så himla kluven och vet inte om jag kommer orka med två små. är det slitsamt >? hur länge är det slitsamt ? hur blir det med sömnen ?

får man gå upp flera ggr på natten stup i ett när båda vaknar titt o tätt ??

får ni dåligt samvete att ni inte hinner med båda lika mkt ?? era erfarenhet både bra och dåliga !

vad rekomenderar ni som har två små `??

många jag frågat säger faktiskt att det inte är jobbigt och det bara är positivt osv....men jag är nog lite tveksam ändå, därför vill jag veta.

• Svar på tråden Är det jobbigt med 2 småbarn tätt i ålder ? den yngsta är bara 1 år...?
  • Tricia

Har 1 år och 10 mån mellan mina två. De är nu 6 och 4. Det är som med det mesta här i livet. Det beror på. Barnens personlighet, din personlighet, hjälps ni åt båda föräldrarna så den ena inte behöver fixa allt själv som jag i princip gjorde?

Nu är det inte jobbigt alls med två barn tätt, snarare väldigt praktiskt. De leker mycket med varandra, delar rum och ger varandra mycket trygghet. När de var mindre, blöjbarn då är det klart det var slitigt med två barn. Men som med allt i livet fixar man det också och jag är glad för att jag fick dem tätt, som sagt de har stor glädje av varandra.

Har man inte tätt så har man andra fördelar och också nackdelar. Som med allt, Finns inget rätt eller fel :).. Eller något som är bättre eller sämre.

Nu tycker jag inte det är så värst jobbigt längre. Jobbigast är första tre åren med två tätt skulle jag gissa, sen hur jobbigt det beror ju på. Min yngsta var krävande, inte så stort sömnbehov och ville bli buren jämt. Inte alls som äldsta som var tvärtom. Så ja, visst var det lite tufft ett tag men inget jag ångrar..

• enbär
    Tricia skrev 2013-03-28 12:34:13 följande:
    Har 1 år och 10 mån mellan mina två. De är nu 6 och 4. Det är som med det mesta här i livet. Det beror på. Barnens personlighet, din personlighet, hjälps ni åt båda föräldrarna så den ena inte behöver fixa allt själv som jag i princip gjorde?

Nu är det inte jobbigt alls med två barn tätt, snarare väldigt praktiskt. De leker mycket med varandra, delar rum och ger varandra mycket trygghet. När de var mindre, blöjbarn då är det klart det var slitigt med två barn. Men som med allt i livet fixar man det också och jag är glad för att jag fick dem tätt, som sagt de har stor glädje av varandra.

Har man inte tätt så har man andra fördelar och också nackdelar. Som med allt, Finns inget rätt eller fel :).. Eller något som är bättre eller sämre.

Nu tycker jag inte det är så värst jobbigt längre. Jobbigast är första tre åren med två tätt skulle jag gissa, sen hur jobbigt det beror ju på. Min yngsta var krävande, inte så stort sömnbehov och ville bli buren jämt. Inte alls som äldsta som var tvärtom. Så ja, visst var det lite tufft ett tag men inget jag ångrar..
    Tricia skrev 2013-03-28 12:34:13 följande:

Fast TS verkar vilja ha tätare än så, som jag förstår det vill hon sätta igång nu och om det funkar med det samma skulle det bli typ 13 månader mellan. Det tror jag är betydligt värre. Jag har precis 2 år mellan mina. Men 13 månader. Funkar säkert, men varför vill du ha så tätt? Ett så litet barn har helt andra behov än en 2-åring. De vill bli burna, behöver oftare tröst, vaknar kanske fortfarande på nätterna osv. Dessutom kommer du vara höggravid med en liten som kanske inte ens kan gå och måste bäras mycket. Jag skulle vänta så det blir ungefär 2 år mellan. Barnen kommer fortfarande att ha enorm glädje av varandra men du slipper en hel del slit, dåligt samvete osv.

Så jag är nyfiken, varför vill du ha så extremt tätt?

• SilverEmma

Jag har 13 månader mellan mina och hade inte velat ha det annorlunda. Vi hade turen att båda sov hela nätter väldigt tidigt så vi har gått upp på nätterna totalt 3 månader. (en månad med första och två månader med andra) Ettan var en enkel bebis, alltid nöjd och glad men tvåan var väldigt krävande och hade kolik och var väldigt främmad.

Det har varit jäkligt tufft emellanåt, men jag tror inte det varit enklare om det varit längre mellan dem. Ettan har ju inget minne av att ha varit ensambarn så hon har vant sig redan från början att de är två om uppmärksamheten. Det svåraste var nog att påminna sig själv om att storasyster fortfarande var väldigt liten.

Nu fyllde de nyss 3 och 4 och jag har aldrig ångrat att jag fick dem så tätt. Jag njuter numera av tanken att jag aldrig behöver gå igenom bebistiden en gång till.    

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • längtan8402
    SilverEmma skrev 2013-03-28 13:13:06 följande:
    Jag har 13 månader mellan mina och hade inte velat ha det annorlunda. Vi hade turen att båda sov hela nätter väldigt tidigt så vi har gått upp på nätterna totalt 3 månader. (en månad med första och två månader med andra) Ettan var en enkel bebis, alltid nöjd och glad men tvåan var väldigt krävande och hade kolik och var väldigt främmad.

Det har varit jäkligt tufft emellanåt, men jag tror inte det varit enklare om det varit längre mellan dem. Ettan har ju inget minne av att ha varit ensambarn så hon har vant sig redan från början att de är två om uppmärksamheten. Det svåraste var nog att påminna sig själv om att storasyster fortfarande var väldigt liten.

Nu fyllde de nyss 3 och 4 och jag har aldrig ångrat att jag fick dem så tätt. Jag njuter numera av tanken att jag aldrig behöver gå igenom bebistiden en gång till.    

tack så mkt för ditt positiva svar =) , jag som bara vill se det positiva och helst inte det negativa haha!
    ja jag tror det är både jobbigt och jätte bra med två tätt....absolut ! 
    jag vill ha tätt, kanske ett år emellan..eller några månader till på det, för att de kan leka bra med varandra förhoppningsvis, och får vi en pojke till så har bröderna varandra som hoppas man, blir bästa kompisar. de gillar samma lekar och samma saker, kanske såklart .

samtidigt som jag är orolig som sjutton att den stora inte kommer få lika mkt av vår tid som han kanske behöver för att känna sig extra trygg med mamma o pappa,  inte få oss för sig själv helt enkelt..?
    det är nog nästan det som mest hindrar mig från att just nu bara köra på nummer två !

får väll se hur ja känner om några månader,  varför jag hela tiden säger Jag, är för min sambo struntar lite i vilket, han tänker nog som  jag där.         
  • Flisan79

Jag har tre barn med 2,5 års och 22 månader skillnad. Min erfarenhet är att det var bättre för storasyskonet att hinna bli 2,5 innan lillasyster kom. Bara dessa 8 månader gjorde enorm skillnad. Så ännu tätare än 22 mån är för mig helt främmande. Mellandottern hade behövt få vara "bebisen" lite till.

Men givetvis kan det ju gå hur bra som helst så kör på det som känns rätt för dig.

• LJF

Jag har 1 år och 9 dagar mellan första och andra sen är det 1 år och nästan 2 månader till mitt tredje barn. Jag hade väldigt enkla småbarns år, alla 3 har varit lugna och sovit bra på nätterna, nu är de 9, 8 och 7, det är betydligt slitsammare nu tycker jag, emellan åt är det mycket konflikter. Jag är själv uppvuxen med att ha en 15 månader yngre bror och ville därför även jag ha tätt mellan mina eftersom jag tyckte det var perfekt som barn. Jag trivs med att ha tätt mellan barnen och skulle inte vilja ha det på annat vis.

• viseversa

Jag har 16 mån mellan mina två äldsta. Det var KAOS i början då den lilla hade kolik OCH var en väldigt krävande bebis överlag. Men efter ca 6 mån rullade livet på som vi aldrig gjort annat. Nu har vi 4 barn tillsammans inom 6 år=)

• Baby Doll

Hej!
    Jag har 5 barn under 4 år och får jämt frågan om det är jobbigt? Jobbigt är det väl inte, men inte heller en dans på rosor, men jag skulle nog vilja säga att det är intensivt.
    Det bästa du kan göra är att synka båda barnen så att du också hinner sova mellan varven.
    Lycka till :)

På måndag fyller våra tvillingar 3 år- helt knasigt att tänka att vi då kommer att ha TRE st 3-åringar här hemma!!! (storasyster är 9 månader äldre) Och så har vi en 4-åring och en 3-månaders baby också.

Kika gärna in på våran blogg också och följ med på våra äventyr!

www.mybabydolls.blogg.se

5 barn under 4 år -www.mybabydolls.blogg.se-
  • Mabaja

Jag har drygt 16 mån mellan mina och tycker att det är superkul. Är först förra veckan som mina börjat sova på nätterna och de är 2,5 år och 13 mån. Så jag har haft många vaknätter.

Väntar nr 3 om två mån så då börjar vi om med blöjbyten och matning på nätterna.

Svar på tråden Är det jobbigt med 2 småbarn tätt i ålder ? den yngsta är bara 1 år...?