• scrapparlotta

Varit hemma sjuka från skolan, gå ut idag??

Vi har legat hemma i influensa denna vecka. Jag började i helgen, blev tjejerna sjuka på måndag och tisdag. Har ju såklart haft dom hemma från skolan, så även idag. Men idag är bägge två mycket piggare. Feberfria och så. Sen hostar dom och snorar en hel del.... Men nu vill dom gå ut en stund, solen skiner och dom är väl trötta på att vara inne, det har dom ju varit hela veckan nästan. Är det ok att skicka ut dom en stund fast dom inte varit i skolan idag?? Känns lite dumt kanske, kanske en del undrar varför jag inte skickat dom till skolan. Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Varit hemma sjuka från skolan, gå ut idag??
  • Skopan

Jag skulle ha haft en hel feberfri dag inne innan dom fick gå ut o leka

• RockingSkåne

Självklart att dem ska gå ut. En stund. Behöver ju inte leka med kompisar men ta en promenad tillsammans!

• Iida01

Lite frisk luft skulle nog göra gott efter så pass många dagar inne :)

• scrapparlotta

Ja dels är jag lite sådär att skicka ut dom när i en av dom hade hög feber igår. Kanske hon skulle vara feberfri en dag. Sen är jag lite orolig vad andra säger......Men samtidigt så känner jag som lida01 säger, frisk luft nu vore gott!

• Skopan

Vad andra säger ska man inte bry sig i :)

• Aileen Allannah

Äsch, ut med dem! Det spelar ingen roll om barnet har feber heller, det blir inte värre av att vara ute. Kan väl vara skönt med lite frisk luft och sol när man varit instängd och sjuk ett tag?

• Royalle

Det är ju jätteviktigt med frisk luft när man är sjuk. Ut och gå. Bättre än att öppna ett fönster och låta det dra på barnen vilket jag vet flera som gör...

• thanisa

Orkar dem så tycker jag att dem gott kan gå ut. Dottern har nuligen haft körtelfeber och dagen innan hon gick två lektioner i skolan var hon ute på en 20minuters promenad mer orkade hon ut. Jag tycker att det är bra att de gör så pass mycket som de orkar och är de ute så är det väl jättebra. Vi gjorde faktiskt så att vi flyttade ut dagtid även om det var kallt ute. Tog ut madrasser och täcken och låg ute och njöt av solen och också sov, istället för att sova inne. Om de orkar gå ut så gå ut det visar väl mer på att man börjar bli frisk och snart kommer tillbaks till skolan.

• Tjohalia

Klart dom ska ut! Lite frisk luft har ingen dött av, det är bara bra för tillfrisknandet! Bara för att dom klarar en stund ute, betyder inte det att dom skulle ha orkat en hel dag på skolan. Min tös har varit hemma i två dagar och var på grinigt humör och jätteless nu, då fick hon gå ut en stund och genast kändes det bättre.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Skopan

Vid kötelfeber ska man inte anstränga sig o promenera eller vara med på gymnastik mm på 2 v efter man blivit frisk sa läkarna på Barnkliniken åt oss när sonen hade det , han var 12 år ! Ute fick han inte vara fören han var helt frisk !

• thanisa
    Skopan skrev 2013-03-28 16:50:18 följande:
    Vid kötelfeber ska man inte anstränga sig o promenera eller vara med på gymnastik mm på 2 v efter man blivit frisk sa läkarna på Barnkliniken åt oss när sonen hade det , han var 12 år ! Ute fick han inte vara fören han var helt frisk !
    Lätta promenader rekomenderade både barnakuten och vc. Ansträngning i den mån hon klarar, men ansträngning så är det just helt enkelt gå som räknas just nu då springa, cykla mm inte är att rekomendera. Har läst en hel del den senaste tiden och i Usa så rekomenderar man att man kan börja med lätt träning 21 dagar efter insjuknandet, med lätt träning jogging och simning max 30 minuter per dag Båda i lugnt tempo. Med många saker är det dock 4 veckor efter feberfri eller 2 veckor efter att leverprover normaliserats. Allt som riskerar slag mot magen då man är rädd för att mjälten spricker, Så bollsporter och cykling går bort under denna tid.

• Skopan

Vi var tvungna att ställa in en fjällen resa då vi för det skulle bli för jobbigt o detta var 1 v efter han var frisk :) Men men kroppen hade haft 40 graders feber i 2 v så vi var hemma så han fick vila istället !

• Aileen Allannah
    Skopan skrev 2013-03-28 17:38:18 följande:
    Vi var tvungna att ställa in en fjällen resa då vi för det skulle bli för jobbigt o detta var 1 v efter han var frisk :) Men men kroppen hade haft 40 graders feber i 2 v så vi var hemma så han fick vila istället !
    Men att åka till fjällen är ju inte riktigt samma sak som att ta en försiktig promenad på 20 minuter..?
  • Skopan

Vi skulle inte åka skidor utan bara vara o koppla av

• scrapparlotta

Tack alla för era synpunkter. Vi gick ut och gick sakta i ca 15 min...trots att min stora tös hade fått tillbaka febern. men vi tog det i hennes takt och det var så skönt med frisk luft. Tror inte det var skadligt....tvärtom

Svar på tråden Varit hemma sjuka från skolan, gå ut idag??