• XcsM

Hinnsvepning som förstföderska.

Fick en "hinnsvepning" (två BM försökte allt de kunde men de kunde inte komma åt så bra då den satt för långt bak, men av vad jag förstod var de ändå på och retade i den mån de kunde) för exakt en vecka sen, det hände inte mycket mer än att jag fick förvärkar. Idag gick det bättre och BM kom åt.

Jag har BF idag och är så jävla less på att vara gravid. På det åker min sambo bort om fyra dagar och blir borta en vecka, så ja, kort sagt så får bebis gärna komma nu. För är inte så jäkla sugen på att föda ensam.

Vad kan man förvänta sig efter en hinnsvepning? Och speciellt som förstföderska. 
    Ni som fått det, hur lång tid tog det innan det satte igång? Satte det igång överhuvudtaget? Kom det smygande eller "kom det pang på"? 

Har BF idag. 

• Svar på tråden Hinnsvepning som förstföderska.
  • XcsM
    Anonym skrev 2013-03-28 16:14:46 följande:
    Det finns inte så väldigt starka vetenskapliga bevis för att hinnsvepning har nån större effekt dessvärre... Forskningen säger att av 8 kvinnor man gör hinnsvepning på i fullgången tid får 1 kvinna en något tidigare förlossningsstart än de hade fått annars. De övrigt 7 får ofta småblödningar och pinvärkar (sammandragningar som gör ont men inte leder nån vart)...

Måste din sambo verkligen resa bort? Det är ju rätt stor risk att barnet kommer under den tiden han skall vara bortrest, och även om det kommer innan så kommer du ju behöva honom och hans hjälp första dagarna?
    Jag hade verkligen rekommenderat att ni till varje pris ställde in hans resa!
    Ja det var ju inte alltför upplyftande information. Fast jag tycker ändå man läst en hel del om lyckade hinnsvepningar. Men hade varit intressant att höra lite från andra föstföderskor.
    Och inte för att vara den som är den - men hur kan man säga att den där ena kvinnan får en något tidigare förlossningsstart när man inte vet när bebis hade kommit om man inte gjort hinnsvepningen? Solig

Yes, han måste åka bort. Tro mig, hade vi kunnat flytta på eller avboka resan hade vi gjort det, men det går inte
  • XcsM
    xerox skrev 2013-03-28 16:22:56 följande:
    Har 2 lyckade hinnavepningar bakom mig.. Dock inte som förstföderska. Första gången jag fick en var med mitt 2:a barn, det var dagen före BF. Värkarna kom igång efter c:a 12 timmar och efter ytterligare 12 var barnet fött. För 7 veckor sedan fick jag mitt 3:dje barn, fick hinnsvepning vid halv 10 på morgonen och barnet är fött ca 5 timmar senare. På mig har det fungerat :) håller tummen för dig!
    Då hoppas jag på liknande resultat för mig Skrattande Hade du mycket kvar av livmodertappen när de gjorde hinnsvepningarna?
  • XcsM
    Anonym skrev 2013-03-29 10:09:14 följande:
    Visst, det är ju det som är det svåra, men vet inte vad som hade hänt annars eftersom det inte går att både göra och inte göra hinnsvepning... Det gäller dock ju samma för de som har gjort hinnsvepning och där förlossningen ganska snart kommit igång, hur vet man att det var just hinnsvepningen och inte vilken färg man hade på sockorna som spelade roll?

De flesta vetenskapliga studier har de därför jämfört hur många som blir igångsatta av de som gjort hinnsvepning jämfört med de som inte gjort det. Skillnaderna är alltså inte jättestora...

Det kan ju också vara värt att veta att 8-10% av de som börjar som en vaginal förlossning slutar som ett kejsarsnitt. Om det blir så för dig och din sambo är bortrest skulle jag STARKT rekommendera att du har en annan back-up hjälp (kompis, förälder...), man är rätt satt ur spel första dagarna efter ett kejsarsnitt. (Jag vet av egen erfarenhet, min "vanliga" förlossning slutade som ett halvakut kejsarsnitt och det är alltså inte helt ovanligt.)
    Jag googlade runt lite igår och hittade helt andra siffror faktiskt.. av 75% av de som får hinnsvepning startar förlossningen inom 2 dygn. Så det verkar vara lite olika bud från olika håll
  • XcsM
    LisaNi skrev 2013-03-29 10:13:18 följande:
    Jag har svårt att tänka mig en enda anledning som gör att en resa inte går att avboka när ens första barn skall födas...
    Med tanke på att du/ni inte är insatta i min/vår situation tycker jag vi kan skippa snacket om just det och fokusera på det tråden skulle handla om
  • XcsM
    Zamantha skrev 2013-03-29 10:22:54 följande:
    Min första förlossning gjorde jag en hinnsvepning och våran son är född 4 timmar senare ;)
    Tjoho, äntligen lite glada nyheter Skrattande
  • XcsM
    Anonym skrev 2013-03-29 11:21:28 följande:
    Här finns en review (=sammanställning av många olika vetenskapliga artiklar) gjord av Cochrane (en mycket väl ansedd brittisk organisation): onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858....

I resultaten: " To avoid one formal induction of labour, sweeping of membranes must be performed in eight women (NNT = 8)."

Författarna sammanfattar:
    "Routine use of sweeping of membranes from 38 weeks of pregnancy onwards does not seem to produce clinically important benefits. When used as a means for induction of labour, the reduction in the use of more formal methods of induction needs to be balanced against women's discomfort and other adverse effects."
    Men det finns ju ganska många som skriver i olika trådar här att derasförlossning satt igång dierkt efter en hinnsvepning, så jag tänker nog fortsätta hoppas på att den fungerar
  • XcsM
    Anonym skrev 2013-03-29 11:08:56 följande:
    Jag fick en hinnsvepning gjord när jag hade gått två veckor över tiden. Läkaren sade att det skulle göra susen och att jag snart skulle komma tillbaka till förlossningen (där kontrollen och hinnsvepningen gjordes). Pyttsan! Jag gick till 42+5, sedan fick jag inte gå längre utan sattes igång. Så för mig hjälpte inte hinnsvepning alls. Inte heller dagliga promenader, storstädning, färdknäpp, fönsterputsning eller NÅT... Det enda som hände var att jag blev trött.

Tror att bebisen kommer när den kommer... Ha tålamod!
    Skit också, haha  
    Jo, bebisen gör säkert det, men det skadar ju inte att försöka hjälpa (eller iaf hoppas att man kan hjälpa) den lite på traven Hade det inte varit så att min sambo skall bort hade jag nog inte brytt mig om att gå över tiden, men när det är som det är hade det varit skönt om bebis kunde bakas klart och komma ut  
  • XcsM
    Zamantha skrev 2013-03-29 10:22:54 följande:
    Min första förlossning gjorde jag en hinnsvepning och våran son är född 4 timmar senare ;)
    Hur mycket hade du kvar av tappen när den gjordes? =)
  • XcsM
    taquine skrev 2013-03-29 16:02:51 följande:
    Orkar inte googla men vad är hinnsvepning? Redan fått googla om vad BIM var så berätta gärna någon
    Läkare/BM eller liknande går in med två fingrar vaginalt,  försöker nå livmodertappen och "reta den" samt hinnorna  genom att svepa med fingrarna för att (förhoppningsvis) få igång förlossningen eller få livmodertappen att mogna fortare
  • XcsM

Det har gått jättebra! Fick en sista hinnsvepning  kl 18,00 på Långdfredagen och vattnet gick 2 timmar senare Charlie föddes sen på påskafton kl 16,24  

• XcsM
    Anonym skrev 2013-04-08 16:23:10 följande:
    Så skönt! Då hann ni precis innan sambon skulle resa bort antar jag?
    Yes, det gjorde vi!  
Svar på tråden Hinnsvepning som förstföderska.