• Anonym

Hinnsvepning som förstföderska.

Det finns inte så väldigt starka vetenskapliga bevis för att hinnsvepning har nån större effekt dessvärre... Forskningen säger att av 8 kvinnor man gör hinnsvepning på i fullgången tid får 1 kvinna en något tidigare förlossningsstart än de hade fått annars. De övrigt 7 får ofta småblödningar och pinvärkar (sammandragningar som gör ont men inte leder nån vart)...

Måste din sambo verkligen resa bort? Det är ju rätt stor risk att barnet kommer under den tiden han skall vara bortrest, och även om det kommer innan så kommer du ju behöva honom och hans hjälp första dagarna?
    Jag hade verkligen rekommenderat att ni till varje pris ställde in hans resa!

• Anonym

Visst, det är ju det som är det svåra, men vet inte vad som hade hänt annars eftersom det inte går att både göra och inte göra hinnsvepning... Det gäller dock ju samma för de som har gjort hinnsvepning och där förlossningen ganska snart kommit igång, hur vet man att det var just hinnsvepningen och inte vilken färg man hade på sockorna som spelade roll?

De flesta vetenskapliga studier har de därför jämfört hur många som blir igångsatta av de som gjort hinnsvepning jämfört med de som inte gjort det. Skillnaderna är alltså inte jättestora...

Det kan ju också vara värt att veta att 8-10% av de som börjar som en vaginal förlossning slutar som ett kejsarsnitt. Om det blir så för dig och din sambo är bortrest skulle jag STARKT rekommendera att du har en annan back-up hjälp (kompis, förälder...), man är rätt satt ur spel första dagarna efter ett kejsarsnitt. (Jag vet av egen erfarenhet, min "vanliga" förlossning slutade som ett halvakut kejsarsnitt och det är alltså inte helt ovanligt.)

• Anonym

Jag fick en hinnsvepning gjord när jag hade gått två veckor över tiden. Läkaren sade att det skulle göra susen och att jag snart skulle komma tillbaka till förlossningen (där kontrollen och hinnsvepningen gjordes). Pyttsan! Jag gick till 42+5, sedan fick jag inte gå längre utan sattes igång. Så för mig hjälpte inte hinnsvepning alls. Inte heller dagliga promenader, storstädning, färdknäpp, fönsterputsning eller NÅT... Det enda som hände var att jag blev trött.

Tror att bebisen kommer när den kommer... Ha tålamod!

• Anonym

Här finns en review (=sammanställning av många olika vetenskapliga artiklar) gjord av Cochrane (en mycket väl ansedd brittisk organisation): onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD000451.pub2/abstract;jsessionid=2C7ABD9C4CDC1C0F9FF2AC82FE9EC54F.d03t03

I resultaten: " To avoid one formal induction of labour, sweeping of membranes must be performed in eight women (NNT = 8)."

Författarna sammanfattar:
    "Routine use of sweeping of membranes from 38 weeks of pregnancy onwards does not seem to produce clinically important benefits. When used as a means for induction of labour, the reduction in the use of more formal methods of induction needs to be balanced against women's discomfort and other adverse effects."

• Anonym

Jag fick en hinnsvepning men den inte satte de igång för de..tyvärr..
    Var öppen 4cm och hade en pytteliten kant kvar av tappen.

Men jag antar att den hade hjälpt lite för på kvällen när jag sattes igång var jag öppen 6cm men
    som sagt jag kan inte garantera att de var hinnsvepningen som gjorde de.    

• Anonym

Så skönt! Då hann ni precis innan sambon skulle resa bort antar jag?

Svar på tråden Hinnsvepning som förstföderska.