Om du vill läsa i Umeå och inte bo i korridorsrum är det viktigt att du stått i bostadskö rätt länge (www.bostaden.umea.se). Det brukar vara ganska högt tryck på lägenheterna, särskilt när alla har fått sina antagningsbesked till en bit efter terminsstart. Det räcker med att en av dig och din sambo är student för att få bo i en studentlägenhet, det är oftast billigare men svårare att få. Har hört att man får bo kvar i en studentlägenhet i max tre år, men att ingen är särskilt noga med att kolla upp det där.
Nöjeslivet i Umeå är bra. Det finns en del krogar på Campus, och såklart några uteställen på stan. Många av studentområdena ligger rätt nära varandra, så det brukar gå bra att ta sig mellan dem genom att promenera eller cykla. Lokalbussarna tycker jag är helt okej, särskilt om man bor på Ålidhem eller Mariehem. I Umeå finns även Iksu för den som gillar att träna, det är hyfsat dyrt dock (350 kr i månaden).
Friluftslivet är bra, särskilt runt området Nydalahöjd där Nydalasjön ligger, där det finns ett skridskospår. Det finns bra joggingsträckor med grillplatser runt Nydala, och även en fin strand om somrarna. Att promenera runt Nydalasjön tar ca 1,5-2 timmar, och det är väldigt fint där. Det finns skidspår runt om i stan, och några skogar man kan promenera runt i.
Jag vet ingenting om Östersund, men det här är det jag vet om Umeå! :)