• Anonym (Plugghästen)

Studera i Östersund eller Umeå?

Jag ska plugga på universitet och valet står mellan Umeå och Östersund. 
    Då jag varit i dessa städer precis lika lite så vet jag inte vilken stad som är bäst..

Det är mer jag måste ta i hänsyn till än enbart vilken skola som är "bäst".
    Vilket universitet är mest meriterande i CV't? Umeå universitet eller mittuniversitetet?
    Vilken stad är tryggast? "Bäst" kommunikationer? Billigast boende? 
    Störst utbud av fritidsliv? Trevligt folk och öppna för nya människor "utifrån"? Med mera...

Vilken stad rekommenderar du mig att studera i? 
    Från min hemort är det ungefär lika långt till båda orterna, men något närmare till Östersund.

• Svar på tråden Studera i Östersund eller Umeå?
  • Tummelisa01

Hej! Jag har inte studerat i varken Östersund eller i Umeå, men jag skulle tro att Umeå är meriterande på CV't. Varför vet jag inte. Jag har kompisar som har valt Östersund för att det är lättare att komma in på utbildningen där, och då antar jag att Umeå är populärare (eftersom det är svårare att komma in på utbildningen) = bättre.

Priset på boende tror jag ligger ungefär lika i båda städerna, men kanske något lättare att skaffa boende i Östersund (har en "studentsida" på ostersundshem.se). Fritidsliv vet jag är bra i Östersund (har släkt där) då det är nära till fjäll & skog, ingen aning om hur det är i Umeå.

Trevligt folk tror jag du träffar i båda städerna, människorna som går i samma klass som dig till exempel.

Valet är ditt! Tror att du kommer trivas bra vilken stad du än väljer. Fördelar och nackdelar med båda städerna.

• Studentpappa

Östersund är en pissig studentstad och det enda som du kan läsa och få jobb som är ssk. Umeå är annars hyfsat på flera områden.

Lite lätt generaliserat.

• Pumpkin

Umeå Universitet ser nog bättre ut i ett CV och det är en riktigt bra studentstad.

Boende är nog lättare och något billigare att få i Östersund.

Friluftslivet är nog ungefär samma, och människorna också.

Menar du lokaltrafik eller till övriga landet? Båda städerna har ju, vad jag vet, bra av både och. 

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Anonym (Plugghästen)

Nu svarar jag er alla i samma inlägg :) 

Tror ni det är stor skillnad i CV't beroende på vilket universitet man studerar på (vad gäller vilket som är meriterande) eller tror ni det är ungefär detsamma, även om Umeå kanske är lite högre meriterande? 

Tummelisa01: Vill helst inte bo i studentlägenhet då min sambo kanske flyttar med mig och han ska inte plugga :)

Studentpappa: Fast man kan ju läsa andra program också.. Och jag funderar inte på att bo kvar efter studier.

Pumpkin: Menar främst hur kommunikationerna är inom staden..

Jag vet att det är närmare till Östersund från mitt hem i resväg så det känns bättre att studera i Östersund fast å andra sidan säger de jag pratat med att Umeå universitet är meriterande (dock svårare att få bostäder och högre bostadskostnader??) men frågan är väl vad som är viktigast, att ha nära till hemmet eller att ha större chans att få jobb.

• Anonym (Plugghästen)

Puffar.. Vill nog ha lite fler svar

• Anonym

Östersund verkar ju vara rätt val för dig, om det är närmare. Meritvärdet har nog ingen större betydelse, såvida du inte tänkt att som alternativ läsa på Handelshögskolan i Stockholm, i Lund eller Uppsala.

• Micatalyst

Om du vill läsa i Umeå och inte bo i korridorsrum är det viktigt att du stått i bostadskö rätt länge (www.bostaden.umea.se). Det brukar vara ganska högt tryck på lägenheterna, särskilt när alla har fått sina antagningsbesked till en bit efter terminsstart. Det räcker med att en av dig och din sambo är student för att få bo i en studentlägenhet, det är oftast billigare men svårare att få. Har hört att man får bo kvar i en studentlägenhet i max tre år, men att ingen är särskilt noga med att kolla upp det där.

Nöjeslivet i Umeå är bra. Det finns en del krogar på Campus, och såklart några uteställen på stan. Många av studentområdena ligger rätt nära varandra, så det brukar gå bra att ta sig mellan dem genom att promenera eller cykla. Lokalbussarna tycker jag är helt okej, särskilt om man bor på Ålidhem eller Mariehem. I Umeå finns även Iksu för den som gillar att träna, det är hyfsat dyrt dock (350 kr i månaden).

Friluftslivet är bra, särskilt runt området Nydalahöjd där Nydalasjön ligger, där det finns ett skridskospår. Det finns bra joggingsträckor med grillplatser runt Nydala, och även en fin strand om somrarna. Att promenera runt Nydalasjön tar ca 1,5-2 timmar, och det är väldigt fint där. Det finns skidspår runt om i stan, och några skogar man kan promenera runt i.

Jag vet ingenting om Östersund, men det här är det jag vet om Umeå! :)  

• Anonym

På Urank www.urank.se/ kan du se rankingen på sveriges universitet. Personligen skulle jag välja Umeå, mycket större studentstad, större möjlighet till att nätverka under studietiden, bättre lärare, bättre rykte, bättre forskning (leder till en bättre utbildning). Hur nära  det är till din  hemort är egentligen oviktigt, det är bara några år det rör sig om. Kvalitén på utbildningen är viktigare än hur nära hem till föräldrarna man har. 

Vilken utbildningen är det du har sökt? Jag jobbar nämligen med de vanligaste utbildningarna på universiteten i Sverige så om det är en av "mina" kan jag ge dig lite mer info. :) 

• Ojsan

jag bor i närheten av Östersund, men efter dina kriterier skulle jag rekommendera Umeå.. som sagt tidigare på samtliga punkter. Östersund har nära till natur, skidspår, ett bra friluftsliv med andra ord, men sen är det inget mer.

• micksaan

Skulle också rekommendera Umeå även fast jag inte vet desto mer om Östersund. Bor själv i Umeå och pluggar till sjuksköterska. Flyttade hit 2009 tillsammans med sambon, bor på Umedalen. 2010 fick vi vårt första barn och hösten 2011 började jag plugga. Hann ett år innan jag blev föräldraledig med tvåan och nu i höst hoppar jag på igen.

Tycker det är bra bussförvindelser här i stan. Umedalen ligger i utkanten, ca 5 km från stan och bussarna härifrån går var 10 minut dagtid. Andra mer centrala hållplatser trafikeras oftare då ofta flera linjer passerar samma hållplats. :) Ålidhem bor dom mesta studenter på.

Svar på tråden Studera i Östersund eller Umeå?