• missunshine

    Att låta någon annan trösta ens nyfödda?

    Jag skulle vilja få era åsikter gällande det här med att andra ska trösta ens spädbarn. Jag fick mitt första barn för fyra veckor sedan. Jag och min man har inte bestämt oss för att vara AP men när jag läser om det så är det samma förhållningssätt som vi har till föräldraskap. Vi vill att vårt barn ska känna sig tryggt helt enkelt. I helgen är mannens mor och far, alltså farmor och farfar här för första gången. Farmor är så glad att äntligen få träffa sitt första barnbarn och jag tycker det är jättekul med en så engagerad farmor då mina egna föräldrar inte har hälsan. Till saken hör att farmor från stunden de kom hem till oss vill hålla bebis hela tiden, det är helt ok med mig, men när han blir ledsen så vill hon också ta honom och försöka trösta honom och bära runt på honom. När han vaknade och grät från sin tupplur och min man gick för att ta upp honom sprang hon efter och ville ta upp honom och trösta honom. Min man lämnar dom i sovrummet och jag hör hur sonen fortsätter gråta. Jag står inte ut utan går dit och tar sonen, farmor ber att få fortsätta hålla honom men det vill inte jag. Han är bara van att bli omhändertagen av mig och min man och därför vill jag inte "lämna" honom gråtandes med en för honom okänd person, hur mycket jag än litar på farmor för hon är jättefin med barn. Sedan senare efter att jag ammat honom och han är lite trött och gnällig kommer farmor in i rummet och ber att få ta honom och försöka trösta honom. Jag säger nej att jag vill trösta honom men känner mig jättetaskig mot farmor. Dessutom hade han jättesvårt att varva ned efter att de gått och jag tror att det vara alla nya människor och famnar idag som han inte är van vid. Nu undrar jag om min son kan ta skada av att jag eller min man inte är dom som plockar upp honom och tröstar honom när han inte känner personen som gör det, vad är bäst för min son liksom? Farmor är så otroligt på och jag hinner inte med förrän hon är där och rycker upp honom, jag har en känsla av att detta kommer bli en kamp och jag vill höra några argument vad som är bäst för min son? Självklart kommer jag låta andra trösta honom etc när han lärt känna och knutit an till dem men nu känns det för tidigt! Nu när jag läser vad jag skälv skrivit så känns det rätt självklart vad som är bäst för min bebis men jag vill ändå höra era synpunkter på detta!

  • Svar på tråden Att låta någon annan trösta ens nyfödda?
  • längtan09

    Jag har inte koll på vad AP är osv, men jag kan ge mina synpunkter ändå Min och makens familj får ju självklart hålla sonen (snart fyra veckor gammal), men när han är ledsen vill jag ha honom. Varför truga med att farmor/mormor/faster ska försöka trösta och det ska resultera i att han blir ännu mer ledsen, när jag eller maken kan få tyst på honom snabbt? Jag vill bara att någon annan ska hålla i honom när han är lugn och glad, för annars sitter jag med panik över att han är ledsen osv. Jag tror väldigt mycket på att göra vad som känns rätt för mig och maken, och då kommer också det kännas rätt för sonen. 


    Mamma sedan juni 2009
  • lövet2

    För mig är det liksom en ickefråga. Om ett nyfött barn gråter, så ammar jag. Det kan ingen annan göra. Om barnet är lugnt och glatt, så kan släktingarna passa på att hålla några minuter. Enda orsaken till att någon annan skulle försöka trösta en ledsen nyfödd, är i så fall om jag just då inte kunde ta babyn själv (om jag var i duschen t ex).

  • Zayco

    Kan svara på din fråga om din son kommer ta skada

    Spädbarn föds med en genetiskt förprogrammerad tendens att utveckla anknytningsrelationer till mellan en till fem utvalda personer. Anknytning handlar således inte om att tycka om någon, hur sällskaplig man är eller vem man älskar mer än andra utan anknytning handlar om att utveckla och bevara förmågan att använda sig av vissa utvalda personer som källa för trygghet och beskydd under stunder där fara hotar.

    Alltså så kan spädbarn skapa aknytning till 1-5 utvalda personer, alltså ingen fara med det. Men om du känner dig obekväm med det, är det givetvis en annan femma  

  • nozpa

    Är inte så insatt i vad ap är jag heller. Men jag hade tyckt att det var jobbigt om famor/mormor/moster kom och skulle trösta min bebis. Har en på 21 månader, och en på 4 veckor. Och visst, är lillpluttan i farmors famn och börjar gny så springer jag inte fram och rycker till mig henne.
    Skulle hon däremot bli ledsen skulle jag absolut gå fram och hämta henne. Så gjorde vi med storasyster och aldrig att någon protesterade och ansåg att de skulle trösta.
    Tvärtom, det var självklart att hon skulle gå till mamma eller pappa.

    Visa bara hur ni vill ha det, och stå på er. Det är skitsvårt ibland, och speciellt med första. Men ni kommer ångra er sedan om ni inte gör på ert sätt, det som känns bäst för er.    

  • Airlessplace

    Mitt barn är 7 månader och blir sällan ledsen, men jag har fortfarande svårt att låta någon annan trösta honom. Försöker låta sambon trösta ibland eftersom att han ska börja ta ut föräldraledighet om några månader men det är svårt när jag vet att det går snabbare om jag gör det. Jag har turen att ha släkt som respekterar det och räcker över honom till mig om han blir grinig, men jag förstår dig, jag hade också tyckt att det du beskriver hade varit jättejobbigt.

  • Baktakt

    Jag tycker ju att farmor får förstå att hennes välvilja inte hjälper när barnet vill ha sin mamma/pappa och att du inte ska ha dåligt samvete för att ni föräldrar tillfredsställer det behov han ger uttryck för. Farmor får sin plats efter hand och den får nog en bättre start om sonen kommer pigg, mätt och glad till henne.

    Har själv en väldigt rar och engagerad svärmor, men tack och lov har hon alltid lämnat över dottern till oss föräldrar när dottern varit ledsen. Och nu vid 2,5 är de verkligen bästa vänner.

  • Wilner

    Det är bara bra att han får lära sig att vara med andra. Låt inte detta förstöra din relation med svärmor. Det om något kommer din son att bli lidande av. Låt farmor fortsätta försöka. Inget barn påverkas negativt av att gråta några minuter.

  • lövet2
    Wilner skrev 2013-03-29 22:58:35 följande:
    Det är bara bra att han får lära sig att vara med andra. Låt inte detta förstöra din relation med svärmor. Det om något kommer din son att bli lidande av. Låt farmor fortsätta försöka. Inget barn påverkas negativt av att gråta några minuter.
    På vilket sätt skulle det vara positivt för babyns förhållande till sin farmor, om han lär sig att farmor är den där hemska käringen som han alltid gråter hos, och som hindrar honom från att komma till sin mamma ...? Obestämd
  • Wilner
    lövet2 skrev 2013-03-29 23:00:55 följande:
    På vilket sätt skulle det vara positivt för babyns förhållande till sin farmor, om han lär sig att farmor är den där hemska käringen som han alltid gråter hos, och som hindrar honom från att komma till sin mamma ...? Obestämd
    Jadu, givetvis kommer deras relation successivt att bli bättre.

    Jag tror detta handlar om mamman som vill vara den där extremt unika personen i barnets liv. För barnets bästa bör hon dock tagga ner.  
  • mucklas

    Vilken jobbig situation! Svärmorsbesvär av olika slag har vi kanske alla, jag minns när min ville ta hand om lunchdisken, och möblerade om allt... Jag hittade ingenting sen.

    Skada tar han inte. Bebisar som saknar sina föräldrar växer upp till fantastiska människor, med all förmåga att anknyta till andra. Stressad av att bli kringburen av andra, kanske. Framför allt stressad och kinkig för att du var olycklig, skulle jag tro - och det måste man ta på allvar.

    Det som kan ta skada här är främst din relation till farmor. Bor de nära, kommer de att besöka er ofta? Hur du ska göra beror jättemycket på vilken relation du har med henne - kan du förklara läget, eller känns det för jobbigt? De allra flesta borde nog kunna förstå, särskilt om man uttrycker det rätt. Att lyssna och respektera när någon ber om att få anknyta och lära känna sin egen bebis är lättare än att höra än 'jag tycker det du gör är jobbigt'. Om du inte kan prata med henne kanske du helt enkelt får lov att stå ut, du uppskattar ju att hon är engagerad. Kan det få gå ändå?

    Själv hade jag kanske gjort en fuling; bett min man prata med sin mamma, han borde ju känna henne bättre än du :P

Svar på tråden Att låta någon annan trösta ens nyfödda?