• Anonym

Pressenter och rättvisa bonusbarn/gemensamma barn

Undrar hur ni andra i bonusfamiljer gör vid högtidet som exempelvis vid jul, födelsedagar m.m om ni har bonusbarn och gemensamma barn? Har en 3 1/2 dotter gemensammt med en man sedan fyra år tillvaka. Han har en 6 1/2 årig son sedan tidigare. Igår fick dom påskpressenter av pappan. Sonen fick pressenter för det dubbla värdet. Skulle ni tycka det var ok? Pappan sa att det jämnar ut sig i längden... Han har iof köpte lite kläder tidigare till henne, inte mycket, men några plagg för att han vet att jag har det kärvt ekonomiskt. Vet ej om han köpt kläder till sonen? Men oavsett om det är det han menar med att det jämnar ut sig, borde han då inte jämna ut vid något annat tillfälle, och ge dom lika vid samma tid som nu exempelvis vid påsk. Dottern har ju ingen större glädje av kläderna, det är mer jag. Han har också tidigare vid flera tillfällen lagt pengar på sonens simskola flera ggr, om man nu ska börja räkna... Tror, vet inte säkert men tycker det verkat som han lagt mer oengar på sonens pressenter tidigsre också, därav obderverade jag lite extra just nu med påskpressenterna. Hur resonerar ni kring pressenter till barnen? Har barnets ålder någon betydelsr?

• Svar på tråden Pressenter och rättvisa bonusbarn/gemensamma barn
  • Vinterankan

Är inte bonusförälder men har två barn. Det blir ganska naturligt att den äldsta kostar mer för sedan får bu den yngsta ärva. Så hon får skidor, cykel, skridskor och grejer. Och sedan så kommer sonen att ärva allt det och jag kommer inte tänka som så att bara för att dottern fick skidutrustning för en tusenlapp när hon blev tre så ska sonen få för lika mycket. Han får ju fina skidor ändå och om han också skulle få andra saker för en tusenlapp så skulle han ju få hur mycket som helst. Och aktiviteter kostar och bara för att dottern får aktiviteter som kostar några tusen per år så kommer inte sonen att få andra saker för samma summa. När han kommer upp i samma ålder så kommer väl han att få aktiviteter i samma utsträckning. Och då kanske dottern har andra dyrare aktiviteter. Och sedan så blir dottern vuxen och självförsörjande och får mindre under några år som sonen kanske får en massa saker. Man kan inte hålla på att jämföra för mycket. Det viktiga är att det när barnen blir äldre är en fördelning som upplevs som rättvis för barnen.

• sextiotalist

Titta inte på pengarna, det kommer, som din man säger, jämna ut sig. Er dotter ska väl också gå på simskola framöver och kommer få lite dyrare saker i framtiden.

När vårt barn var i den åldern, så var det som sambons äldre barn fick av oss dyrare än vad vårt barn fick, men sedan när han blev äldre så fick han också de dyrare födelsedagspresenterna.

Vårt barn fick också en cykel, men senare, vårt barn fick också en mobiltelefon, men senare.

Nu är de vuxna och nu är det dom som köper rätt dyra julklappar och födelsedagspresenter till sin lillebror. 

• Majsan70

Härhemma behandlas barnen lika så långt det går. Men självklart får ju mina äldre barn mer eftersom de får saker från sin pappa o andra släktingar oxå som ju vår gemensamma dotter inte får.

• CaptainM

Om barnen hade varit i ungefar samma alder sa hade jag sagt att de skulle fa presenter for samma summa. Men deras behov ar valdigt olika i just de har aldrarna, sa forsok att inte tanka pa det nu. Om skillnaden kvarstar nar barnen ar aldre sa ar det nagot som inte star ratt till.

• Christi38

Jag tror åldern spelar in, sonen har idag en aktivitet som kostar lite mer, och istället för att köpa något "bara för att jämna ut" nu så ser han till den större bilden, att det kommer en tid när er dotter har aktiviteter som också kostar och därmed jämnar det ut sig...

Jag försöker vara rättvis mellan mina pojkar men inser att storebror kostar lite mer idag än lillebror och så länge man inte medvetet gör skillnad mellan sina barn så... :)

.

• Anonym

Aktiviteter och kringutrustning är ju en sak. Men vid födelsedagar och andra högtider ger man inte för samna summa då? När dom är bebisat är det ju en anan sak, då uppskattar dom inte sakerna på samma sätt. Nu är hon ju i den åldern att det finns massvis av roliga saker att köpa som hon uppskattar. Mina äldre barn har jag själv varit jättenoga med att ge rättvist, speciellt vid jular och födelsedagar. Sedan utöver det är det svårt att vara exakt rättvis. Men småsaker hit och dit brukar jämna ut sig. Än så länge förstår och jämnför hon inte. Men blev själv lite sårad och hennes vägnar när jag tidigare uppfattat ojämn fördelning vid jular e.t.c. Har då inte jämfört och snokat, men nu var det så uppenbart när hon fick två böcket och storebror (hans son) fick lego plus två andra småsaker. Men, men.., jag kanske uppfattar situatioen subjektivt?

• Fru Mamma

Är barnen någorlunda i samma ålder så borde presenter ligga runt samma summa. Som hos oss, min son är 1 1/2 år äldre än min mans dotter, och dom får därför presenter i ungefär samma prisklass. Men låt säga att dom stora barnen får för kanske 1000 kronor, inte f*n skulle vi ge vår gemensamma 1-åring presenter för en tusenlapp bara för att det ska vara rättvist! Där räcker det än så länge med presenter för ett par hundra... När hon kommer upp i 5,6,7-årsåldern så lär ju hon få dyrare presenter än vad hon får nu.

• EllisBell

Jag har tre barn och jag skulle aldrig hålla på och räkna kronor och ören. Mitt äldsta barn fick biocheckar för ett par hundra i påskägget, mellanbarnet fick hårspännen och såpbubblor för ca 60 kr och det yngsta fick ingenting. Alla var glada och nöjda.

• sextiotalist
    Anonym skrev 2013-03-30 17:40:05 följande:
    Aktiviteter och kringutrustning är ju en sak. Men vid födelsedagar och andra högtider ger man inte för samna summa då? När dom är bebisat är det ju en anan sak, då uppskattar dom inte sakerna på samma sätt. Nu är hon ju i den åldern att det finns massvis av roliga saker att köpa som hon uppskattar. Mina äldre barn har jag själv varit jättenoga med att ge rättvist, speciellt vid jular och födelsedagar. Sedan utöver det är det svårt att vara exakt rättvis. Men småsaker hit och dit brukar jämna ut sig. Än så länge förstår och jämnför hon inte. Men blev själv lite sårad och hennes vägnar när jag tidigare uppfattat ojämn fördelning vid jular e.t.c. Har då inte jämfört och snokat, men nu var det så uppenbart när hon fick två böcket och storebror (hans son) fick lego plus två andra småsaker. Men, men.., jag kanske uppfattar situatioen subjektivt?

Det är inget som jag är uppvuxen med och inte heller sambo, så svaret på din fråga, nej. Ett år fick sambons ena barn en cykel och det fick inte den andra (som redan hade en cykel), så har det varit.
    Det har varit jular då mina syskon har fått mycket mer än vad jag har fått och andra jular där det inte ha varit så. Jag tror man gör barnen en otjänst om man räknar kronor och ören 
  • Christi38

Min bror träffade för många år sen en tjej som hade två små barn (4 o 7) från innan, han hade inga själv och efter ett tag flyttade de ihop. Vi i vår familj har alltid firat födelsedagar så när de barnen fyllde år åkte vi dit och hade med födelsedagspresenter så klart. Ett par kollegor sa till mig vid något tillfälle att det var så SNÄLLT av mig, att köpa present till någon annans barn, de är ju inte ens min brors barn. Och jag blev så förvånad, inte gör man väl skillnad på barn och barn?

De fick med tiden två egna barn så nu är de fyra. Aldrig skulle jag hoppa över någon av dom. Det ska vara rättvis, men inte på öret, det är inte det viktiga här tycker jag.

.

• Ess

På födelsedagar och jul, får alla för ungefär samma summa. De små brukar få leksaker och de vuxna pengar.
    Vi ger inte påskpresenter, det blir ägg med lite godis till de små. 

Svar på tråden Pressenter och rättvisa bonusbarn/gemensamma barn