Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Möbler/heminredning som är WT

Anonym skrev 2013-03-30 20:31:09 följande:
    WT är att i främsta hand köpa DYRT för att man tror att man är något. Att rata Rusta, IKEA, loppis och allt annat som är billigare bara för att det INTE är dyrt är riktig äkta WT.
    Håller med
  • sextiotalist
    Zayco skrev 2013-03-30 20:36:22 följande:
    Hm ja det resonemanget kan jag tycka är konstigt, har aldrig träffat på en människa som inreder sitt hem för att få bra betyg av andra, man köper ju det man anser är snyggt!
    Så borde det vara, men det är inte alltid så.
  • sextiotalist
    Zayco skrev 2013-03-30 20:48:22 följande:
    Då kan jag i såna fall tycka att det är väldigt osmakligt, tacky och fult. Men inte WT Den biten tar furumöbler hand om
    Furumöbler kom ju under 70-talet någon gång, så det finns nog många matbord kvar. Vi har t.ex en hel del furumöbler på landet. Mamma har kvar sitt köksbord i furu, men det är gediget och fint, har hängt med i närmare 30 år
    Det är massor av furu i det hus vi hyr och det finns nog en del WT här, t.ex detta med kranar och detaljer som ser väldigt flott ut men är bara billig plastmetall. 
  • sextiotalist
    trz skrev 2013-03-31 08:05:29 följande:
    Vet inte om det är wt eller inte men något jag har riktigt svårt för är furumöbler, gamla skinnsoffor och dyr inredning i kombination med en tjocktv.
    Och sen förstår jag verkligen inte folk som sätter upp typ en eller två småtavlor på en för övrigt stor tom vägg. Det är hemskt.
    Vad är det för fel på tjock-TV, att behålla sin tjock-TV är inte WT. Bland mina vänner är det numera nästan kult att ha kvar sin tjock-TV, "vi köper inget platt-TV förrän den gamla gå sönder"

Vi har två tjock-tv och en platt-TV 
  • sextiotalist

Fast mycket det ni beskriver är ju faktiskt hem som man hittar bland många 60+are, dvs de har byggt upp sitt hem under många år och det finns ingen anledning att slänga ut hemmet för att modet ser annorlunda ut.

Och en annan sak, många tycker det är WT att blanda olika stilar, men de flesta i min ålder har olika stilar på möblerna, det finns ju ingen anledning att byta ut hela vardagsrumindredningen för att man köper en ny möbel.

I de hemmen jag kommer in i, som mina jämåriga bor i, så kan man nog se en salig blandning med saker från 70-talet och framåt, det är den gamla byrån som älskat från dag ett som man bara inte vill göra sig av med, bordet man ärvde från någon släkting och så var det skåpet som gått i arv i 5 generationer (som någon släkting har gjort) och mitt i det hela en ny soffa.    

'Och så är det inte WT att vara totalt ointresserad av heminredning.

• sextiotalist
    LinneaP skrev 2013-03-31 08:59:17 följande:
    Oj, vi som precis tapetserat om alla våra sovrum.... Och det blev fototapet som fondvägg i alla rum. Är det WT med fototapet också?

Vi valde en solnedgång, ett fantasylandskap och ett rum fick japanskt målat tecken. Barnen har fått välja själva.
    Såååå 70-tal Flört
    Från en som var i tonåren under 70-talet, så får jag bara rysningar. Jag hade också en fondtapet (på dörren) som föreställde en  skog i morgonljus,  när jag var i tonåren
  • sextiotalist
    IngenVet skrev 2013-03-31 09:24:56 följande:
    Visst vore det kul om alla vi som är så sjukt kritiska mot andras hem ville visa upp bilder på vårt eget?
    Jag vet att just mitt hem är fantastiskt fint ;););) Men tvivlar på att alla andras är ofelbara..

Det skabbigaste jag kan komma på hemma hos mig själv är mina "foppatofflor" från skopunkten.. ;) Och att jag använder PROFFS hårspray ;)
    Oj, vårt hem är en väldig blandning. Pga arbetslöshet och en restskuld från en tidigare husförsäljning så har möbler fått väldig låg prioritet. Så den yngre generationen skulle troligen få rysningar  för att det är så omodernt och blandade stilar och ...

Så här finns möbler som jag hade från mitt första hem, ärvda möbler, möbler från sambons tidigare hem, ett gammalt slitet matbord etc.

Vi har nog inte köpt en ny större möbel på över 15 år 
    Ja, på att-köpa-listan står
    Ny soffa  (Nej, en bättre begagnad eftersom jag ogillar divansofforna)
    Ny säng åt oss och en åt tonåringen
    Ny köksmöbel

Äh, hoppas Lotto gav tur den här veckanFlört           
  • sextiotalist
    mrsStatham skrev 2013-03-31 23:20:29 följande:
    WT är att bo i ett radhus i en Stockholmsförort minst 35 minuters pendeltågsväg bort från city med en hund och ca 2,7 barn, åka till en grekisk ö en vecka i juli, äta sill och potatis med en ”liten jävel” till på midsommarafton (som för övrigt med fördel spenderas någonstans i Dalarna eller skärgården) eller stirra rätt ut i tomma intet men ändå i det närmaste krevera av ilska om någon tränger sig i busskön.

En typisk WT dricker kaffe med mellanmjölk (mjölk dricks också så mycket som möjligt), eller helst latte, ju mindre kaffesmak desto bättre. Men självklart är det WT att dricka kaffe överhuvudtaget, oavsett styrka..
    Skriver/ läser deckare
    Sätta sig på en uteservering redan i april, fastän det bara är 5+ ute
    Allt är i sin ordning om man hatar svärföräldrarna, speciellt svärmor..
    Gläntar på gardinen så fort det händer något utanför fönstret
    Har en "det var bättre förr" mentalitet
    NIX- registret och en extrem rädsla och avsky för direktreklam
    Snusar, kommentarer till den är onödigt...
    Vandrande pinnar som husdjur
    risig ölkultur, en stor stark smakar INTE likadant oavsett märke, hur mycket en typisk WT påstår det...
    Till skillnad från den förkastliga ölkulturen har WT utvecklat en sofistikerad förhållning till mineralvatten
    Kidnappning av blivande brud/brudgum vid möhippor/svensexor
    Åker till aya napa för att få ligga
    Fredagstv med familjeprogram kl 20.00, lördagstv med dokusåpor/vanliga såpor (lördagstv är inte till för att samla familjen utan för att få en bra grund att förkröka till)
    Spelar bordshockey
    Har ett krystat firande av nationaldagen
    Ser klinkers med golvvärme som statuspryl
    Äter lösgodis i mängder
    Äter lunch prick 12
    Helgfyllan
    Förotrtspizzan är obligatorisk
    Äger en stor studsmatta
    Äter tacos på fredagar (exakt 2 timmar innan fredagstvn självklart)
    Blir upprörd över vilka som vann årets nobelpris
    Oerhört engagerad i julkalendern, som varje år är "det värsta man sett"
    Är oerhört lättkränkt 

En typisk WT är den som motsträvigt försöker att UNDVIKA ett liv som i det närmaste innefattar det som beskrivits ovan
    Med andra ord – det är typiskt WT att försöka definiera vad typiskt WT egentligen innebär. Självklart är det också typiskt WT att faktiskt vara typiskt WT enligt gängse definitioner. Men det är också typiskt WT att avsky det typiska WT och alltid sträva efter att vara så ”oWT” som möjligt.  

Du har nog inte fattat vad WT är

WT är att bo i ett radhus i en Stockholmsförort minst 35 minuters pendeltågsväg bort från city med en hund och ca 2,7 barn

En som är WT har troligen inte ens råd att ha ett radhus, ännu mindre så nära Stockholm

Åka till en grekisk ö en vecka i juli

Se ovan 

Äta sill och potatis med en ”liten jävel” till på midsommarafton, WT tar ingen liten jävel, de super skallen av sig
      (som för övrigt med fördel spenderas någonstans i Dalarna eller skärgården) som de flesta svenskarna med andra ord
    eller stirra rätt ut i tomma intet men ändå i det närmaste krevera av ilska om någon tränger sig i busskön.
    Låter som en vanlig svensk

En typisk WT dricker kaffe med mellanmjölk (mjölk dricks också så mycket som möjligt), eller helst latte, ju mindre kaffesmak desto bättre. 
    Oj, så de flesta kaffeställen är det bara WT på och mina kolleger som stack ner till den svindyra kaffestället och köpte latte

Men självklart är det WT att dricka kaffe överhuvudtaget, oavsett styrka, låter som den vanliga svensken

Skriver/ läser deckare 
    WT läser inte alls

Sätta sig på en uteservering redan i april, fastän det bara är 5+ ute
    Ah, det ska jag påminna de som sitter ute på de svindyra ställena och dricker ett glas vin som kostar mer än vad en flaska kostar på bolaget

Allt är i sin ordning om man hatar svärföräldrarna, speciellt svärmor.. Nja, det förekommer nog i alla klasser

Gläntar på gardinen så fort det händer något utanför fönstret 
    Nyfikna finns alla grupperingar

Har en "det var bättre förr" mentalitet, men det var bättre förr, ju förr desto bättre (har du aldrig pluggat på högskolan och varit kåraktiv ;) )
    NIX- registret, har de flesta jag känner
    och en extrem rädsla och avsky för direktreklam, akademikergraj
    Snusar
    Det gör min chef, vet många akademiker som snusar
    Vandrande pinnar som husdjur
    risig ölkultur, en stor stark smakar INTE likadant oavsett märke, hur mycket en typisk WT påstår det, jag gillar inte öl och skulle garanterat inte känna någon skillnad
    Till skillnad från den förkastliga ölkulturen har WT utvecklat en sofistikerad förhållning till mineralvatten , det är nog mer ett typisk medelklassbeteende
    Kidnappning av blivande brud/brudgum vid möhippor/svensexor,
    Oj, det gjorde man för fullt när jag var i den åldern..... akademiker
     Åker till aya napa för att få ligga Fredagstv med familjeprogram kl 20.00,
    lördagstv med dokusåpor/vanliga såpor (lördagstv är inte till för att samla familjen utan för att få en bra grund att förkröka till)  Om man frånser förkröka så tillhör de flesta av mina vänner då WT
    Spelar bordshockey Har ett krystat firande av nationaldagen Ser klinkers med golvvärme som statuspryl Äter lösgodis i mängder Äter lunch prick 12 Helgfyllan Förotrtspizzan är obligatorisk

Äger en stor studsmatta, tycker du ska ta och öppna lite flygbilder över Bromma och motsvarande platser

Äter tacos på fredagar (exakt 2 timmar innan fredagstvn självklart)

Blir upprörd över vilka som vann årets nobelpris, WT vet knapp vad nobelpriset är

Oerhört engagerad i julkalendern, som varje år är "det värsta man sett" Är oerhört lättkränkt

Allvarligt, du beskriver just nu 75% av Sveriges befolkning, det du skriver ser man i alla samhällsgrupperingar, från arbetarklass upp till högsta societeten, men nästan inte alls i den grupp som man skulle kunna benämna WT

WT är en grupp som lever på den sämsta sociekonomiska nivån och har troligen varken resurser eller medel för att ta sig därifrån. WT har inte råd med radhus, greklandssemestrar, studsmatta. Kan troligen inte ens skriva, författa och läser knappt någon deckare, vet inte vad nobelpriset är och ännu mindre bli upprörd.     

• sextiotalist
    koalabjörn skrev 2013-04-01 09:04:32 följande:
    White Trash och Trailor Trash syftade från början på de många fattiga och socialt utslagna amerikanska familjer som bodde i skabbiga husvagnar eller utdömda små lägenheter.

Ofta en drogproblematik, alkohol och definitivt sociala problem. Arbetslöshet. Kriminalitet. Ekonomiska problem. Ohälsa. Ohygien. Ingen eller väldigt bristande utbildning. Mycket bråkigt, många barn som växer upp ochblir likadana som sina föräldrar. Storrökare och övervikt också mycket vanligt.

Framförallt var/är det människor som liksom "inte brydde sig" utan fann sig i sitationen och inte gjorde något alls för att förbättra för sig själv och sin familj eller ta ansvar för den.

Smutsigt, stökigt, stinkande, trasigt, billigt skräp i sitt boende och likadant såg kläderna och frisyrerna ut.

Att kalla vanligt folk som har rent och fräscht hemma WT bara för att de handlar saker de tycker är fina på IKEA är inte rätt. Det är nog en hopblandning mellan uttrycket WT och glåpordet "Svensson-familj" .Svenssonfamilj tycker jag många har beskrivit här. WT har större problematik. Mycket större. 

Däremot tycker jag också att furumöbler är hemskt fula (lätt att måla vita eller svarta och byta ut knopparna så blir  de som nya). Och har man plastblommor ska de vara av den dyra sorten som verkligen ser äkta ut och blommorna ska dammas varje vecka för att se fräscha ut. Att sätta tavlor för högt upp på väggen och med för stort mellanrum mellan tavlorna tycker jag inte heller är snyggt, att ha handdukar i en massa olika färger och mönster är inte snyggt men allt detta är en fråga om tycke och smak, inte WT. Glad
    Det stämmer, som jag skrivit innan. WT är den lägsta socioekomiska gruppen i samhället och de har troligen varken resurser (socialt eller ekonomiskt) att ta sig vidare

Att vara fattig är inte WT, att vara medelsvensson är inte WT 
  • sextiotalist
    mrsStatham skrev 2013-04-01 10:51:31 följande:
    Du har inte fattat att det är WT att vara Svensson va?
    Du har inte fattat vad WT är.

WT är en mycket svag socioekonomisk grupp som inte har vare sig förmåga eller vilja att bryta sig loss. Medelsvensson är inte WT. De saknar både de sociala och ekonomiska resurserna.

WT-begreppet mötte jag första gången när jag läste Borta med Vinden, det var den vita fattiga grupp som levde utanför i sydstaterna (= de som inte hade råd att slavar alltså).

Så WT är inte medelsvensson, WT är om man kan säga den socialgrupp som ligger utanför socialgrupp 3.       
  • sextiotalist
    mrsStatham skrev 2013-04-01 11:02:23 följande:
    Nej
    WT är att vara Svensson. Fattar du inte det efter 257st inlägg här?
    Det spelar ingen roll o an tjänar en genomsnittlig årslön i månaden. Har man ett matbord i furu är man WT
    Aaah, då förstår jag hur du menar Flört. Hängde inte med ironin där, sorry Skål
  • sextiotalist
    GalerieMaeght skrev 2013-04-01 12:52:52 följande:
    Definiera "medelsvensson". Vet människor som har det mycket gott ställt ekonomiskt sett, men deras beteende skulle kunna kategoriseras som WT:
    - Handlar ofta och billigt; t ex massvis med kläder på H&M, i stället för kvalitetskläder med stil.
    - Sopsorterar INTE; det får andra göra.
    - Har massor med foton på sina barn som konst i vardagsrummet.
    - Tycker om saker som är "lite annorlunda", typ en rosa jeansjacka med skinnfransar på axlarna.
    - Upplever sitt eget liv som optimalt och något som andra borde ta efter och retar sig på de som de anser annorlunda.
    - Säger att de är överviktiga utan orsak. De äter rätt och bra, säger de, samtidigt som de MÅSTE ha något sött till kaffet.
    - Gillar att få fram hur mycket pengar de har.
    - Vill ÄGA och har massor av saker som de aldrig använder.
    - Anser sig kulturella för att de läst alla deckare av Camilla Läckberg, men dock inga andra böcker.

Ja, och så vidare...

Ja, oc så vidare...
    -
    Tja, jag skulle nog inte kalla det beteende för WT

- Handlar ofta och billigt; t ex massvis med kläder på H&M, i stället för kvalitetskläder med stil.
    Alla är inte intresserade av kläder eller vill lägga pengar på kläder. Jag tycker de som resonerar som du här är sk snobbar

Jag har kläder som jag köpt på HM som har hållt länge och väl och jag är helt nöjd med. Jag har köpt märkeskläder som jag varit missnöjd med   

- Sopsorterar INTE; det får andra göra.
     Kallas för lättja, finns i alla grupperingar

- Har massor med foton på sina barn som konst i vardagsrummet.
    Jag personligen tycker det är urfult, och skrev det som skämt, men men...

- Tycker om saker som är "lite annorlunda", typ en rosa jeansjacka med skinnfransar på axlarna.
    Tycjer det är mer dålig smak, finns i alla samhällsgrupper

- Upplever sitt eget liv som optimalt och något som andra borde ta efter och retar sig på de som de anser annorlunda.
    Oj, det verkar finnas överallt, det ser man i alla grupperingar

- Säger att de är överviktiga utan orsak. 
    Det ser man i all socialgrupperingar,  

De äter rätt och bra, säger de, samtidigt som de MÅSTE ha något sött till kaffet.
    De få gångerna jag dricker kaffe måste jag ha något sött till (men jag är å andra sidan inte överviktigt så jag kanske får ta något sött till då?)

- Gillar att få fram hur mycket pengar de har.
    Nyrikt beteende

- Vill ÄGA och har massor av saker som de aldrig använder.
    Nyrikt

- Anser sig kulturella för att de läst alla deckare av Camilla Läckberg, men dock inga andra böcker. 
       Är du WT så vet du nog inte ens vem Camilla Läckberg är och kan nog inte ens stava till det.

Ytterligare en som inte vet vad WT är. Så jag tar det en gång till.
    Det är den gruppen i samhället som har det sämst socioekonomiskt och saknar alla resurser att ta sig ur detta (både ekonomiska och från det sociala kultarvets synvinkel)   
Svar på tråden Möbler/heminredning som är WT