• Anonym (Nere)

sviken pappa tips inför domstol bodelning

Har ett kraschat samboförhållande under upplösning. Vi har ett  litet barn som betyder allt för mig.
    Har varit en jobbig resa för mig sen min sambo har beslutat sig för att gå isär.
    Jag har varit i chock och i princip gått med på allt, hur vårdnaden skall se ut vart barnet skall gå på dagis att hon får köpa ut mig ur lägenheten. Jag skulle köpa ny lägenhet i hennes hemkommun där vi bor för barnets skull.

Har hela tiden trott att om jag var snäll så kanske saker och ting bättrat sig.
    Min sambo har under hela tiden varit rent ut sagt elak mot mig och jag har tagit mycket skit.

För en vecka sen kom det fram att hon varit otrogen en längre tid. Min värld kraschade om möjligt ännu mer.
    Samtidigt fick det mig att  vakna upp. Varför ska jag behöva flytta som inte bryter upp familjen, varför ska jag behöva anpassa allt till hennes vilja? Jag orkar inte med en flytt psykiskt som det är nu, orkar inte leta efter en lägenhet som jag inte ens vill bo i..

Allt jag vill är att bo kvar i lägenheten och ha min lilla grabb varannan vecka. Komma över allt som hänte och resa mig upp.

För henne finns det inte på kartan att jag bor kvar i lägenheten. Jag funderar därför på att begära bodelning i domstol. Har jag någon chans att vinna som man? Vi köpte lägenheten tillsammans, vi har inga andra barn, båda jobbar relativt nära. Har aldrig vart i domstol, vad ska jag säga och tänka på? Hur avgör man vem som har mest behov om båda har liknande?

• Svar på tråden sviken pappa tips inför domstol bodelning
  • Anonym

Den som kommer ha ungen skriven hos sig får då sannerligen bo kvar om den kanbköpa ut den andra. Hur gammalt är ungen och hur har kontakten ungen - dig sett ut för är ungen under 3 lär det knappast bli tal om att ha vv om ni inte haft superkontakt innan!

• Anonym (Nere)

Barnet är runt 2,5. Vi har hela tiden bott ihop. Tanken är att ha delad vårdnad 50/50. Barnet är skrivet hos oss gem. idag.

• Anonym
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 07:58:02 följande:
    Barnet är runt 2,5. Vi har hela tiden bott ihop. Tanken är att ha delad vårdnad 50/50. Barnet är skrivet hos oss gem. idag.

Jo men när ni bor på skilda adresser kan barnet inte vara skriven hos båda utan bara ha byxdress hos en och frågan är ska hon vara skrivet hos dig eller den andra föräldern?
  • h8him

Har ni samma möjligheter att få ett nytt boende? Har hon svårare att hitta bostad på egen hand så är risken ganska stor att hon får behålla lägenheten. Har hon råd att bo kvar?

• Anonym (Nere)
    Anonym skrev 2013-03-31 09:46:15 följande:

Jo men när ni bor på skilda adresser kan barnet inte vara skriven hos båda utan bara ha byxdress hos en och frågan är ska hon vara skrivet hos dig eller den andra föräldern?
    Hej

Det har vi inte kommit överens om. Jag vill att barnet står på mig och hon vill att barnet står på henne.

Hon har inte råd att bo kvar tycker banken. Hon tänker därför ha en medlåntagare som står på lånet vilket banken verkar gå med på.. Men det ändrar inte faktumet att hon inte har råd att bo kvar enligt banken.
    Hon kommer dock att betala alla kostnader själv.
    Jag tycker hon borde köpa ett mindre boende så att hon har råd att leva, vill inte att barnet skall ha det knapert varannan vecka pga av att ena parten bor för dyrt.

Vet inte om domstolen väger in det faktum att hon inte har råd att bo kvar? Bankens kalkyl går flera tusen minus varje månad.

Tack för alla svar
  • Anonym (Nere)
    h8him skrev 2013-03-31 09:49:01 följande:
    Har ni samma möjligheter att få ett nytt boende? Har hon svårare att hitta bostad på egen hand så är risken ganska stor att hon får behålla lägenheten. Har hon råd att bo kvar?
    Jag har nog lite lättare då jag får låna mer. Hon får låna till en lite mindre lägenhet. Så båda kan köpa ny bostad
  • Anonym

Ja men är ungen folkbokförd på hennes adress så får hon bostadsbidrag och barnbidraget med så då kanske hon har råd

• Anonym (Nere)
    Anonym skrev 2013-03-31 10:03:58 följande:
    Ja men är ungen folkbokförd på hennes adress så får hon bostadsbidrag och barnbidraget med så då kanske hon har råd
    Vi båda är folkbokförda på samma adress, likaså barnet. Lite ny på det här så jag hänger inte med. Barnbidraget delar vi på oavsett då vi kommer att ha barnet 50/50.
    Kan man få bostadsbidrag om man delar lånen med en medlåntagare? Låter konstigt att man lånar mer än man har råd med och sen får bidrag av staten. 200-300 i bostadsbidrag gör ingen större skillnad
  • SupersurasunkSara

Den som bor kvar i den ursprungliga lgh får boendet för barnet i de allra allra flesta fall. Huruvida domstolen tar hänsyn till att hennes budget inte håller vet jag inte, jag tycker ju att de borde det med tanke på barnets bästa. Kan du ordna lånelöfte i förväg?

Varannan v vid 2,5 blir ANTAGLIGEN inget problem, det beror på barnet och hur stor anknytning barnet har till er båda. 
    Dock, om barnet visar att det inte mår bra (set kommer att vara en stor omställning även för barnet) så gå inte p åatt det bästa är att barnet bor heltid hos henne och varannan helg hos dig. Det kommer hon antagligen att hävda, men det kan lika väl vara tvärtom, heltid hos dig och varannan helg hos henne. Men, testa isf först tätare byten.    
    Oftast vill inte de vxna det för att det är krångligare, men för barnets skull bör man försöka iaf.

Tex: Du hämtar på dagis på måndagen och har bernet till onsdag, du lämna rpå dagis, mamma hämtar och lämnar sen på fredagen. Du hämtar på fredagen och har helgen samt lämnar måndag morgon och då hämtar mamman på dagis och har till onsdag osv.

• SupersurasunkSara
    Anonym (Nere) skrev 2013-03-31 10:09:17 följande:
    Vi båda är folkbokförda på samma adress, likaså barnet. Lite ny på det här så jag hänger inte med. Barnbidraget delar vi på oavsett då vi kommer att ha barnet 50/50.
    Kan man få bostadsbidrag om man delar lånen med en medlåntagare? Låter konstigt att man lånar mer än man har råd med och sen får bidrag av staten. 200-300 i bostadsbidrag gör ingen större skillnad

Delas barnbidraget idag? Om inte måste hon gå med på det även om reglerna ska ändras. Reglerna omfattar dock inte barnen som är födda innan regeländringen trätt i kraft. Vägrar hon får hon hela barnbidraget.
    Ett tips är att när ni skriver umgängesavtal, så ta med ALLT vem som hämtar/lämnar, var hämtning/lämning ska ske, vilken tid osv. Hur ska ni göra med loven, jul, nyår, midsommar, påsk, hur gör ni på sommaren allt. Ju mer som är nerskrivet destom mindre finns att tjafsa om.  

Det kan ju sen fungera hur bra den biten mellan er och då är det ju kanonbra, men om det inte gör det så finns det ett avtal att följa och då är det bara att hänvisa till det.  
Svar på tråden sviken pappa tips inför domstol bodelning