Inlägg från: Lumina77 |Visa alla inlägg
  • Lumina77

Möbler/inredning som är mainstream

Blev inspirerad av en annan tråd där man tog upp saker som förknippas med white trash, så nu undrar jag, vad tycker ni att mainstream är? Glad

• Svar på tråden Möbler/inredning som är mainstream
  • Lumina77

Okej, jag kan börja.
    För mig är mainstream bland annat:

En stor platt-tv
    Divansoffa
    Badrum som är  kaklat i svart/vitt alternativt grått
    Vitmålade möbler
    Fondväggar 

• Lumina77
    trz skrev 2013-03-31 08:21:31 följande:
    Ikeas serier så klart.
    så sant så sant

Och ikeas Lidingö-kök. Snyggt, men alla har det Cool 
  • Lumina77
    sextiotalist skrev 2013-03-31 08:30:12 följande:

Exakt och sönderrenoverade kök med vitvaror i rostfritt ;). En ho och den ska vara träinfattad. Vill man vara lite inne så ska man ha den där fula vita diskhon som sticker ut och tar mer plats än vad den ger och glöm inte jättefläktarna som är både fula och tar bort en massa vägg där man kan ha skåp i stället.
    Ja precis, och det sönderrenoverade köket har ett vitt, fasat kakel också Cool
  • Lumina77

Här är exempel på ett hem som för mig är mainstream. Det är jättesnyggt och allt, men manistream.
    (Hoppas jag inte sårar någon nu, det är inte meningen)

Och då framförallt vardagsrummet, köket och badrummet:

www.styleroom.se/album/2761

• Lumina77
    sextiotalist skrev 2013-03-31 08:41:41 följande:
    Vitt, nej svart kakel (så undrar man varför man inte får det priset man vill ha för huset för det är ju nyrenoverat Flört)
    Hahaha
  • Lumina77
    sextiotalist skrev 2013-03-31 08:52:52 följande:

Ja, du har fullt rätt och visst är det snyggt, men så perfekt att ... nej jag skulle inte trivas och troligen ganska snabbt saboterat det stilrena med något direkt. 

Hahaha samma här
  • Lumina77

Lustigt att det inte kommer så många inlägg. Kanske för tidigt på morgonen eller så känner folk sig träffade månne?  Jag menar inte att det är fel eller fult med mainstream, men jag tror att en del kanske inte är medvetna om att de faktiskt är det.

• Lumina77
    sextiotalist skrev 2013-03-31 09:01:21 följande:
    Vilket är värst
    Saknar egen smak/intresse = mainstream

Saknar egen smak/intresse = WT

De är lika illa, men WT är nog bättre för då vågar man iallafall gå emot Stilmagasinens indoktrinering
  • Lumina77
    sextiotalist skrev 2013-03-31 09:12:08 följande:
    Jag vägrar köpa ny soffa nu, det är ju bara divansoffor var man än tittar. Vi måste ha en ny soffa, den gamla har gjort sitt, men den är väldigt skön, så vi har stor separationsångest från den.
    Men det är blocket som gäller, vi tittar till och från, men än så länge har vi inte sett soffan soffa.  

Våra hyllor i vardagsrummet är från 80-talet, men vi gillar dom också, vi brukar titta förbi Myrorna, Erikshjälpen och liknande ställen för att se om de får in så vi kan köpa till en sektion.

Vi har också en soffa från början av 1800-talet eller slutet av 1700-talet med vidhängande bord, så här är det blandad stil kan man lugnt säga.

Jag är så inåt norden "snål" så det finns inte i min värld att köpa en soffa för 10 000     
    Soffa från 1800talet låter vackert. Håller med dig, 10 000 för en soffa är inte klokt egentligen. När vi ska byta soffa nästa gång (det blir först när småbarnen ä r större) så blir det definitivt  en äldre soffa, ingen nyproducerad skit
  • Lumina77
    Delia skrev 2013-03-31 09:19:16 följande:
    Lumina77: När kommer bilderna på din fantastiska inredning?
    Åh snälla du, min inredning är under all kritik, hamnar antagligen både under mainstream på vissa saker, white trash på andra osv. Tanken var bara att diskutera vad vi uppfattar som mainstream. Meningen är inte att trampa nån på tårna eller så. Det handlar mer om självinsikt och sådana saker.

Antar att du kanske är en av de som ratar det som folk uppfattar som whitetrash stilen men själv målat alla dina möbler i vitt? 
  • Lumina77
    sextiotalist skrev 2013-03-31 09:21:16 följande:
    Vissa av möblerna hon gjort om där skriker hela jag NEJ, NEJ, NEJ, förstöra vackra gamla möbler. Visst, vissa gamla saker  behöver göras om, absolut, men flera möbler hon målade om, förlorade både karaktär (och även värde).

Mina föräldrar gjorde ett sådant misstag, ett väggskåp daterat 1780-tal, det var målat svart med inslag av andra färger. Mamma avskyr svarta möbler och det var under 70-talet de ärvde detta, då skulle allt vara trärent, så de lät ta bort all färg och jag misstänker att värdet på det skåpet försvann direkt. Nu är det fullt användbart i sig, hänger ner i stugan och inredningen är intakt, dvs man hängde silverskedarna i hyllorna (skårorna är kvar).  
    Visst är det hemskt? Jag ryser! Man tar ju bort hela möbelns personlighet. Skulle aldrig komma på tanken på att måla om vår schiffonje (stavning?) bara för att den har en färg som är "fel" enligt inredningsmagasinen.

• Lumina77
    Delia skrev 2013-03-31 09:31:01 följande:
    Lumina77: Jag kan inte riktigt säga att jag lägger ner så mycket energi på att fundera över vad andra har för inredning.

Om jag har något hemma som kan uppfattas som whitetrash? Inte vad jag vet. Mainstream är det alldeles säkert, jag är varken pretto eller samlar på bokhyllor från 80talet :)
    Men du verkar ändå lägga ner energi på att veta vad som är vad?

Det är lite det som är syftet med tråden också, självinsikt på att just det man själv har inte behöver vara så himla bra jämfört med s k white trash osv.

Alla stilar måste få vara okej oavsett vad gemene man tycker. 
  • Lumina77
    missan75 skrev 2013-03-31 09:34:25 följande:
    Just nu känns chabby stilen väldigt mainstream.
    So true, so true
  • Lumina77
    Delia skrev 2013-03-31 21:03:43 följande:
    Lumina77: Fast den här tråden är ju precis likadan som den andra, här hatar man vita mainstreammöbler och känner sig lite bättre eftersom ens eget hem är lite mer personligt (vad det nu innebär).
    Tråden går inte ut på att hata, utan att medvetandegöra att många faktiskt är mainstream utan att veta om det, att inte våga sticka ut av rädsla för att vara t ex WT.

Själv har jag både WTgrejer och mainstream blandat med äldre möbler eftersom jag gillar det, så jag är inte ett dugg bättre än någon annan  
  • Lumina77
    Nyfiken gul skrev 2013-04-06 21:36:31 följande:
    All inredning som går under titeln "New England" måste väl räknas som mainstream...  

Ja just det! Med stjärnmotiv på kuddfodral mm.  Det är snyggt men numera finns det att köpa på närmaste MAXI stormarknad och blir inte så spännande och originellt längre..
Svar på tråden Möbler/inredning som är mainstream