Hjalp med nattsomn for 9 manaders
Hej,
Jag hoppas pa lite ideer pa hur vi kan fa sonen, 9 manader, att sova battre pa natten. Han ar en mycket utatriktad pojke, ater jattebra (ammar morgon och kvall) och har en bra sovrutin pa dagen. Problemet ar natterna. En bra natt vaknar han 2-3 ganger, en dalig 7-8 och kan vara vaken 1-2h mitt i natten.
Han har av olika anledningar samsovit med oss sedan han var 4 manader. Nar han blev 6 manader och vi kommit hem fran julresandet flyttade vi alla 3 in i sonens framtida rum. Vi har en dubbelmadrass pa golvet och bredvid den sonens sang. Han fortsatte sova mellan oss, men nar han blev mer mobil gick det inte. Det ar heller inte sakert for honom att sova pa madrassen da han en gang vaknade och krap ner fran den huvud forst (innan vi gatt och lagt oss). Vi borjade da sova honom i hans sang. Det gick over forvantan och han somnar oftast inom 5min. Nar han vaknar nar vi fortfarande ar vakna gar det ocksa latt att sova om honom i hans sang. Problemet ar pa natten. Nar man sovit 1h och han vaknar har det blivit en vana att lyfta ner honom till oss. Da slipper man hanga in i han sang i 5min, det ar bara att ligga bredvid honom. Men nu har hans uppvaknande bara blivit varre och varre. Han kryper runt. Skriker nar vi vagrar leka, etc. Vi turas nu om att sova med honom da vi aldrig far sova tillrackligt.
Sa, vad kan vi gora? Jag kommer inte kora nagra skrik metoder. Jag funderar pa om det basta ar att vi helt enkelt tar fajten pa natten. Han stannar i sin sang och vi far hanga over kanten tills han somnar. Om han vagrar sova, sa sitter vi bredvid i var sang och ar vakna tills han trottnar pa att skrika och gar med pa att sova. Tror ni det skulle fungera? Det gar helt enkelt inte att samsova. Det ar inte hunger, inte tander, inte avsaknad av närhet, inte for varmt eller kallt. Han somnar runt 19.30 och gar oftast upp 06.00 (da ger vi upp de flesta dagar). Sover 2.5-3h totalt under dagen.