• Freja03

Hjalp med nattsomn for 9 manaders

Hej,

Jag hoppas pa lite ideer pa hur vi kan fa sonen, 9 manader, att sova battre pa natten. Han ar en mycket utatriktad pojke, ater jattebra (ammar morgon och kvall) och har en bra sovrutin pa dagen. Problemet ar natterna. En bra natt vaknar han 2-3 ganger, en dalig 7-8 och kan vara vaken 1-2h mitt i natten.  

Han har av olika anledningar samsovit med oss sedan han var 4 manader. Nar han blev 6 manader och vi kommit hem fran julresandet flyttade vi alla 3 in i sonens framtida rum. Vi har en dubbelmadrass pa golvet och bredvid den sonens sang. Han fortsatte sova mellan oss, men nar han blev mer mobil gick det inte. Det ar heller inte sakert for honom att sova pa madrassen da han en gang vaknade och krap ner fran den huvud forst (innan vi gatt och lagt oss). Vi borjade da sova honom i hans sang. Det gick over forvantan och han somnar oftast inom 5min. Nar han vaknar nar vi fortfarande ar vakna gar det ocksa latt att sova om honom i hans sang. Problemet ar pa natten. Nar man sovit 1h och han vaknar har det blivit en vana att lyfta ner honom till oss. Da slipper man hanga in i han sang i 5min, det ar bara att ligga bredvid honom. Men nu har hans uppvaknande bara blivit varre och varre. Han kryper runt. Skriker nar vi vagrar leka, etc. Vi turas nu om att sova med honom da vi aldrig far sova tillrackligt.

Sa, vad kan vi gora? Jag kommer inte kora nagra skrik metoder. Jag funderar pa om det basta ar att vi helt enkelt tar fajten pa natten. Han stannar i sin sang och vi far hanga over kanten tills han somnar. Om han vagrar sova, sa sitter vi bredvid i var sang och ar vakna tills han trottnar pa att skrika och gar med pa att sova. Tror ni det skulle fungera? Det gar helt enkelt inte att samsova. Det ar inte hunger, inte tander, inte avsaknad av närhet, inte for varmt eller kallt. Han somnar runt 19.30 och gar oftast upp 06.00 (da ger vi upp de flesta dagar). Sover 2.5-3h totalt under dagen. 

• Svar på tråden Hjalp med nattsomn for 9 manaders
  • Freja03

Vi brukar borja natten i vart rum, men nar han vaknat forsta gangen blir det att en av oss stannar. Det kraver mer om man maste ga fram och tillbaka hela natten och man ligger och vantar pa att det ska handa nu. Han vaknar inte for att vi ar dar, han stor oss mest, i sin sang eller var. 

Men kanske vi ska lamna rummet igen. 

• Flickan och kråkan

Att de sover oroligt i den åldern är inte ovanligt. Däremot är det ju jättejobbigt om de får långa vakenperioder under natten. Jag tänker spontant på dagsvilan. Båda mina har börjat sova en gån på dagen redan vid 10 månader och då runt 1,5 timme så uppemot 3h på dagen vid 9 månader låter med mina erfarenheter som mycket. Men barn är olika och har olika sömnbehov så det kan givetvis vara så att han behöver så mycket sömn, men jag hade nog sett över dagsvilan lite om jag vore du. 

Samsovningens vara eller inte vara är jag fel person att kommentera. Vi samsover med våra barn och tycker att det är kanon. Långt mycket längre än 9 månader

• Yiskah

Jag vill tipsa om boken "Somna utan gråt" av Elizabeth Pantley. Den hjälpte oss under de längsta nätterna! :)

• Freja03
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-31 20:08:11 följande:
    Att de sover oroligt i den åldern är inte ovanligt. Däremot är det ju jättejobbigt om de får långa vakenperioder under natten. Jag tänker spontant på dagsvilan. Båda mina har börjat sova en gån på dagen redan vid 10 månader och då runt 1,5 timme så uppemot 3h på dagen vid 9 månader låter med mina erfarenheter som mycket. Men barn är olika och har olika sömnbehov så det kan givetvis vara så att han behöver så mycket sömn, men jag hade nog sett över dagsvilan lite om jag vore du. 

Samsovningens vara eller inte vara är jag fel person att kommentera. Vi samsover med våra barn och tycker att det är kanon. Långt mycket längre än 9 månader
    Tack, jag kan ju testa att korta ner dagssomnen och se om det hjälper. Jag tror han fortfarande behover vila 2 ganger, han ar jattetrott vid 9.30 da han varit vaken sedan 5.30-6. sedan blir han trott igen vid 2 tiden. Det kan inte bli sa mycket varre an vad det ar nu...inatt skulle han upp klockan 3.
  • Flickan och kråkan
    Freja03 skrev 2013-04-01 07:23:50 följande:
    Tack, jag kan ju testa att korta ner dagssomnen och se om det hjälper. Jag tror han fortfarande behover vila 2 ganger, han ar jattetrott vid 9.30 da han varit vaken sedan 5.30-6. sedan blir han trott igen vid 2 tiden. Det kan inte bli sa mycket varre an vad det ar nu...inatt skulle han upp klockan 3.
    Ja, jag tänkte mer på att korta ner och tidigläggare vilorna. Eller är det svårt att tidigarelägga vilorna så skjuta lite på nattningen tills det är dags att plocka bort en av dagsvilorna.
  • I969

Måste ni stå och hänga in över hans säng? Har ni inte någon bra vuxensäng att ha bredvid hans? Så har vi haft, och där har en av oss kunnat sova med en arm in i spjälisen om bebisen vaknat. Vår minste har sovit bra, men hade två perioder då han vaknade mer på nätterna, en vid 9 mån och en vid 1,5 år. Vid 9 mån hände det att han blev ledsen även om man stack in handen och klappade. Då fick man krama honom och lägga ned (upprepade ggr. ibland), hela tiden med lugnande ord. Det är mycket lättare att ta vakenhet på nätterna om man vet att nästa natt är det min tur att sova ostörd i egen säng

• Freja03
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-01 08:08:28 följande:
    Ja, jag tänkte mer på att korta ner och tidigläggare vilorna. Eller är det svårt att tidigarelägga vilorna så skjuta lite på nattningen tills det är dags att plocka bort en av dagsvilorna.
    Vi har bestamt att vi ska testa detta ett par dagar och se vad som hander. Inser att jag t.o.m. latit honom sova 2+1.5h da han varit utmattad fran natten innan, ond cirkel. Sa det blir max 2.5h totalt idag som en start. 
  • Litet My

Vad vill han när han vaknar? Är han ledsen och vill ha närhet eller vill han busa?

Vi har gjort lite olika med våra barn

1:an) Ville leka och hitta på saker, han kröp nästan ur skinnet på sig själv, jag satte mig en bit bort och läste en bok och hade så mörkt som möjligt och flyttade mig längre och längre ut, några ilskevrål blev det men ingen gråt eller ledsamhet, dock tog det rätt lång tid första dagen, andra dagen tog det 10 minuter och nästa ingen tid alls.Då var han runt 10 månader.

2:an) Inte som ettan, hon ville UPP och gosa, vi provade först att sitta brevid hennes säng vilket gjorde henne väldigt ledsen och frustrerad, däremot fungerade det bra om jag lade mig på min säng (hennes står i vår fotända) 1 gång satte hon sig upp "lägg dig ner" sa jag, "Iiiiiihhhhhhh" vrålade dottern till och slängde huvudet på kudden och somnade på 30 sekunder Obestämd då var hon 1,5 år.

För oss har det varit noga med att barnen inte skall behöva vara ledsna och skrika sig till sömns.         

• Freja03
    I969 skrev 2013-04-01 08:16:08 följande:
    Måste ni stå och hänga in över hans säng? Har ni inte någon bra vuxensäng att ha bredvid hans? Så har vi haft, och där har en av oss kunnat sova med en arm in i spjälisen om bebisen vaknat. Vår minste har sovit bra, men hade två perioder då han vaknade mer på nätterna, en vid 9 mån och en vid 1,5 år. Vid 9 mån hände det att han blev ledsen även om man stack in handen och klappade. Då fick man krama honom och lägga ned (upprepade ggr. ibland), hela tiden med lugnande ord. Det är mycket lättare att ta vakenhet på nätterna om man vet att nästa natt är det min tur att sova ostörd i egen säng
    Vi kan ha vuxensang brevid istallet, men da han samsovit har det varit sakrare att sova pa madrass (han har inget vett, kryper rakt over kanten - jag haller pa att lara honom hur man gor). Vi maste nog bli battre pa att lagga ner honom. Han bara star upp och pratar, om och om igen. VI har varit lata och lyft over honom till oss, och det vet han. 

Halla handen in i sangen och klappa gick fran fodsel till 3.5 manad. Da borjade han rulla over pa mage och vacka sig sjalv, och det var da vi borjade samsova. Han kunde inte rulla over i var sang... 
  • Freja03
    Litet My skrev 2013-04-01 08:29:50 följande:
    Vad vill han när han vaknar? Är han ledsen och vill ha närhet eller vill han busa?

Vi har gjort lite olika med våra barn

1:an) Ville leka och hitta på saker, han kröp nästan ur skinnet på sig själv, jag satte mig en bit bort och läste en bok och hade så mörkt som möjligt och flyttade mig längre och längre ut, några ilskevrål blev det men ingen gråt eller ledsamhet, dock tog det rätt lång tid första dagen, andra dagen tog det 10 minuter och nästa ingen tid alls.Då var han runt 10 månader.

2:an) Inte som ettan, hon ville UPP och gosa, vi provade först att sitta brevid hennes säng vilket gjorde henne väldigt ledsen och frustrerad, däremot fungerade det bra om jag lade mig på min säng (hennes står i vår fotända) 1 gång satte hon sig upp "lägg dig ner" sa jag, "Iiiiiihhhhhhh" vrålade dottern till och slängde huvudet på kudden och somnade på 30 sekunder Obestämd då var hon 1,5 år.

För oss har det varit noga med att barnen inte skall behöva vara ledsna och skrika sig till sömns.         
    Han later som din 1a. Han ar nastan aldrig ledsen. Nar han vaknar ar det 2 alternativ. 1. Han halvsover fortfarande, kryper eller staller sig upp, och om vi lagger honom och stoppar in nappen somnar han igen. 2. Han vill leka. Han staller sig upp, pratar, om han ar i sangen staller han sig mot oss och knuffar. Han skriker om vi ignorerar honom. 

Taktiken du beskriver for 1an. Var det for att lagga sig for natten, eller mitt i natten? Laggningen i sig gar bra, det ar pa natten han inte vill sova.  

Vi testar att korta ner dagvilan enligt  "FoK" rad f.o.m. idag. Och kor nog nagot liknande ditt koncept pa natten. Vill absolut inte heller kora nagot skrik till somns. Men uppenbarligen funkar det inte med vad vi gor nu.
  • Litet My
    Freja03 skrev 2013-04-01 08:43:56 följande:
    Han later som din 1a. Han ar nastan aldrig ledsen. Nar han vaknar ar det 2 alternativ. 1. Han halvsover fortfarande, kryper eller staller sig upp, och om vi lagger honom och stoppar in nappen somnar han igen. 2. Han vill leka. Han staller sig upp, pratar, om han ar i sangen staller han sig mot oss och knuffar. Han skriker om vi ignorerar honom. 

Taktiken du beskriver for 1an. Var det for att lagga sig for natten, eller mitt i natten? Laggningen i sig gar bra, det ar pa natten han inte vill sova.  

Vi testar att korta ner dagvilan enligt  "FoK" rad f.o.m. idag. Och kor nog nagot liknande ditt koncept pa natten. Vill absolut inte heller kora nagot skrik till somns. Men uppenbarligen funkar det inte med vad vi gor nu.

Vi började på kvällen, och då när han inte var helt jättetrött utan bara lite dåsig just för att slippa att han blev hysterisk och övertrött.

Handlar det om att han vill upp och hitta på saker så försök ha i tanken att allt skall vara så tråkigt som möjligt, det ska vara mörkt, man pratar så lite som möjligt osv mao det skall vara dödligt trist att vara vaken, så pass att man skall sucka och ge upp =)  
  • Freja03
    Litet My skrev 2013-04-01 08:48:16 följande:
    Handlar det om att han vill upp och hitta på saker så försök ha i tanken att allt skall vara så tråkigt som möjligt, det ska vara mörkt, man pratar så lite som möjligt osv mao det skall vara dödligt trist att vara vaken, så pass att man skall sucka och ge upp =)  
    Ska gora det annu mer dotrist :)
  • Freja03

Jag vill bara meddela att det gatt jattebra. Forsta natten grat han i 20min nar maken satt brevid. De flesta natter ar det ett par minuter. Efter andra natten har han max vaknat 1 gang per natt, och sover ocksa langre pa morgonen.

Vilken skillnad! :) 

• Onormalin160

Hej TS! Hur går det för er? Vi har ungefär samma problem med vår son. Han är nu strax över 9 månader, han äter bra och sover bra under dagtid. Har alltid sovit i sin egen säng, och är väldigt utåtriktad och glad. Problemet är nu nätterna sen ca 1 månad tillbaka.
    Han somnar för natten ca 20.00 och vaknar strax före 06.00. Fram till 24 sover han jättebra utan att vakna, men efter det blir det kaos! Får springa upp hundra ggr och sätta i nappen eller lägga honom ner då han kliver upp, vilket stör både mig (som tar 95% av nätterna) och mannen som ska upp och jobba. Under dagen sover han 2 ggr, ungefär 1,5 timme åt gången.
    Hur mycket har ni ändrat i dagssömnen?

• Freja03
    Onormalin160 skrev 2013-04-15 17:47:38 följande:
    Hej TS! Hur går det för er? Vi har ungefär samma problem med vår son. Han är nu strax över 9 månader, han äter bra och sover bra under dagtid. Har alltid sovit i sin egen säng, och är väldigt utåtriktad och glad. Problemet är nu nätterna sen ca 1 månad tillbaka.
    Han somnar för natten ca 20.00 och vaknar strax före 06.00. Fram till 24 sover han jättebra utan att vakna, men efter det blir det kaos! Får springa upp hundra ggr och sätta i nappen eller lägga honom ner då han kliver upp, vilket stör både mig (som tar 95% av nätterna) och mannen som ska upp och jobba. Under dagen sover han 2 ggr, ungefär 1,5 timme åt gången.
    Hur mycket har ni ändrat i dagssömnen?
    Hej!

Det har gatt otroligt mycket battre. Borta ar natterna med konstanta uppvak. Han har varit vaken en timme pa natten tva ganger under de senaste veckorna, men har tillsut somnat igen (sjalv i sin sang).

Han har gatt fran 3-3.5h pa dagen till 2-2.5 (ibland mindre). Det tog 3-4 dagar med mycket gnallig bebis innan han borjade sova langre pa morgonen istallet.  

Maken har kommit fram till tva saker som hjalper, vilket verkar vara problem for er ocksa. Sonen behover inte napp for att somna. Har han nappen leker han med den och tappar den tillslut utanfor sangen. Jag tog upp den hela tiden, vilket gjorde hela processen evighetslang. Maken ger inte tillbaka den, och sonen accepterar det. Vi lagger inte heller ner honom. Nar han ger upp lagger han sig sjalv. Detta minskar ocksa uppmarksamheten han far. Sa, vi satter honom helt enkelt i sangen, satter oss i morkret och laser, och vantar sedan i de 10min det tar innan han sover. Han skriker lite varje dag (protest), lagger sig sedan och sover.

De ganger han vaknat pa natten och helt enkelt inte gett med sig har jag lagt mig pa madrassen bredvid och stuckit in handen. Detta lugnar honom och han somnar pa handen. 

Vart rekord ar nu 19.40-7.20 utan ett knyst fran sovrummet :) min fodelsedag till ara. 
  • ossa

Har samma problem som du, freja03 haft och som ornomalin160 beskriver. Skillnaden är att vår kille (10mån) blir jätteledsen på natten om man inte tar upp honom så att han kan samsova. Han vaknar flera ggr efter nattningen fram till 23 sen sover han ett par timmar sen vill han bli hämtad för att samsova. Trots det så kan det kan ta 1-3 timmar innan han somnar när jag hämtar honom till mig. Var ert barn likadant innan ni fick honom till att sova så här bra? Tog det många nätter innan det vände?

• Freja03

Hej Ossa,

Nej, vi hade inte sarskillt mycket problem pa det sattet. Vi bestämde fran borjan att vi aldrig skulle lyfta upp honom fram tills morgonen (kl. 6). Vaknar och skriker han (hander ca 1 gang varannan natt) sa gar vi in och kollar hur det ar med honom. Ibland ar det i somnen, ibland somnar han nar han hor oss, och nagon natt har han vagrat sova. De ganger han inte velat sova har jag satt mig bredvid honom sa att han fatt närhet och ibland far han halla en hand (dock borjar han ofta leka med/bita den). Annars sitter vi bara dar. Tar det lang tid sover jag bredvid hans sang en stund.

Jag tror tyvarr nolltoleransen ar viktig. Ibland hor vi nar sonen vaknar men bara bokar runt en stund. Han vet att det ar natt och ingen kommer plocka upp honom aven om han skriker. 

Ar din son ledsen for att han inte far som han vill, eller mer hysterisk? Vi har bara haft protest skrik, vilket gor det lattare. Han hade fatt 7 tander innan vi borjade med detta och har inte varit sjuk annu...

Vi ar nu nere pa under 2.5h pa dagen. Han helvagrar att somna tyvärr, men jag har mer talamod pa dagen sa det far ga. Han sover inte i sin sang for da lekar han bara i timmar... 

Svar på tråden Hjalp med nattsomn for 9 manaders