• Redmilk

Högerhänt men vänsterfotad

Hej! Tror min son på 3,5 är vänsterfotad! Han sparkar alltid fotboll med vänsterfoten! När han smäller av ett dunderskott så är det med vänstern Men han ritar med höger! Och använder bägge händerna till skeden/gaffeln. Är detta vanligt? Någon med erfarenhet av liknande? Är han höger eller vänsterhänt? Är det för tidigt att säga? Själv är jag extremt högerhänt, kan inte göra något finlir med vänstern.

• Svar på tråden Högerhänt men vänsterfotad
  • CA5

Jag är vänsterhänt (använder dock sax och kvin med höger) och är högerfotad.

• Braindead

Jag är vänsterhänt när jag skriver, men klipper, skär, kastar mm med höger. Är även högerfotad. Så det är nog inte helt ovanligt 

♥ Elicia 060405 & Hugo 080303 ♥
  • Prudie

När jag läste på högstadiet fick jag höra från idrottsläraren att dominanta benet är oftast andra sidan än den dominanta handen. 

• Dr Mupp

Jag är högerhänt och vänsterfotad.  

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Redmilk

Braindead: så du är med andra ord dubbelhänt?du är duktig med bägge händerna!

• Braindead

Ja så kanske det heter, fast jag kan egentligen inte göra nånting med vänsterhanden längre förutom att skriva. När jag var mindre gjorde jag dock det mesta (förutom skrivandet) med vänsterhanden.. 

• Braindead

Blev visst lite fel där. Jag gjorde nästan allt med vänsterhanden, inklusive skrivandet, när jag var mindre. 

Sen fick jag en gammeldags lärare på lågstadiet som ansåg att man skulle skriva och göra allt annat med högern.. så då blev det som det blev.  

• Natulcien

Det kallas ambidextri när man använder båda händerna lika obehindrat. Blandar man in fötterna vet jag dock inte om det har något namn...?
    Jag är högerhänt, men använder båda fötterna lika bra. Vår son, som är 2,5 år, använder båda händerna lika bra.

• cosinus

Min pappa är högerhänt och vänsterfotad, jag är högerhänt och dubbelfotad, gör det mesta med vänster fot men började spela fotboll med höger så just i fotboll är höger snäppet bättre.

• YokohamaNr2
    Braindead skrev 2013-03-31 16:17:54 följande:
    Jag är vänsterhänt när jag skriver, men klipper, skär, kastar mm med höger. Är även högerfotad. Så det är nog inte helt ovanligt 
    JAg är likadan men bådafotad
  • daimstrut

Vår son på två verkar också vara högerhänt och vänsterfotad. Hans farfar är likadan medan hans pappa och farfarsfar är/var vänsterhänta och vänsterfotade. Varannan generation

Svar på tråden Högerhänt men vänsterfotad