• crazyshit

Champinjon stuvning?

Hej! Jag hade tänkt att göra champinjonstuvning som förrätt ikväll.
    Och ha det på rostat bröd. Någon som vet hur man gör en god stuvning? :)

• Svar på tråden Champinjon stuvning?
  • Millan91

Färska champinjoner som man skär i skivor. Stek dem med mycket smör tills de blir gyllenbruna. Salta och peppra.
    Ta en kastrull och lägg i champinjonerna där, tillsätt mjöl och mjölk. Blir den lös tycker du, tillsätt mer mjöl, blir den degig, tillsätt mer vätska.

Lycka till! :)

• Kimona

Jag brukar ha i 1/2 svampbuljongtärning från Knorr istället för att salta :)

• crazyshit
    Millan91 skrev 2013-03-31 17:38:39 följande:
    Färska champinjoner som man skär i skivor. Stek dem med mycket smör tills de blir gyllenbruna. Salta och peppra.
    Ta en kastrull och lägg i champinjonerna där, tillsätt mjöl och mjölk. Blir den lös tycker du, tillsätt mer mjöl, blir den degig, tillsätt mer vätska.

Lycka till! :)
    Jaha, är det så enkelt? Ska det inte vara nått mer i? Hade för mig att man hade grädde och så i :)
    Tack! :)
  • PolyPond

En skvätt grädde gör det mesta godare.

• Frontline

Jag brukar steka i mitt fall då kantareller eller trattkantareller men det går lika bra med champinjoner.
    Steker det i mycket smör och saltar och på med grovmalen svartpeppar, sen slår jag på en 5:a grädde den fetaste sorten lite soja för färgen skull och låter allt koka upp sen får det sjuda bra länge tills det har fått en krämig konsistens.
    Så här gör bara om jag ska ha en liten laddning till varma mackor typ den blir mums.
    Ska jag ha mer så gör jag som en vanlig brunsås men med bara grädde som jag reder av så att den blir betydligt tjockare en brunsås..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • crazyshit
    Frontline skrev 2013-03-31 18:06:46 följande:
    Jag brukar steka i mitt fall då kantareller eller trattkantareller men det går lika bra med champinjoner.
    Steker det i mycket smör och saltar och på med grovmalen svartpeppar, sen slår jag på en 5:a grädde den fetaste sorten lite soja för färgen skull och låter allt koka upp sen får det sjuda bra länge tills det har fått en krämig konsistens.
    Så här gör bara om jag ska ha en liten laddning till varma mackor typ den blir mums.
    Ska jag ha mer så gör jag som en vanlig brunsås men med bara grädde som jag reder av så att den blir betydligt tjockare en brunsås..
    Så du använder dig bara av grädde? ingen mjöl eller nått?
    Tack för svar :)
  • passo

Färsk hackad persilja i är gott. 3dl grädde typ och en röd lök..mums !

• Frontline
    crazyshit skrev 2013-03-31 18:12:43 följande:
    Så du använder dig bara av grädde? ingen mjöl eller nått?
    Tack för svar :)
    Bara grädde det ska ju bli gott

Stek som sagt upp svampen i stekpannan salta och peppra sen på med grädde soja och koka upp sen får det sjuda kanske 20 minuter eller mer det märker du.
    Brukar ha i en skvätt buljong och ibland pressa ner ett par vitlöksklyftor med...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • crazyshit
    Frontline skrev 2013-03-31 18:24:21 följande:
    Bara grädde det ska ju bli gott

Stek som sagt upp svampen i stekpannan salta och peppra sen på med grädde soja och koka upp sen får det sjuda kanske 20 minuter eller mer det märker du.
    Brukar ha i en skvätt buljong och ibland pressa ner ett par vitlöksklyftor med...
    Okej :D tack!
Svar på tråden Champinjon stuvning?