• honeydew

Enkel laktosfri efterrätt

Hej! Får besök av middagsgäster imorgon, vi blir ca åtta pers. En ny bekant för oss som vi inte har träffat mer än hastigast. Har redan förberett och handlat hem all mat. Crème brulé till efterrätt, vilket vi redan har hunnit förbereda och baka av i ugnen. Till det limemarinerade bär. NU får vi höra att hen är laktosintolerant. "Duger" det med bär och laktosfri grädde, smaksatt med hemgjort vaniljsocker? Eller andra, lätta tips? Hade jag vetat om i förväg hade det inte varit några problem att fixa laktosfri efterrätt. Ska även göra potatisgratäng men hinner köpa ny grädde imorgon...

• Svar på tråden Enkel laktosfri efterrätt
  • Aileen Allannah

Kan du inte göra en likadan efterrätt till den laktosintoleranta, fast med laktosfria ingredienser? Det är sällan kul att få något helt annat bara för att man är intolerant. Eller om personen i fråga kan ha lactrase-tabletter med sig kanske?

• Faderator

Det duger absolut om du skippar sötningen av grädden, det är asäckligt. Bättre att ha en skål bredvid med vaniljsocker så att man kan söta om man vill.

• lillpuckot

Köp lite laktosfri glass också, så serverar du det med frukten och grädden. Borde väl räcka..

• cloudberry79

Säg att ni helt enkelt har hunnit göra efterrätten men att han kan få laktosfri glass med bär eller något liknande. Jag är själv laktosintolerant och säger till direkt jag blir inbjuden, annars kan jag inte förvänta mig att få laktosfritt. Annars tar jag med tabletter.

(M)amma till V -07 och E -12
  • Faderator
    Aileen Allannah skrev 2013-03-31 21:49:29 följande:
    Kan du inte göra en likadan efterrätt till den laktosintoleranta, fast med laktosfria ingredienser? Det är sällan kul att få något helt annat bara för att man är intolerant. Eller om personen i fråga kan ha lactrase-tabletter med sig kanske?
    Man vänjer sig. Det är inte kul att bli helt utan däremot och det händer ibland. "Javisstja och så var det du också..."
    Det är inte bara negativt att få annat. Dels er man att det skiljer (viktigt om man vill ha örnkoll) dels så känner jag mig extra bekräftad och ihågkommen när filk gör speciella saker bara för mig.
  • lillpuckot

Fast kläcker man ursig i sista stund att man är laktosintollerant kanske man får acceptera att man får annan efterrätt... Eller vad vet jag..
  • honeydew

Ja kanske köper lite glass också, om det finns i vårt lilla samhälle... Tips på sort som är god och bra? Hen åt inte griskött heller, hörde vi precis. Som tur är tänkte vi bjuda på lamm... Är det bara jag, eller borde man inte förvarna om vad man inte äter? Tack för all hjälp!

• Aileen Allannah
    Faderator skrev 2013-03-31 21:52:44 följande:
    Man vänjer sig. Det är inte kul att bli helt utan däremot och det händer ibland. "Javisstja och så var det du också..."
    Det är inte bara negativt att få annat. Dels er man att det skiljer (viktigt om man vill ha örnkoll) dels så känner jag mig extra bekräftad och ihågkommen när filk gör speciella saker bara för mig.
    Det är trist att man ska behöva vänja sig, särskilt om man säger till i förväg. Vid just laktosintolerans kan man ju ta med sig tabletter, men vid glutenintolerans är det värre. Det är ju inte svårt alls att göra samma efterrätt fast laktosfri till den som behöver.
    lillpuckot skrev 2013-03-31 21:54:34 följande:

Fast kläcker man ursig i sista stund att man är laktosintollerant kanske man får acceptera att man får annan efterrätt... Eller vad vet jag..
    Ett dygn i förväg är väl inte riktigt i "sista stund" kan jag tycka, det är lätt gjort att göra en likadan efterrätt, bara bär och vispad grädde blir för stor kontrast om man lagt ner en massa energi och tid på den övriga.
  • Aileen Allannah
    honeydew skrev 2013-03-31 22:01:01 följande:
    Ja kanske köper lite glass också, om det finns i vårt lilla samhälle... Tips på sort som är god och bra? Hen åt inte griskött heller, hörde vi precis. Som tur är tänkte vi bjuda på lamm... Är det bara jag, eller borde man inte förvarna om vad man inte äter? Tack för all hjälp!
    Har ni inte blivit förvarnade menar du? Laktosfri glass brukar finnas överallt, tofuline smakar inte som vanlig glass, men bara laktosfri glass smakar som vanligt. Men är det jättebökigt att göra en crème brulé till då?
  • honeydew

Ja fick reda på det för en timme sen. Middag imorgon som vi har planerat sen förra helgen. Jo är ganska tidskrävande att göra crème brulé, grädde som ska värmas på för att sen svalna och blandas med äggula, in i ugn i vattenbad i ca en timme. Stå tills sig minst 6h i kyl sen för att bli krämig. Så hinner tyvärr inte göra ny imorgon. Hade jag vetat om att det skulle vara laktosfritt så hade jag SJÄLVKLART fixat samma till alla. Jag är absolut inte omöjlig att ställa krav på! Men tänkte väl inte på att fråga rakt ut om det fanns några allergier el liknande. Men tycker faktiskt att man säger till då om man ska hem till nån för första gången. Nu löser jag det så gott jag kan.

Svar på tråden Enkel laktosfri efterrätt