• EllinorS

Vad ska jag göra???

Hej,
    för det första låter det som att du hamnat i en påfrestande situation! Jag hoppas du håller ut även om det kan ta tid innan saker och ting rett ut sig och lugnat ner sig. Vid anmälan till soc samt vårdnadstvister ser man alltid till barnets bästa och utredningar ska utgå från vad som är bäst för er son.
    Soc är skyldiga att gära en noggrann utredning som ligger till grund för vidare insatser, och i ditt fall har de hittat brister hos mamman och åtgärder bör alltså tillsättas därefter. Det är tex föräldrautbildning, stöd, avlastning, samtal mm. Om barnets mor har en begåvningsnedsättning är detta skäl som soc ska ta hänsyn till, och ävenb tingsrätten vid ett tvistemål.
    Vad barnets mamma säger om dig eller anklagar dig för kommer att tas på allvar för sonens skull, men ska givetvis utredas även det  och all ogrundad kritik dvs saker hon säger att du gjort som du inte alls gjort upptäcks vid dessa noggranna utredningar.
    Jag tycker du ska vara lugn, saklig, tydlig och ärlig i detta. Det visar att du inte har något att dölja och att du vill det bästa för din son. Smutskastning och att anklaga varandra faller oftast tillbaka på en själv. Som sagt går barnets bästa alltid först och en förälder som inte tar sitt ansvar eller riskerar barnets väl kan bedömas som olämplig och då fråntas vårdnaden i tingsrätten. 

Om det är som du beskriver så är jag övertygad om att det går din väg. Jag hoppas din son mår bra i allt detta för det är viktigast. Kämpa på och stay cool ;) 
    Hälsningar Ellinor 

Svar på tråden Vad ska jag göra???