• zasata

Bleka och sedan färga håret?

Har nu i ca 1,5 år haft mörkt mörkt brunt hår. Me det blir verkligen inte bra längre och jag måste färga med 2-4 veckors mellanrum då topparna har blivit så mörka. Och det inte blir samma färg i utväxten.

Så nu funderar jag på att byta hårfärg till lite mer rödbrunt. Men kan jag slänga i en blondering innan, och sedan färg? Hur mycket sliter blondering på håret? Och hur länge måste jag vänta innan jag kan lägga i ny färg igen i så fall? Något märke som är bättre än något annat när man bleker/blonderar? 

• Svar på tråden Bleka och sedan färga håret?
  • tjockobbe

Vill säga en vecka för att håret ska vila om du gör det hemma. Hos frisören har de lite bättre produkter.

Varför färgar du inte bara utväxten vid behov? Det sliter inte lika mycket på håret o hela håret håller samma färg. Visst, lite jobbigare men värt det.

BF 6 oktober
  • Loth

Om du slänger i en blondering kommer längderna ändå troligtvis att bli mörkare än utväxten och resultatet av en ny färgning blir ändå jätte ojämn.

• Smulanpus

ColorB4 är en avfärgning som ska vara väldigt bra enligt en väninna till mig. Jag har samma som du mörkt mörkt brunt som nästan blivit svart och hon tipsade mig denna avfärgning som är mycket mer skonsam än en blekning. Man kan avfärga flera gånger innan man väljer ny färg. Ska finnas på Åhléns att köpa eller på ebay har jag hittat billigt.

• zasata

Oh skall kolla upp det, tack!

Brukar ta det mesta i urväxten, låta sitta i 20 min och sen knuggar jag allt hår med det sista och låter det sitta 5-10min till.

Oh hade hoppats på samma dag/dagen efter i alla fall.. Kan ju inte gå runt halvklar en vecka..?  

• Loth

Det beror väl på hur slitet ditt hår är samt hur mycket du vågar experimentera. Men ja, för mig tog det ett par månader att gå från svart till nästan platina, avfärgade och blonderade 1 gång hemma, sen fick jag nog och gick till frisören.
    Du får testa, det är ju lite lättare för dig att snabbt slänga i mörkare toning el. färg och täcka över det värsta än vad det är för den som vill bli blond :)

Svar på tråden Bleka och sedan färga håret?