• Lotus86

Vi som valt att lägga ner

Hej alla! Tänkte att det skulle vara bra med en tråd för oss som har problem med amningen och fått lägga ner. Själv har jag nu kämpat med sår och mjölkstockning i två veckor. Det blir bara värre och stressen gör att jag inte får ut så mycket mjölk heller. Känner mig så otroligt ledsen och arg för att det inte funkar. Jag vill ju ge mitt barn ser bästa. Dock mår jag inte bra och då mår ju inte min bebis heller bra. Men det tar verkligen emot att lägga ner amningen och ge ersättning. Finns det fler som jag? Vi kan stötta varandra!

• Svar på tråden Vi som valt att lägga ner
  • Alexi

Jag vill bara fråga, har du sökt hjälp på en amningsmottagning? Där du verkligen kan få riktigt bra hjälp och kunskap som kan kolla infektioner, taget osv.

• mucklas

Min svärmor fick också lov att sluta med båda sina. Hennes bröstvårtor sprack, det blödde varje gång de låg vid bröstet. Det är klart att hon sörjde över det, men flaskmatning gör det ju också lättare för pappan att få dela de där gosiga matstunderna. Det finns positiva sidor, även om du kan ha svårt att se dem just nu.
    Och känn dig inte misslyckad! Du har uppenbarligen försökt, men fått lov att fatta ett svårt beslut. Det är ett tecken på styrka, inte svaghet och oförmåga! Slappna av nu, och njut av din bebis utan matkrångel.
    Kram!

• vad ska man heta

Det har bara gått 2veckor så ge inte upp än om du inte egentligen vill det. Alla har problem första tiden. Jag har haft problem första 2månaderna men sen har det blivit bättre. Amningen blir lättare och lättare ju längre tid det går. Som sagt, alla har problem i början. Amningshjälpen finns på Facebook om du vill ha hjälp. Där är dom helt underbara där!

• vad ska man heta

Testa att blöta tutten med lite mjölk innan, sen räkna till 10 när bebisen tagit grepp. Det gör som absolut ondast när bebisen precis greppet tag(som du kanske känt;))

• Lotus86

Jag var på amningsmottagningen 3 gånger och fick jättefin hjälp, men så fort jag kom hem gick det bara åt skogen. Jag hade så ont att jag skrek rakt ut när jag ammade. Mina bröst var illröda och stenhårda och jag jade konstant frossa. Nu tar jag penicillin och låter det vara. Jag hoppas på att eventuellt kunna återuppta amningen när jag läkt. Men visst känns det hemskt. Känns som om jag kan ge mitt barn det bästa men tvingas ge nåt annat. Saknar även närheten. Klart man inte vill ge upp! Men vad ska man göra då...

• mucklas

Pröva att mjölka ur, helst för hand. Sitt bar framtill på överkroppen, men gärna en skjorta eller kofta på så du är varm om axlar och rygg. Ta det jätteförsiktigt, värm bröst och händer ordentligt innan, sitt absolut inte kallt eller dragigt och ha bebisen nära inpå, kanske medan pappan matar. Stryk över hela brösten och röstvårtorna med hela händerna tills det nyper till och mjölken rinner till. Sen klämmer du försiktigt med fingrarna, inte på bröstvårtan, utan vårtgården. Det kräver övning innan man blir bra på det, men ge inte upp, försök igen och igen. Ha gärna en stor skål att mjölka ur i, så du inte behöver sikta så noga. Om du inte vill ge upp helt ska du inte göra det, men jag tror det är jättbra att du minskar på stressen. Om bebisen är mätt och nöjd går det så mycket lättare för dig. Får du ut något så kan du såklart ge det till bebisen också, men då betraktar du det som bonus.

• Caspersmama

Har en 3-veckors här och det funkar verkligen skit. Har frågat om tips på amningshjälpen på FB 2 ggr men inte fått svar. På bb tyckte dem att jag hade perfekta vårtgårdar för att amma men lillan vill inte ta alls nu när jag pumpat och gett i flaska, tidigare ville hon bara suga på bröstvårtorna så dem gick sönder så att ha "perfekta" vårtgårdar hjälper ju föga! Och jag blir lite smått irriterad av att få påpekat att man ska stå ut i flera månader med ond amning, den som tycker det kan gärna ta min feber från påbörjad stockning nu, mitt kräkande av smärtan i brösten när jag med hjälp av pump försöker få ut mjölken som fastnat och bråkandet/skrivandet vid bröstet när hon inte vill ta. Låt alla ta sina egna beslut baserat på vad som funkar för den enskilde utan att propsa på att pina sig månadsvis..

• Anne Lisa

Min väninna hade också superjobbigt. Hon la ner amningen men tog upp den igen när hennes son var två månader. Då hade hon pumpat lite under tiden, men det kan funka! Ett beslut att lägga ner amningen behöver inte vara defenitivt om man inte vill det. Men jag tycker det låter som du behöver en paus, läka och njuta av ditt barn! Flaskmatade ungar är ju lika fina och friska som ammade!

• Isola88

har inte bestämt mig än hur jag ska göra, visst amningen var skitjobbig i början ville verkligen inte amma alls men sen fick vi till det super bra tills för nån vecka sen. Började göra ont på höger bröst å sonen vägrade att ta, han bara skrek å skrek men vänster gick bra. Upptäckte sen att det var sår och gjorde skit ont så har slutat att amma på höger i väntan på att de ska läka, har försökt pumpa ut lite men tycker bara hela bröstet gör mer och mer ont. Är rädd att få mjökstockning. Plus att sonen inte verkar bli mätt av att bara äta från vänster så han får lite ersättning på kvällen (då han är som mest missnöjd) Har även börjat göra ont på vänster nu samma obehag som jag kände innan jag upptäckte såret på höger, vill inte att de ska bli lika på vänster.

Har inte tyckt att amning är så mysigt som folk säger att de ska va, tycker det är jobbigt men praktiskt å vill ju att han ska få i sig de viktiga från bröstmjölken men jag vet inte om jag orkar mer snart.  Han blir 3 månader nästa vecka. Är dock rädd för att bli ifrågasatt på BVC plus att min sambo blev sjukt besviken på mig när jag berättade hur jag kände med amningen. Han tycker att det är jätte viktigt för barnet.

• Alexi

Isola: har du kollat upp svamp? Det kan göra väldigt ont har jag läst. Och finns ju dåbåde i barnets mun och på brösten men är lätt att behandla.

Svar på tråden Vi som valt att lägga ner