• h8him

Varför tror ni att ni kan vara föräldralediga även om ni inte har dagar kvar?

Jag har läst upprepade gånger om de som tror att de kan ta föräldraledigt även om de inte har dagar kvar. De rättfärdigar det hela med att de inte ska anmäla till Fk, utan bara begära föräldraledigt från jobbet, och då ska det vara okej att vara ledig.

För mig är det självklart att man inte kan göra så. Har man inga dagar kvar så har man ingen möjlighet att vara föräldraledig heller.

Hur tänker ni som gör/tänker göra på det viset egentligen? Vet ni om att det är olovlig frånvaro från arbetet?

• Svar på tråden Varför tror ni att ni kan vara föräldralediga även om ni inte har dagar kvar?
  • rockaroll

Förmodligen inte. Folk har över lag väldigt dålig koll på vad man får och inte får göra/ vad man har rätt till (fackliga frågor helt enkelt). Har en på mitt jobb som bokar in semesterresor lite här och där, och förväntar sig få ledigt. :)

• h8him
    rockaroll skrev 2013-04-01 12:22:31 följande:
    Förmodligen inte. Folk har över lag väldigt dålig koll på vad man får och inte får göra/ vad man har rätt till (fackliga frågor helt enkelt). Har en på mitt jobb som bokar in semesterresor lite här och där, och förväntar sig få ledigt. :)
    Vad märkligt. Jag förstår inte hur man kan tro att man bara kan göra som man vill.
  • Anonym (??)

Man har rätt att gå ner i tjänst utan att ta föräldrardagar, men man förlorar pengar på det. Men ni menar om man tar föräldrarledigt i perioder då eller?

• Anonym (??)

Eller har jag helt fel?

• Skopan

Man har rätt till tjänstledighet 25% till barnet blir 8 år

• Anonym (??)

Ja, och man får ta föräldrarledigt utan att ta ut dagar tills barnen iaf är 18 månader?

• Skopan

Men du måste ha dagar även om du inte tar ut dom

• Anonym (??)

Men inte när man gått ner i tjänst i alla fall?

• Skopan

Nä inte om du tar tjänstledigt dom 25%

Svar på tråden Varför tror ni att ni kan vara föräldralediga även om ni inte har dagar kvar?