• Aileen Allannah

Brio Happy - världens sämsta barnvagn?

Det är väldigt väldigt få vagnar (om ens några?) som rekommenderas att köras i trappor, det brukar stå i bruksanvisningen att man inte ska göra det. Däremot så ska ju inte handtaget gå rakt av, någon form av säkerhetslina finns ju. Och det är återförsäljaren man ska vända sig till för en reklamation.

Ts, jag känner inte igen mig av din beskrivning av Brio Happy, men framhjulen på ett swivelchassi måste tas om hand, de ska smörjas och göras rena, särskilt på vintern då snö, is och salt sliter på lagren. Mjukliftens bärhandtag är med all säkerhet stabila och stadiga, bara för att du inte ser något tvärslå så kan den finnas ändå.

• Aileen Allannah
    cloudberry79 skrev 2013-04-01 19:17:39 följande:
    Jag håller med TS till mångt och mycket. Jag har fyra fasta hjul, men följande har jag upptäckt som är värdelöst:

1) När vi började använda sittdelen visade det sig att sufletten var åt helvete sned. Brio och återförsäljaren hävdar sex månaders garanti, men vi köpte ju för helvete vagnen innan vår dotter kom, så vi har ju inte ens använt sittdelen förrän NU. Trots flera mail får vi inga svar av butiken G-knapp och Brio mer än ett avmätt brev när vi först kontaktade dem.

2) Fotsacken är FRUKTANSVÄRT trång vid barnets mage om man har sittdelen i upprätt läge. Med åkpåse på vintern är det nätt och jämnt att den går att stänga över min 9-månaders som är -2 på viktkurvan. Nästa år kommer hon inte kunna använda vagnen alls med åkpåse i.

3) Det går inte att fälla ihop vagnen med tvåhandsgrepp, utan man måste först öppna ena sidan, sen andra sidan och hoppas att första sidan inte klickat ihop igen. I alla fall om man är lite kortare (jag är 165).

4) Varukorgen undertill säckar ihop sig och all smuts blir kvar eftersom det är en fast träbotten. Jag vet inte hur många gånger jag har legat på marken och torkat av den där brädan eftersom det kommer snö, vatten och grus dit in. 

Vi har bestämt oss för att köpa en Kronan Duo S istället. Vi har bara bra erfarenhet av Kronan från första barnet och deras kundtjänst är TOPPEN!

Här en bild på sufletten som Brio inte vill reklamera:

Oj, hjälp vad snett! Vänd dig till konsumentrådgivaren i er kommun, för att få hjälp att komma vidare, det där är ju reklamation, och man har tre års reklamationsrätt.
  • Aileen Allannah
    Almonds2 skrev 2013-04-01 20:42:44 följande:
    Har vi samma Brio Happy? Eller jobbar ni på Brio? Känner av en viss irritation här? Det är inte er jag klagar på, det är den jäkla barnvagenen:) Jag tycker att en design där man har ett hjul som snurrar upp skit in i låsmekansimen är rutten. Ja jag är ingenjör så jag har koll! Uppenbart har man inte testat designen alls innan man lät den gå i produktion. Att en vagn knarrar i handtag mm beror på att man valt fel plast, har man samma plast mot varandra då knarrar det, det vet alla som jobbar med utveckling av plastprylar....det löser man inte med en service.. Sen att man har en lösning på påsen under vagnen som är så dålig att den tar i hjulen när man svänger, tja det kan man ju se innan man börjar producera skiten. Jag har reklamationsrätt så jag ska klaga..den kostade ju trots allt en bit över 6000kr. Kände bara för att skriva av mig min frustration, jag köper mycket prylar men det är sällan något är så här dåligt!
    Haha, nej, jag jobbar inte på Brio. Men jag vänder mig emot att just Brio Happy skulle vara världens sämsta vagn. En del grejer är dåliga på alla vagnar, vad det gäller designen. Det finns alltid något att klaga på, när det kommer till varukorgens utformning och liknande, och det är ju därför man är så noga innan man köper vagn.

Vad tänkte du använda reklamationsrätten till, förresten?
  • Aileen Allannah
    Almonds2 skrev 2013-04-01 20:52:57 följande:
    Jag kommer använda den för att få hjälp med att få loss hjulen eller åtminstone säkra att de sitter fast....
    Glöm inte kolla bruksanvisningen först, det kan hända att de kommer hävda att du inte skött vagnen som man ska, och att det inte fungerar att reklamera den då.
  • Aileen Allannah
    Almonds2 skrev 2013-04-01 21:08:13 följande:

Kan lova dig att de kommer hjälpa mig. Kommer göra det till mitt livs mission om de börjar bråka:) De kan inte komma undan designfel, annars får jag väl gå till ARN. Det brukar hjälpa....
    Men vad exakt menar du är felet?
  • Aileen Allannah
    Almonds2 skrev 2013-04-01 21:17:32 följande:

Att man inte får loss hjulen framtill. Det beror på att skit tar sig in i låsmekanismen och att hjulen integår att ta av..
    Det står i och för sig att man ska smörja och se över hjulen regelbundet, samt rengöra, så du kan stöta på patrull där, bara så du vet.
  • Aileen Allannah
    Almonds2 skrev 2013-04-01 21:32:57 följande:

Jag har skött om vagnen väl så det kan inte bero på det.
    Alltså tagit isär, gjort rent och smörjt, samt torkat av chassit varje gång du varit ute i fuktigt väder?
  • Aileen Allannah
    Almonds2 skrev 2013-04-01 21:55:46 följande:

Hahaha, du skämtar:) Den är inte gjord för fukt:) Hahahha vilket skämt:) Kommer de med den kommentaren kommer jag skratta hela vägen till arn. Det är som att säga att en sko inte är att gå i...
    Nej, jag menar att det är vad som står i bruksanvisningen, och har man inte följt det kan man nekas en reklamation.
Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?