• cloudberry79

Brio Happy - världens sämsta barnvagn?

Jag håller med TS till mångt och mycket. Jag har fyra fasta hjul, men följande har jag upptäckt som är värdelöst:

1) När vi började använda sittdelen visade det sig att sufletten var åt helvete sned. Brio och återförsäljaren hävdar sex månaders garanti, men vi köpte ju för helvete vagnen innan vår dotter kom, så vi har ju inte ens använt sittdelen förrän NU. Trots flera mail får vi inga svar av butiken G-knapp och Brio mer än ett avmätt brev när vi först kontaktade dem.

2) Fotsacken är FRUKTANSVÄRT trång vid barnets mage om man har sittdelen i upprätt läge. Med åkpåse på vintern är det nätt och jämnt att den går att stänga över min 9-månaders som är -2 på viktkurvan. Nästa år kommer hon inte kunna använda vagnen alls med åkpåse i.

3) Det går inte att fälla ihop vagnen med tvåhandsgrepp, utan man måste först öppna ena sidan, sen andra sidan och hoppas att första sidan inte klickat ihop igen. I alla fall om man är lite kortare (jag är 165).

4) Varukorgen undertill säckar ihop sig och all smuts blir kvar eftersom det är en fast träbotten. Jag vet inte hur många gånger jag har legat på marken och torkat av den där brädan eftersom det kommer snö, vatten och grus dit in. 

Vi har bestämt oss för att köpa en Kronan Duo S istället. Vi har bara bra erfarenhet av Kronan från första barnet och deras kundtjänst är TOPPEN!

Här en bild på sufletten som Brio inte vill reklamera:

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79
    enlitenbitkaka skrev 2013-04-02 20:42:54 följande:
    Vill man reklamera ska man kontakta ÅF
    Jag har fått samma svar som jag02, att Brio inte kommer acceptera detta som reklamation och det därför är uteslutet att jag kommer få reklamera.
  • cloudberry79
    Fennyxx skrev 2013-04-04 21:19:56 följande:

Ditt avtal är med affären du köpt prylen i, inte med BRIO. Så om du är missnöjd så ska du reklamera där du köpt vagnen. Man har reklamationsrätt i två år enligt konsumentköplagen. Om felet uppstått inom ett år har försäljaren ansvaret att visa att du orsakat felet, om du reklamerar efter ett år är det du som ska visa att felet beror på ett konstruktionsfel. Om sedan BRIO inte ger försäljaren kompensation så är det ju trist för försäljaren, men inte ditt problem!
    VIlket jag alltså har gjort, men de har bara sex månaders garanti och menar att jag ska bevisa att jag inte har vridit sönder sufletten, vilket ju är omöjligt, man kan inte bevisa något sådant. De menar att de skulle låta mig reklamera om BRIO gick med på det, vilket de alltså inte gör enligt ÅF. Så, ingen reklamation och garantin gäller inte längre (vi hade alltså liggdel innan, det var när vi började använda sittdelen som vi upptäckte detta. Det gick inte att se på sittdelen när vi granskade paketet när det kom.
  • cloudberry79

Uppdatering: Nu har äntligen ÅF svarat på vårt brev och lovar att skicka bilder på vagnen till BRIO. Förhoppningsvis får vi reklamera. Nästa problem är att vi då blir utan vagn i x antal veckor...

Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?