• Almonds2

Brio Happy - världens sämsta barnvagn?

straw2008 skrev 2013-08-25 08:11:10 följande:
    Varför köper folk brio o emmaljunga när det finns modernare vagnar ?
    I kinamockaskogen.....

För man går på vad föräldrarna hade som i mitt fall under -70talet...
  • Almonds2
    Valkyria75 skrev 2013-08-25 08:25:49 följande:
    Oj vi har bara varit jättenöjda med vår brio happy! Det låter som du beskriver en helt annan vagn... Känner inte igen något av dina klagomål... Så olika det kan bli...

Har ni en annan årsmodell? Eller modell?
  • Almonds2
    Valkyria75 skrev 2013-08-25 08:54:26 följande:
    Ja så är det säkert. Vår är 2009 tror jag. Och vi har inga svivelhjul iaf, så förmodligen annan modell. Tråkigt att ni haft så mycket problem. Hoppas nästa vagn blir bättre!

Ja, det är nog den enkla förklaringen. Jag tror dessutom svivelchassina är mer instabila pga konstruktionen
  • Almonds2
    chrissepisse skrev 2013-08-25 09:21:32 följande:
    Troligtvis för att man har en livsstil där det passar bättre med en traditionell vagn. Det är väl inte konstigare att olika familjer har olika preferenser när det gäller barnvagnar än att de har det när det gäller bilar? Jag kan förstå att den som bara rör sig i köpcentra och på slät asfalt tycker att en modern, liten vagn med swivelhjul är toppen men jag har svårt att se familjen skogsmulle vara nöjd med samma vagn. Jag kan t ex tycka att Bugaboo ser fräcka ut och jag förstår att folk köper dem men det är ingen vagn jag själv skulle välja. Jag tror att många som är missnöjda med sitt vagnköp, om vi bortser från fabrikationsfel, är det för att de har köpt en vagn som egentligen inte passar deras familj.

Detta trodde jag med ang svivelhjul men efter att ha ägt en vagn med svivelhjul vet jag att den funkar i lättare terräng. Men det är klart, skall man ut bland stockar och sten så...
  • Almonds2
    annox skrev 2013-08-28 09:17:04 följande:
    Almonds: haha måste bara fråga.. Så du tror på allvar att folk idag går på vad deras föräldrar hade för vagn? Att det är därför happyn är bland de populäraste vagnarna?

Nä det
  • Almonds2
    annox skrev 2013-08-28 09:17:04 följande:
    Almonds: haha måste bara fråga.. Så du tror på allvar att folk idag går på vad deras föräldrar hade för vagn? Att det är därför happyn är bland de populäraste vagnarna?

Jag tror det beror på att man tror att bara för brio var svenskt så tror man det är bra nu med. De är bra på leksaker men deras happy är verkligen skit. Jag tycker inte att kvaliteten ska va så rutten som den varit på vår brio happy. Jag missade som förstagångsköpare att kolla vissa saker som vikt och hur bra barnet sitter i vagnen. Jag vet att ni hävdar att era barn sitter bra i en happy men jag vill hävda att när jag ser barn i moderna vagnar med anatomiskt utformade säten så är happyn så otroligt efter. Att en 17 månaders bebis inte kan sitta i sittdelen med ryggen mot ryggstödet när benen är i grenremmen, ja det är skit! Att en bebis lutar sig mot ryggstödet ligger ned det är även det skit, för inte skulle du vilja sitta halvliggande en tur på stan? Sedan att de ligger plant när man fällt ryggstödet, ja det är bra men de sover bra i de andra anatomiska vagnarna med. Jag tycker det är synd att ingen skrev det jag nu skriver så jag hade kunnat läsa det, för då hade det aldrig blivit en happy. Jag vet att tex bugaboo kostar ca 50% mer, men när man ser på lösningarna och den vikt den vagnen har, ja då förstår man att det är värt det. Köper man en happy, ja då finns det tex inte måttsydda regnskydd utan man får köpa Brios rent ut sagt usla regnskydd. Mitt höll i en månad, sedan läckte det som ett såll. Nu kör jag med ett i plast från Babyproffsen...halva priset och läcker inte... Så ni som ska köpa er första barnvagn, kolla riktigt noga på hur sittdelen är. Vi fokuserade alldeles för mycket på hur barnet skulle ligga...det är viktigt men inte lika viktigt som hur det kommer sitta! Så mitt råd till er som ska köpa er första vagn, kolla på hur barnet sitter inte ligger!
  • Almonds2
    En blå giraff skrev 2013-10-04 19:59:09 följande:
    Lustigt hur man kan tycka olika. Jag har provat flera vagnar av olika märken men alltid tyckt att Brio är överlägset bäst. Så sköna att köra, bra gung, snygg och bra kvalité. Har bara Brio nu till barnen (en Brio Happy och en Brio Sitty).

Brio happy svivel saknar ju gung helt. Det lilla som finns av gung och stötdämp är ju så man skulle kunna skita i det. Det är kul att ni har fått ett bra exemplar men mitt är verkligen inget vidare, handtag som gnisslar, broms som gick av framhjul som gick sönder och suflett som gick av....
  • Almonds2

Nu har vagnen pajjat igen, ett av locken ovanför sviveln har spruckit och delat på sig halva är borta. Jag är så trött på skiten nu , kommer aldrig rekommendera Brio till någon!

• Almonds2
    hannis skrev 2013-10-08 07:46:48 följande:
    Tråkigt att du har fått ett sånt måndagsexemplar. Reklamera?

• Almonds2

Här e det som senast har pajjat. Locket till sviveln har spruckit?? Tyvärr är vagnen mer än ett år och att reklamer kan man troligen glömma på denna detalj trots att sviveln byttes i maj/juni...

• Almonds2
    Almonds2 skrev 2013-11-29 12:11:04 följande:
    Här e det som senast har pajjat. Locket till sviveln har spruckit?? Tyvärr är vagnen mer än ett år och att reklamer kan man troligen glömma på denna detalj trots att sviveln byttes i maj/juni...

Familjeliv stöder inte Ipad därav uteblev bilden
  • Almonds2

Har hittat ytterligare irritationsmoment med min happy. Råkade spilla på kapellet och tänkte det går väl att tvätta, men icke för man har varit så begåvad att man sytt fast kappeltyget runt stålramen!!! Så man får spola av det och gnugga, tror ni det blir rent....idiotiskt!

• Almonds2
    annox skrev 2013-12-22 18:50:57 följande:
    Suck... Du får nog bara inse att Happy inte är någon vagn för dig. Dock är jag rätt säker på att du kan köpa en ny klädsel till happyn och då måste man ju kunna ta av och på även suffletten (vilken jag tror du menar när du säger kapellet....?) men kan ha fel. Jag och alla jag känner är väldigt nöjda! Hoppas din bitterhet gällande din vagn, inte går ut över andra än här på FL! God jul!

Så kul för dig om du är nöjd, jag har hört flera som klagat på sin Brio så jag är inte ensam... För mig är det inte en fråga om bitterhet, jag tycker bara inte man skall tycka det är ok med dåliga produkter. Särskilt när de är ganska dyra. Och nej, suffletten kan man inte byta tyg på. Man måste nog byta hela ställningen då.
  • Almonds2
    annox skrev 2013-12-26 12:08:25 följande:
    Nu ska jag göra dig glad! (Hoppas jag) jag har undersökt det här med suffletten nu och det går visst att ta av tyget på suffletten, du behöver bara skruva av fästerna först! P.S det finns minst lika många som är missnöjda med Emmaljunga, tetounia, bugaboo och alla andra. Du verkar ha hittat fel vagn för dig och dessutom haft otur med den.

Jag förstår inte varför du försvarar Brio Happy så nitiskt Annox, det jag skriver är ju att det finns fel på vagnen. Och jag tycker det kvittar att det finns andra vagnar med problem, det hjälper inte oss som köpt denna vagn. Jag har försökt kontakta Brio för att beskriva mina fel och vad de bör ändra på men det går inte att nå dem...dåligt! Det vore toppen om man kan ta av suffletten för tvätt, för jag lyckas inte...
  • Almonds2

Nu är vagnen åter igen trasig i sviveln, denna gången så har jag frenetiskt smörjt och försökt få den att hålla men ändå så har den gått sönder. Framhjulen hår inte att ta av. Jag hoppas verkligen att Brio läser detta för att åtgärda detta fel måste de. Konstruktionen med en liten pluttig arm för att ta loss hjulen är urusel.

• Almonds2

Var inne hos en Briohandlare i stockholm och visade upp vagnen, känt fel sa han och visade vad som pajar. Den lilla pinnen som låser hjulet i sviveln är för klen och böjs eller går av varpå man inte kan få av hjulen....kass konstruktion alltså.

• Almonds2

Efter 2,5 år med briovagnen så åkte den till slut ut. Har nu köpt en Bugaboo Bee3 som är helt fantastisk. Ok, det är mer en cityvagn men vilka snygga lösningar och kvalite som heter duga:) Lillan är överförtjust i den och älskar regnskyddet som hon faktiskt vill ha på:)

Hade en tanke när jag köpte briovagnen att kunna sälja den efter tiden i den var slut men den fick pensioneras innan dess. Att nån vill köpa denna vagn ser jag som nästan orimligt....

• Almonds2

Jag måste säga att jag är så nöjd med bugaboo. Vilken vagn, så himla snygga lösningar på allt. Det roliga är att dottern uppskattar vagnen lika mycket. Dessutom sitter hon ju så himla fint i den, i brion satt hon väldigt illa så bytet av vagn gav verkligen full pott. Att det kan skilja så mycket mellan bra och dåligt.

• Almonds2

Har varit ute med bilen igen idag och vad lätt det är att fälla denna vagnen. Med briovagnen så hände det ibland att jag klämde mig i fällmekanismen men designern på bugaboo har verkligen tänkt till. Ingen risk här inte. Och så lätt och vad tilte plats den tar i bilen. Jag var tidigare oroad att de små hjulen skulle vara jobbiga men ack vad jag bedrog mig, den är supersmidig. Finns det dåligt med plats på bussen så fäller jag bara ihop den. Hoppas ni som kikar på vagn verkligen kollar dessa punkterom jag tycker är viktiga vid vagnköp:

-finns det passande måttsytt regnskydd? Gör det inte det skit i vagnen, jag lovar du kommer hata den.

- Lätt, testa lyft i och ur bilen, kolla då även platsen den tar

- enkel att fälla

- bra remmar/sele

- liten ihopfälld

- Se så barnet sitter bra, ni kan nästan skita i hur liggdelen är! Den börjar sitta från ca 6 mån och då kör ni inte mjuklift etc...

- Solskydd, kan barnet få skugga när det sover, känns det stabilt/hållbart? Du kommer fälla många ggr

- hjulinfästningar, kolla brio happy säker sämsta som finns allt annat är säkerligen bättre

- obs ta inte delat handtag, de är svåra att köra med en hand

- enkel att fälla ryggstödet, inget gömt handtag

- bra broms som är lättanvänd

Nu tror jag listan är komplett, kommer sä

• Almonds2

Har nu haft bugaboovagnen i sedan innan jul och jag är fortfarande lika impad. Den verkligen kammar full pott. Jag trodde de små hjulen skulle bli problem i snö, icke, de funkar utmärkt.

Sedan köpte jag till den lilla väskan att hänga på ryggstödet. Den är verkligen kanon, får med allt som behövs i den. 3 blöjor, torra torklappar, ett ombyte, inytiolsalva samt en flaska handsprit. Kalasbra verkligen! Sedan sitter den skyddad av ryggstödet mot regn.

Det som jag faktiskt är mest nöjd med är att den är så lätt att fälla ihop och lyfta och att den är kompakt. Att det kan vara sådan skillnad på olika vagnar.

Svar på tråden Brio Happy - världens sämsta barnvagn?