• h8him

Ännu en passfråga/vägran till att skriva på pass(långt)

I ditt fall skulle jag nog stämma honom på enskild vårdnad. Just för att han bara saboterar och att han har minimalt med umgänge men för mycket att säga till om under din tid, trots att han har alla chanser att få ha barnen mer, få ha barnen om du reser osv.

• h8him
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-04-01 22:28:00 följande:
    Socialen sa till honom att "du vet väl att man inte får neka pass enbart för att jävlas?" men det gjorde han inte sa han. Vet inte vad man kan kalla detta då.
    Var så nerslagen från famrätten, allt jag vill att det ska funka för barnen. Om han inte låter dom åka med ialla fall se dom tillräckligt så jag och barnen känner oss trygga med det. Men det ska visst va så här. Han behöver inte se barnen mer för att HAN väljer att flytta och jag ska åka när det passar honom. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt. Vart i detta är det bästa för barnen någonstans?

Men enskild vårdnad, jo det vore ju en dröm, men är inte det näst intill omöjligt att få?
    Så vad hade han för giltig anledning att barnen inte ska få resa med dig under din tid med barnen?

Han låter bitter.

Nej, inte om gemensam vårdnad inte gynnar barnen. Du VILL att barnen ska ha mer tid med sin pappa. Det är en grundförutsättning för att kunna få enskild vårdnad så länge han inte är en olämplig förälder. (Grundförutsättning som jag ser det.)

• h8him
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-04-01 22:37:42 följande:
    Det var då inte menat som aggressivt men jag känner bara en enorm hopplöshet, för det jag fick till svar av både passmyndigheten och socialen och även famrätt är att jag kan inte göra mer. Vem menar du skrev på för ett tillfälligt pass?
    Och inte satt ner foten? jag har kämpat på med detta i ett år och mer därtill. Jag anser att vi borde vara vuxna nog att kunna lösa detta och då framförallt så att inte barnen blir lidande.
    Men alla tips mottages tacksamt.
    Jag tror att det är socialnämnden du ska be om pass från fast det borde gå via socialtjänsten.
  • h8him
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-04-01 22:46:07 följande:
    Hans enda anledning är att barnen inte har utbyte av det och att han ser till barnens bästa. Det är det han säger ialla fall. Sen vet jag ju att anledningen är en annan.

Jag önskar ju han såg dom mer, eller avsa sig det ansvaret som gemensam vårdnad innebär och träffar dom när han känner för det. Motsägelsefullt men för barnens bästa vore det en lösning, som det är nu blir det inget utav det.
    Okej. Men på din tid bestämmer du, inte han. Han verkar ha missat det. Jag skulle definitivt ha kontaktat en vass advokat som är inriktad på familjerätt och använt mig av denne för att skriva ett brev till pappan om att han förväntas skriva under passansökan eller så kommer jag att gå vidare med det hela.

Han verkar väldigt oengagerad med som om han har ett visst kontrollbehov.
  • h8him
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-04-01 22:57:41 följande:
    Tack, det var nog det bästa förslag jag fått på länge. Och jo du har nog rätt, det har han missat.

Är även förundrard över hur du kan slå huvudet så på spiken det sista, han bryr sig ärligt talat inte så mycket om sina barn egentligen men har sedan vi gick isär för nu länge sedan sett till att göra allt för att jävlas.
    Vad bra! Försök den vägen först.

Jag har varit med rätt länge och hört det mesta, så hans typ känns igen... Tyvärr. Jag hoppas att det löser sig för dig och barnen!  Lycka till!
  • h8him
    Anonym (a) skrev 2013-04-02 13:02:19 följande:
    Vaddå tillfälligt pass gäller inte i det landet? Det gäller i alla länder vanliga pass gäller men bara en viss tid. Som du tolkar mina inlägg har jag full förståelse att ni har problem
    Vissa länder kräver ju att passen är giltiga ganska lång tid efter resan också.
  • h8him
    Anonym (a) skrev 2013-04-02 13:23:10 följande:

Inte när det gäller tillfälligt utfärdade pass!
    Kanske inte det men det kan medföra att man behöver ansöka om visum till vissa länder och även det kräver väl båda vårdnadshavarnas godkännande?
  • h8him
    Anonym (Hjälp) skrev 2013-04-23 07:45:56 följande:
    Ville bara tacka för alla tips och råd jag fick utav er alla. Advokat är kontaktad och enligt lag har man inte rätt att  neka någon pass enbart för att jävlas med den andra föräldern. Det tydliga blev efter vad jag och advokaten pratat om att det enda pappan vill är att kunna kontrollera mig. Tyvärr, så nu är bollen i rullning, jobbigt, ledsamt och känns onödigt ena stunden men vet ju att det i slutändan förhoppningsvis blir bättre för oss alla.

Så igen tack, jag fick en liten kick i arslet av er Skrattande
    Hoppas det löser sig och att ni kommer iväg och får en fantastisk semester.
Svar på tråden Ännu en passfråga/vägran till att skriva på pass(långt)