• Anonym (Hjälp)

Ännu en passfråga/vägran till att skriva på pass(långt)

Är boendeförälder, har gemensam vårdnad, barnen ska vara hos sin far varannan helg. Har varit till och från med det och har nu sökt kontakt med familjerådgivning för att få ett umgängesvtal på papper.

Har ända sedan vi gick i sär kämpat för att barnen ska ha ett bra förhållande med sin pappa, det har varit mycket hur det passar honom och inte direkt från hans håll med tanke på barnens bästa. Har från början sagt att han får träffa och ha sina barn hos sig så mycket han vill, har aldrig lagt något hinder för detta, något som han tyvärr inte utnyttjat. Tyvärr för barnens skull måste jag säga. Jag gick till famrådgivning för att jag anser att barnen skulle må bättre av att träffa sin pappa meeeer än varannan helg, det är inte roligt att vid varje hämtning överlämning ha barn som klänger sig fast hysteriskt vid en för att dom inte vill åka.
    Då kanske man slapp detta jobbiga moment, för barnens skull.

Så till sak, anledningen är att barnen vägras pass. Pappan vägrar. Anledningen är säger han att det är för att barnen inte har något utbyte av detta. Dom ska vänta flera år till för att han vet (han som träffar dom kanske fyra dagar på en månad) att det inte finns något nöje för dom att resa.
    Vill kunna resa och då utanför schengen för att kunna hälsa på min nuvarande make som jobbar utomlands. Ett mycket säkert land som är mycket lämpat för både barn och turister.
    Men det blir ett nej, förslag från våran sida har även kommit om att skriva "kontrakt" på famrådgivning/soc när vi ska åka, komma hem mm, att han får ha passen när vi kommer tillbaka, att mor och farföräldrar ska följa med om han vore orolig för att jag skulle resa själv men inte. Nej.
    Socialen hade möte och sa då att om jag behöver/ska resa så får han då som den andra föräldern helt enkelt ta hand om barnen.

Men nu börjar det, han ska veta god tid innan och oftast passar det inte honom. Men han har satt upp dessa regler, barnen får inte åka. Utan nu sitter han och bestämmer bäst han vill och jag kan inget göra.

Jag ville även att han skulle se barnen mer och oftare eftersom jag inte känner mig bekväm med att lämna dom en vecka, en vecka är en lång tid med någon man ser så sällan.
    Och ja visst då borde jag inte åka, och jo jag har avbokat resor för att det inte har kännts rätt.
    Men då får han också som han vill, kunna jävlas rent ut sagt.
    Efter möte på familjerätten så ska han också ha barnen varannan helg men då han ska fytta 15 mil så är umgänge utöver det möjligt. Moment 22, det blir inte bättre för barnen, barnen får inte åka, jag vill inte lämna barnen och han får som han vill.

Hjälp.......................

• Svar på tråden Ännu en passfråga/vägran till att skriva på pass(långt)
  • Anonym (Hjälp)

Passfrågan gick genom polis, socialen men vägrar han kan dom inget göra.

Så vad ska nästa steg vara? stämma för att få pass till barnen? ge upp och aldrig åka någonstans mer? låta han vinna och offra mitt för vad i slutändan alltid är för barnens bästa?

Och om pass vore simpelt så hade jag inte suttit här. Men tack ialla fall.

• Anonym (Hjälp)
    h8him skrev 2013-04-01 22:21:56 följande:
    I ditt fall skulle jag nog stämma honom på enskild vårdnad. Just för att han bara saboterar och att han har minimalt med umgänge men för mycket att säga till om under din tid, trots att han har alla chanser att få ha barnen mer, få ha barnen om du reser osv.
    Socialen sa till honom att "du vet väl att man inte får neka pass enbart för att jävlas?" men det gjorde han inte sa han. Vet inte vad man kan kalla detta då.
    Var så nerslagen från famrätten, allt jag vill att det ska funka för barnen. Om han inte låter dom åka med ialla fall se dom tillräckligt så jag och barnen känner oss trygga med det. Men det ska visst va så här. Han behöver inte se barnen mer för att HAN väljer att flytta och jag ska åka när det passar honom. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta faktiskt. Vart i detta är det bästa för barnen någonstans?

Men enskild vårdnad, jo det vore ju en dröm, men är inte det näst intill omöjligt att få?
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (a) skrev 2013-04-01 22:25:07 följande:
    Jag prata med soc och min advokat och påtala det bästa för barnen att få resa med mig på solsemester och ha det lugnt och skönt, när han vägra skriva på så fick kvinnan skriva under i hans ställe för tillfälligt pass för resans period som sen polis utfärda. Nu var det för oss och jag hade ingen ny man så kanske är skillnad om jag ska tolka ditt aggressiva svar. Det är inte mitt fel att du inte sätter ner foten och gör vad du kan utan sitt här och önskar bara jag gjorde det som jag kunde och ansåg vara bäst för våra barn och jag jag fick tillfälligt pass med trots pappans nej så är väl skillnaden mellan dig och mig
    Det var då inte menat som aggressivt men jag känner bara en enorm hopplöshet, för det jag fick till svar av både passmyndigheten och socialen och även famrätt är att jag kan inte göra mer. Vem menar du skrev på för ett tillfälligt pass?
    Och inte satt ner foten? jag har kämpat på med detta i ett år och mer därtill. Jag anser att vi borde vara vuxna nog att kunna lösa detta och då framförallt så att inte barnen blir lidande.
    Men alla tips mottages tacksamt.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (a) skrev 2013-04-01 22:30:51 följande:
    Ev är svårt se till att skriv ett schema på när var och hur ug ska ske och vem som hämtar var eller lämnar när, allt sånt underlättar
    Tack det jobbar jag på nu hos famrätt. Att få det skriftligt så när han bryter det det finns något att gå på :)
  • Anonym (Hjälp)
    h8him skrev 2013-04-01 22:32:01 följande:
    Så vad hade han för giltig anledning att barnen inte ska få resa med dig under din tid med barnen?

Han låter bitter.

Nej, inte om gemensam vårdnad inte gynnar barnen. Du VILL att barnen ska ha mer tid med sin pappa. Det är en grundförutsättning för att kunna få enskild vårdnad så länge han inte är en olämplig förälder. (Grundförutsättning som jag ser det.)

Hans enda anledning är att barnen inte har utbyte av det och att han ser till barnens bästa. Det är det han säger ialla fall. Sen vet jag ju att anledningen är en annan.

Jag önskar ju han såg dom mer, eller avsa sig det ansvaret som gemensam vårdnad innebär och träffar dom när han känner för det. Motsägelsefullt men för barnens bästa vore det en lösning, som det är nu blir det inget utav det.
  • Anonym (Hjälp)
    h8him skrev 2013-04-01 22:39:38 följande:
    Jag tror att det är socialnämnden du ska be om pass från fast det borde gå via socialtjänsten.
    Först ansökte jag som vanligt hos polisen, dom pratade med han, han nekade, ärendet skickade som medlande till socialetjänsten när det blev nej hos dom så fick jag vet att jag inte kunde göra mer.
  • Anonym (Hjälp)
    h8him skrev 2013-04-01 22:50:09 följande:
    Okej. Men på din tid bestämmer du, inte han. Han verkar ha missat det. Jag skulle definitivt ha kontaktat en vass advokat som är inriktad på familjerätt och använt mig av denne för att skriva ett brev till pappan om att han förväntas skriva under passansökan eller så kommer jag att gå vidare med det hela.

Han verkar väldigt oengagerad med som om han har ett visst kontrollbehov.
    Tack, det var nog det bästa förslag jag fått på länge. Och jo du har nog rätt, det har han missat.

Är även förundrard över hur du kan slå huvudet så på spiken det sista, han bryr sig ärligt talat inte så mycket om sina barn egentligen men har sedan vi gick isär för nu länge sedan sett till att göra allt för att jävlas.
  • Anonym (Hjälp)
    h8him skrev 2013-04-01 23:10:18 följande:
    Vad bra! Försök den vägen först.

Jag har varit med rätt länge och hört det mesta, så hans typ känns igen... Tyvärr. Jag hoppas att det löser sig för dig och barnen!  Lycka till!
    Tack, det hoppas jag med :)
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (a) skrev 2013-04-02 04:03:33 följande:
    Tillfälligt pass = är resan mellan15-27 april så får du bara pass för den tiden! Inte för alla de år som är en pass livslängd. Hur gamla är barnen? Vilket land rör det sig om och är han rädd att du ska ta dem dit och flytta dit och därmed försvåra ett ug? Alla är inte ute efter hämnd bara för de inte ser lika på allt och bor din nuvarande man utomlands kanske en viss rädsla finns. Du vet sånt här kan man få kämpa med till barnen blir myndiga så ja ett år är inte lång tid faktiskt
    Ok ja då skulle tillfälligt pass inte hjälpa oss då det inte gäller i det landet. Och tyvärr så har han uttryckligen sagt att han aldrig någonsin kommer ge barnen pass. Av den anledning att han inte vill helt enkelt, med andra ord ren hämnd, för han bryr sig egentligen inte så mycket om barnen. Min man bor i sverige, vi har pecis köpt hus, bil mm här i sverige och att flytta barnen skulle aldrig vara aktuellt, då jag faktiskt vill att dom ska ha en relation med sin pappa. Jag hade liksom förlikat mig med tanken lite att dom inte skulle få pass, att dom då ska va hos sin pappa när jag eventuellt åker någonstans, så som dom sa på socialen, men när han sätter upp reglerna och det ändå inte passar honom det är här jag känner att jag inte vill mer, jag har ändå försökt möta han någonstans jag har velat bråka så lite som möjligt för att det i slutändan går ut över barnen, det går alltid ut över barnen :( det gör mig så himla ledsen så nu får vi helt enkelt ta det ett steg längre, om det så handlar om att strida om detta tills barnen blir myndiga så ja då blir det nog tyvärr så.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (a) skrev 2013-04-02 13:02:19 följande:
    Vaddå tillfälligt pass gäller inte i det landet? Det gäller i alla länder vanliga pass gäller men bara en viss tid. Som du tolkar mina inlägg har jag full förståelse att ni har problem
    Jag tror jag tolkade ditt inlägg bra eftersom jag omedelbart kollade upp om tillfälligt pass gällde eller inte, vilket det tyvärr inte gjorde. Så tack för tipset även om det inte gav oss något i detta fallet.
  • Anonym (Hjälp)
    Fosse skrev 2013-04-02 18:02:40 följande:

Många länder godkänner inte provisoriska pass, bl a om visum krävs direkt i passet.
    Inte för att det spelar någon roll i det här fallet eftersom TS problem är större än enbart en resa.

TS, jag tycker också att du borde kontakta en advokat. Ska din ex-man hindra er att någonsin resa utomlands på semester, det låter ju inte klokt.
    Ja jag undrar lite när han anser att barnen är stora nog att ha utbyte av en utomlandsresa :/
  • Anonym (Hjälp)
    Fosse skrev 2013-04-02 18:02:40 följande:

Många länder godkänner inte provisoriska pass, bl a om visum krävs direkt i passet.
    Inte för att det spelar någon roll i det här fallet eftersom TS problem är större än enbart en resa.

TS, jag tycker också att du borde kontakta en advokat. Ska din ex-man hindra er att någonsin resa utomlands på semester, det låter ju inte klokt.
    Och du har hel rätt, detta handlar mer än om bara pass, det handlar om det bästa för barnen. Får barnen inte åka med så anser jag att han med tanke på omständigheterna bör träffa sina barn mer så det inte blir så jobbigt när eller om jag åker, för någon som sitter och säger hela tiden hur mycket han saknar sina barn och längtar efter dom så borde det ju inte vara för mycket begärt. Kan man tycka.
  • Anonym (Hjälp)
    Emeli skrev 2013-04-02 19:47:47 följande:
    Vi vet ju inte vilket land ts man arbetar i så vi kan bara spekulera. Både Kina och Ryssland kräver att passet är giltigt minst sex månader, för att nämna ett par exempel på länder där många svenska arbetar.  Ryssland har mycket strikta regler för visum och accepterar inte provisoriska pass. Kina kan eventuellt göra det men de har skärpt sina bestämmelser efter årsskiftet. Kan behöva kollas upp.

TS, hur gamla är dina barn?
    Det handlar då så klart om Dubai, underbart turist ställe, men dom godkänner inte provisoriska pass, som då även det ska vara underskrivet av båda föräldrarna.

Mina barn är 2 och 4 år.
  • Anonym (Hjälp)

Ville bara tacka för alla tips och råd jag fick utav er alla. Advokat är kontaktad och enligt lag har man inte rätt att  neka någon pass enbart för att jävlas med den andra föräldern. Det tydliga blev efter vad jag och advokaten pratat om att det enda pappan vill är att kunna kontrollera mig. Tyvärr, så nu är bollen i rullning, jobbigt, ledsamt och känns onödigt ena stunden men vet ju att det i slutändan förhoppningsvis blir bättre för oss alla.

Så igen tack, jag fick en liten kick i arslet av er Skrattande

• Anonym (Hjälp)
    h8him skrev 2013-04-23 07:48:45 följande:
    Hoppas det löser sig och att ni kommer iväg och får en fantastisk semester.
    Solig{#emotions_dlg.flower} Tack
Svar på tråden Ännu en passfråga/vägran till att skriva på pass(långt)