• Anonym

Problem med min styvmamma. Hur hantera?

Hej!
    Jag har sedan 11 år tillbaka en styvmamma i min familj. Vi har alltid haft mycket stora problem och min pappa och hon har även "nästan" skiljt sig 3 ggr på grund av problem som har med mig och henne att göra. Men jag vill inte gå in på allt som hänt i just denna tråden utan något speciellt hände idag som verkligen tynger mig och jag behöver verkligen få höra lite vad folk säger och hur jag ska hantera min ilska. Scenariot:

Min syster vill sova över hos en kompis. När hon nästan är utanför dörren säger min styvmamma att hon inte kan gå ut för att hon kom på att hon måste jobba tidigt imrgn och att någon då behöver ta hand om min andra lillasyster. Hon säger: "Du får inte gå för att jag vill inte lämna lillasyster ENSAM HEMMA". Även fast jag var där. Jag brukar sova till 12 på morgnarna, men det betyder väl inte att hon är ensam? Självklart kan jag ta hand om min lillasyster denna dag. Så det som verkligen tynger mig är att hon inte ens räknar mig som en människa. "Du kan inte gå för att din syster blir ensam hemma...": Jag är så fruktansvärt arg och vet inte vad jag ska göra. Och att "prata med henne" är inget alternativ, det har testats och har aldrig fungerat, så jag vill mer veta vad man borde göra i en sådan situation med så stor ilska inom sig. Tack för att jag får skriva av mig!

• Svar på tråden Problem med min styvmamma. Hur hantera?
  • Life

Hej TS! Självklart är det inte sjysst att inte räkna dig som en potentiell barnvakt men du tror inte det helt enkelt kan bero på att din syster är äldre än du och därför anses vara mer självklar som barnvakt? Kanske inte har något med dig att göra direkt?

Annars låter det ju som en förtroendekonflikt, är ju svårt att lita på någon man haft mycket gräl med kanske. Jag tycker du ska testa en mer direkt approach -tala med din styvmor och förklara hur du känner. Är hon er sådan som inte lyssnar kanske du kunde försöka förmedla nästa gång detta uppstår att du mer än gärna sitter barnvakt? Hur gammal är du o din syster om man får fråga?

• Anonym
    Life skrev 2013-04-01 22:08:27 följande:
    Hej TS! Självklart är det inte sjysst att inte räkna dig som en potentiell barnvakt men du tror inte det helt enkelt kan bero på att din syster är äldre än du och därför anses vara mer självklar som barnvakt? Kanske inte har något med dig att göra direkt?

Annars låter det ju som en förtroendekonflikt, är ju svårt att lita på någon man haft mycket gräl med kanske. Jag tycker du ska testa en mer direkt approach -tala med din styvmor och förklara hur du känner. Är hon er sådan som inte lyssnar kanske du kunde försöka förmedla nästa gång detta uppstår att du mer än gärna sitter barnvakt? Hur gammal är du o din syster om man får fråga?
    Hej! Ursäkta om jag var lite oklar min äldre syster är ändå yngre än mig. Jag är 18 och hon 11. Ja, hon är en sådan man absolut inte kan prata med. Ja, kanske måste jag visa det jag känner, även om jag inte gör det med ord...
  • Anonym (mm)

Välkommen att skriva av dig. Jag tänker att om jag hade haft mkt konflikter med mitt styvbarn, beroende på hur de ser ut,men hade kanske inte velat be hen om en tjänst då. Vill inte behöva va tacksam henom och/eller lägga börda på nån som kanske redan är trött på mig.

Kanske hon inte vill riskera fler konflikter och tjafs genom att be dig.

• Schack73

Hej Ts, sa du då att du kunde vara barnvakt? Hon kanske inte vill be dig men hoppades att du skulle erbjuda dig. Vad säger din pappa om allt det här? Antingen behöver ni reda ut problemen el bestämma att ni båda stryker ett streck över allt och börjar om (vilket nog kan vara svårt)..

• sextiotalist

Så trist, för det första så anser jag att detta med att hon ska arbeta och någon ska ta hand om den yngsta är en sak mellan henne och pappan och lägga över ansvaret på en 11-åring är helt fel (och även på dig, men hade min sambos äldre erbjudit sig så hade jag tagit emot det tacksamt)

• Christi38

Hej TS,
    Kan det vara så att hon frågat en gång innan och du sagt nej för att du inte kunde då? Då kanske hon vill undvika en konflikt genom att fråga igen?

Jag skulle erbjuda mig sitta barnvakt nästa gång. Kanske kan du föregå henne genom att vid frukosten eller så t o m säga att "Om du ska jobba ikväll så är jag gärna barnvakt om du vill?"

Fungerar inte det utan hon fortsätter som att du inte existerar hade jag tagit upp det med pappa. I en familj ska man värna om varandra :)

.

• Lindsey Egot the only one

Är ditt äldsta småsyskon 11 år och ska passa ett annat småsyskon?
    Det är fel! Helt fel! Hon ska inte behöva ta ett så pass stort ansvar som elva åring för att hennes mamma ska åka och arbeta. Det finns dagis/fritids som din styvmamma kan använda sig av och låta barnen få vara just barn och inte barnvakt!

• Ess

Var är er pappa?
    Ni är ju inte alls hennes ansvar, hon ska bara kunna gå till jobbet utan att tänka på er. Det är uteslutande hans ansvar att fixa och dona. 

• Lindsey Egot the only one

Ess

Det kan ju vara så att de yngre syskonen är just styvmoderns och pappans gemensamma barn.

• Ess
    LindaEfraim skrev 2013-04-02 09:49:59 följande:
    Ess

Det kan ju vara så att de yngre syskonen är just styvmoderns och pappans gemensamma barn.
    Så kan det ju va.
    Men det ligger ändå på föräldrarna att fixa, de borde ju ha omsorgen ordnad även annars. 
Svar på tråden Problem med min styvmamma. Hur hantera?