• Anonym

Problem med min styvmamma. Hur hantera?

Hej!
    Jag har sedan 11 år tillbaka en styvmamma i min familj. Vi har alltid haft mycket stora problem och min pappa och hon har även "nästan" skiljt sig 3 ggr på grund av problem som har med mig och henne att göra. Men jag vill inte gå in på allt som hänt i just denna tråden utan något speciellt hände idag som verkligen tynger mig och jag behöver verkligen få höra lite vad folk säger och hur jag ska hantera min ilska. Scenariot:

Min syster vill sova över hos en kompis. När hon nästan är utanför dörren säger min styvmamma att hon inte kan gå ut för att hon kom på att hon måste jobba tidigt imrgn och att någon då behöver ta hand om min andra lillasyster. Hon säger: "Du får inte gå för att jag vill inte lämna lillasyster ENSAM HEMMA". Även fast jag var där. Jag brukar sova till 12 på morgnarna, men det betyder väl inte att hon är ensam? Självklart kan jag ta hand om min lillasyster denna dag. Så det som verkligen tynger mig är att hon inte ens räknar mig som en människa. "Du kan inte gå för att din syster blir ensam hemma...": Jag är så fruktansvärt arg och vet inte vad jag ska göra. Och att "prata med henne" är inget alternativ, det har testats och har aldrig fungerat, så jag vill mer veta vad man borde göra i en sådan situation med så stor ilska inom sig. Tack för att jag får skriva av mig!

• Svar på tråden Problem med min styvmamma. Hur hantera?
  • Lindsey Egot the only one

Det tycker jag också ess.

Jag hämtade och lämnade min lillebror på dagis nästan varje dag när jag bodde hemma från 12 års ålder. Jag är 11 år äldre och nä mina barn har ska aldrig behöva göra det fast de ibland vill. Skulle det krisa så skulle jag kanske se det som en lösning om ingen annan vuxen kan men att tro att ett barn ska ta hand om sina yngre syskon och föräldern inte är hemma är inte ok. Barnen behöver ha någon vuxen backup.

• Anonym (Bio och bonus)

Hur är relationen mellan dig och ditt småsyskon?

Har två bonusar, varav den äldsta är 19 år, och jag gör på samma sätt som din bonusmamma. Jag kan fråga den yngre bonusen om hon vill passa sitt syskon men kan/vill hon inte så får lilltjejen följa med mig trots att 19-åringen är hemma. Varför? Jo, 19-åringen är helt ointresserad av sitt småsyskon så trots att han bor hos oss vv så är lillasyster jätteblyg inför honom och skulle inte gå att lämna själv med honom.

• SupersurasunkSara

Om hon ska jobba får hon skaffa barnvakt. Din 11 åriga syster ska inte behöva vara det, i synnerhet inte som hon inte ens var tillfrågad.
    Att din styvmamma ignorerar dig kan vara för att hon vill att du flyttar, du är 18 och vuxen. Det gör det dock inte ok, i en familj beter man sig hyfsat mot varandra även om man inte gillar varandra. Om du är en vanlig normal 18 åring så borde du ha blivit tillfrågad i första hand, inte 11 åringen.

Prata med din pappa kanske? Eller behandla styvmamman likadant, tala förbi henne, ignorera sånt hon säger till dig etc och förklara sen att du behandlar andra som du själv bli behandlad. Inte optimalt, men ibland så måste man sjunka till andras nivå för att få dem att fatta.
    Nu vet jag ju förstås inte hur du har betett dig mot styvmamman, du kan ju ha varit så vedervärdig att hon inte vill se dig mer ens, men eftersom jag inte vet så förutsätter jag att det är gnabb från båda håll.

• Christi38

Vi vet ju egentligen ingenting om situationen, det kan ha handlat om en 1-2 timmar innan pappan skulle komma hem eller barnvakten var sjuk och det krisade ihop sig just denna kvällen. Jag bara spånar alltså. Men helt klart bra att prata med pappan om det känns som att hon är osynlig.

.

• M166

Varför får jag känslan att det finns en anledning till varför hon inte kan räkna med dig som en pålitlig barnvakt? 

• Lindsey Egot the only one

M166

Pålitlig barnvakt får man betala bra för.
    Att låta sina barn vara barnvakt för sina yngre syskon och låta det vara ett återkommande inslag i vardagen är att utnyttja sina barn och att sätta dom i situationer kan ge förödande konsekvenser.

• M166
    LindaEfraim skrev 2013-04-02 14:27:48 följande:
    M166

Pålitlig barnvakt får man betala bra för.
    Att låta sina barn vara barnvakt för sina yngre syskon och låta det vara ett återkommande inslag i vardagen är att utnyttja sina barn och att sätta dom i situationer kan ge förödande konsekvenser.
    Vi har helt olika åsikter om barnuppfostran, du och jag. Sitta barnvakt åt de yngre syskonen, var normalt när jag växte upp. Ingen skadades, ingen blev olycklig utav det, tvärtom. De som inte behövde var oftast de som också i övrigt fick allting serverat på silverfat, jag behöver nog inte berätta hur svårt de har haft senare i livet.
  • Anonym

Till att börja med måste jag instämma i det dom andra skrivit, en 11-åring är definitivt inte mogen för att vara barnvakt, det är ett alldeles för stort ansvar och inte schysst att lägga på en 11-åring.
    Men en 18-åring skulle jag inte ha några problem att be om det, frågan är varför hon inte frågar dig?
    Litar hon inte på dig? 
    Då kanske det handlar om att du måste visa dig pålitlig, eller så har hon bestämt sig för att inte lita på dig, och då spelar det ingen roll vad du gör.

• Anonym

Hur gammal är lillasyster som ska passas?

• MatteusMamma86

Jag som varit i samma situation med en styvmor som är fullkomligt dum i huvudet, (hade som tur var inga småsyskon genom styvmodern) men jag slutade helt enkelt vara hos min pappa.
    Jag var inte där från det att jag var 12-13 år om inte tidigare.
    Är hon dum i huvudet så flytta till mamma, om inte så få en stödlägenhet via socialen.
    När jag var 6 år så passade jag min nyfödda lillebror för första gången, gick väl sådär men så fungerar det på landet. Han har inte dött eller fått men av det, han är bara min korkade älskade lillebror.
    Det där med barnpassning har jag delade meningar av, min 6-åriga son är ensam hemma när jag e i stallet. Sen har vi 50m dit och han sitter alltid å glor på tv.

Skit i vad alla andra säger, gör som du själv vill men du ska INTE ta skit av din styvmor. Oavsett om ni båda gjort fel tidigare.
    Visa att du är en bättre människa än vad hon är, erbjud dig nästa gång kanske att passa småsyskonen. 

Talets begåvning har oftast mer effekt än ett slag med batongen...
Svar på tråden Problem med min styvmamma. Hur hantera?