Det är så väldigt svårt att ge generella råd när alla relationer är så olika. Jag kan bara utgå från mig själv och hur jag tog mig ur mina svackor. Kanske kan något kännas igen, kanske kan jag ge dig lite hopp TS.
Första gången jag gick ner mig såpass att sex föll av kartan var strax efter andra barnet. Jag blev tjock, mer än 20 kg övervikt, och förlorade självrespekten helt. Jag blev asocial, trog mig undan, tittade åt andra hållet när jag skymtade folk jag kände i affären. Det tog flera år att ta mig ur det, och på vägen fick vi oväntat en bebis till och jag började äta antidepressiva. De dödade sexlusten helt, och jag kom inte riktigt tillbaka förrän jag slutat äta dem (på egen hand, vad är det för fel med läkarna som inte sätter ett slutdatum på medicineringen? Går de på provision?)
Sen köpte jag mig en vibrator, började läsa erotiska noveller (mmm) och var så sakteliga tillbaka på banan. Min gubbe gick bredvid mig hela tiden, och lika sexig och snygg som innan ville han fortfarande ha mig när jag tyckte jag förtjänade att ha det bra igen :) Jag är en mycket lyckligt lottad kvinna!
Andra gången var det sorg som sparkade ner mig. Det tog mig nästan ett år att orka tänka på sex efter ett dödsfall i familjen. Plötslig sorg, arbetslöshet, chock, förändringar i livet; det är inte alldeles ovanligt att sexlusten blir påverkad av sånt. Man får ha tålamod och vänta ut det. Närhet, värme intimitet och kärlek behöver man ändå, och med en förstående partner som man kan vara öppen och ärlig med behöver det inte bli press och tankar som "har vi inte sex snart blir det gräl".
Det låter som om du har tappat orken lite, TS. Hoppas du kan hitta den igen, du och hon förtjänar båda att ha det bra. Tusen kramar och varma tankar.