• larssonp

En tripp till Ullared?

Är i valet och kvalet över en tripp till Ullared. Då jag har en 5 månaders bebis som jag fortfarande ammar är det inte lika självklart som det var innan. Resan dit tar drygt två timmar.

Vill veta hur ni skulle resonerat i mitt fall? Hade ni tagit med er 5 månaders bebis dit? Varför hade ni inte? Eller varför hade ni?

• Svar på tråden En tripp till Ullared?
  • Smulan 89

Hade inte tagit med bebisen dit. Bebisar under 6 mån ska inte vara på stora köpcentrum osv med mycket folk. Dessutom är det mycket lugnare att shoppa ensam. Hade lämnat bebisen hos pappan (om möjlighet finns). Jag ammade inte mina barn någon längre tid, men hade pumpat ur till bebisen och tagit med pumpen för att pumpa ur någon gång under dagen, för att hålla produktionen uppe och slippa att de blir för fyllda och läcker/gör ont.

• Skopan

Ööhh , ska inte barn under 6 mån vara bland mycket folk ?
    Har aldrig hört , första veckorna ska man undvika mycket folk pga risk för rs virus

• Pissenisse

Jag hade med min 5 månaders till ullared, han hade det hur mysigt som helst i vagnen. Jag hade däremot aldrig tagit med honom idag när han är 1 år eftersom han hade blivit riktigt uttråkad av att inte få springa runt.

• Masken84

Vi hade våran Son med oss när han var 4 månader och det gick hur bra som helst. Det finns amningsrum osv.

• Krokodillan

Jag hade absolut kunnat åka dit med en fem-månaders som ammades, men jag hade helst haft med mig någon, typ min man eller min mamma. Alltid skönt med ett par armar till om barnet inte alls vill ligga/sitta i vagnen. Tråkigt med en lång resa om man sen inte får shoppat nåt! Nu åker jag väl på skäll här men jag hade med mig min yngsta dotter på en snabbvisit (=2 h) inne på Gekås när hon var två månader. Hon sov i sin vagn ända tills vi stod i kassan. Då fick min mamma gå ut i förväg med henne. Sen ammade jag lite i bilen innan vi åkte hemåt. Så hon hann nog inte utsättas för så hemskt mycket virus :)

• Mor till Ella

Jag åkte dit med min sambo och dottern när hon var 1 månad sambon körde barnvagnen med dottern och jag kundvagnen. Det funkade kanon. Åk en vardag och ta med någon som kan köra barnvagnen med bebisen.

• Masken84

Kan tillägga att vi var på Ullared i december när sonen var 10 månader och det var mycket svårare än när han var liten. I december ville han se, känna ta på allt han såg! :)

Desto mindre det är desto lättare!

• Vacker

Vi åkte precis till Ullared med vår dotter. Hon var då drygt 2,5 månad. Jag ammar bara och det gick hur bra som helst! Efter att mannen och jag hade ätit lunch i GeKås restaurang så gick jag med dottern och satte mig för att amma i deras amningsrum. Funkade hur bra som helst!

Vi hade även med dotterns vagn, så hon låg och sov i den hela tiden.

Men jag kan ju bara rekommendera er att tänka ut noga vilken dag ni ska åka. Vid löning och på en helg/lov så är det galet mycket folk inne i varuhuset, inte ens roligt att gå där då utan barn... Jag skulle satsa på en vardag, innan barnbidrag och när loven är över.

• Anne69

Tycker att det är precis på gränsen. Fördelen är att han ännu inte är så gammal att han störs jättemycket av det som händer och du förhoppningsvis kan hinna handla lite också.....Däremot får du räkna med att det tar minst dubbelt så lång tid, att du får ta dig tid att gå o amma osv. Så ska du shoppa effektivt så lämna honom hemma, då slipper ni ju också infektionsrisken.

• larssonp

Att gå inne på gekås med henne känns inte som något problem, det är mer bilfärden dit och hem som vi oroar oss för. Efter en närmre titt tar det nästan tre timmar.

Hur länge kan en 5 månaders sitta i babyskydd egentligen? Hon somnar i 9 fall av 10 i bilen vid lite längre sträckor.

• Vacker

Vi åkte precis 50 mil med vår 3 månaders dotter. Hon sov hela vägen, stannade gjorde vi efter 3 timmar för amning och ny blöja (alltså 1 gång på vägen). Hur länge de kan/bör sitta i babyskyddet får man väl själv känna efter. Många tycker väl vi människor som låter barnen sitta i skyddet mer än 2 h är hemska föräldrar.... Men gör det som ni tycker passar ER bäst!

• tinis77

Var där med mina tvillingar när de var 2 månader. Gick jättebra, hade med en enkelvagn som de låg i båda 2, och en manducca bärsele ifall någon av de tröttnade på vagnen. De åt ersättning så jag matade de i vagnen.

• glassen

Jag tillhör dem som mår dåligt av att gå på Gekås och se och höra alla dessa bebisar som skriker. Jag hade med min son när han var 6 månader och det var ingen hit, alldeles för mycket intryck för ett så litet barn och jag hade svårt att få något shoppat. Däremot klarade han bilresan på ca 2,5 timmar bra.
    Men jag vill inte ge dig dåligt samvete om du väljer ta med bebisen för barn är olika och även föräldrarna. Med en bebis som är nöjd, glad och som får mycket samspel med sin mamma i varuhuset kan det säkert gå utmärkt om du väljer en dag då det inte är för mycket folk i varuhuset. Det som jag brukar reagera på är de bebisar som är jätteledsna och hungriga och föräldrarna går runt i lugn och ro och kollar utan att visa en tendens att ta upp sin bebis eller ge den mat. Om din bebis gillar åka bil vet du själv bäst. 

• notice

Jag var där när dottern var 5-6 månader, gick kanon! Vi har 3 timmars resväg och hon sov mestadels. Även inne i varuhuset sov hon en hel del. Nu är hon 14 månader och vi var där i helgen, gick bra det också. Även fast hon tyckte att det blev lite långtråkigt någon gång. Som tur var så var det ganska tomt på folk så att "släppa lös" henne då och då var inga problem.

Svar på tråden En tripp till Ullared?