• Mamma3lin

Springmask - vad ska jag göra???!!!

Det hela började när jag skulle läsa godnattsaga för min treåring. Jag började läsa i boken och efter ett blad så hörde jag hur han gnydde till och kliade sig i rumpan. Jag undrade ju förstås vad det var, så jag frågade varför han gjorde så. Han sa att det hade börjat klia igår. Jag blev lite fundersam och sökte på Google. Det visade sig att det kan vara en sorts mask som lever i tarmarna och lägger små,små ägg. Det såg så vidrigt ut och jag kollade på tips&råd. Vi fick släcka inne i badrummen och jag fick hämta ficklampan. Och dem syntes!!! Det såg så äckligt ut så jag vet inte vad jag ska säga. Jag blev helt paff, för vi har aldrig haft sådant i familjen innan. Jag fick helt enkelt bada honom, byta lakan och sängkläder, dammsuga hans rum och rengöra toan innan vi la oss. Sambon fick kolla på den äldre flickan dan efter. Hon hade som tur inga. Snälla jag skulle vilja ha tips, jag har aldrig haft sådant och jag är helt oerfaren! Tacksam för hjälp!! / mamma3lin!

• Svar på tråden Springmask - vad ska jag göra???!!!
  • rödtopp
    http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Mask-i-magen/

Springmask behandlas med en engångsdos receptfritt läkemedel. Hela familjen bör behandlas samtidigt eftersom övriga familjemedlemmar oftast också är smittade.

Springmaskens ägg kan leva vidare utanför kroppen i ett par veckor. Därför bör hela familjen ta en ny engångsdos efter två till tre veckor.

Om behandlingen inte hjälper kan läkare skriva ut receptbelagt läkemedel.

Barnet kan vara på förskola eller skola under tiden som behandlingen pågår.

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • rödtopp

varsågod ! Hoppas odjuren försvinner fort!Tungan ute

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • happy in hell

Oj, när jag var barn hade vi springmask jämt, minns jag det som. Men än så länge har våra barn klarat sig. Jag hör sällan om springmask, kanske var det vanligare förr? Hoppas ni får bukt med dem, jag minns att det kliade nåt fantastiskt...

Svar på tråden Springmask - vad ska jag göra???!!!