• Sanova82

    Concerta innan och under graviditet?.. =/

    Jag är 30+ och har diagnos ADHD. Jag äter Concerta, det är olika mg beroende på hur jag själv mår och känner att jag behöver. Skulle gärna vilja komma i kontakt med andra föräldrar som har adhd. Och som tagit mediciner innan och under graviditet.  Min sambo har själv inte adhd och tycker det e skit jobbigt med min adhd så jag skulle kunna tänka mig att kunna träffa andra "adhd-par" att oxå dela erfarenheter med. Gärna i Kävlinge,Lund och Malmö trakten. kramizar på alla

  • Svar på tråden Concerta innan och under graviditet?.. =/
  • Sanova82

    Asså jag har ingen aning. Därför jag undrar om de finns någon som vet något om de. för jag har hört att man kan ta concerta innan o under graviditeten om det är lägsta dosen. och inte ta varje dag. Men de e bara något som jag hört. Jag tar ju min medicin varje dag och jag använde inte medicin innan min första grav o inte innan heller utan de va efter mammaledigheten som jag fick medicin för att jag va inte motiverad till att arbeta och fokusera på viktiga vardagliga saker som hålla ordning i hemmet och köra bil o så för att upperätthålla min uppmärksamhet. Visst kan jag prata med min läkare om det. Men han lär ju knappast sjukskriva mig från arbetet för att jag inte medicinerar pga att jag försöker bli gravid. =/ Det är svårt det där.

  • Sanova82

    Tack för ditt svar Sisss :) Skönt att jag inte är den ända förälder med adhd.

    Philippa: Ja concerta kan ge de men de behöver heller inte vara så att det verkligen gör det. Men självklart kommer jag prata med min läkare om detta. Och jag har fått ordinerat att ta mina mediciner hur jag jobbar och mina dagar ser ut. Så ibland tar jag inga alls och ibland tar jag hela dagen alla 3 styrkor o ibland bara vissa osv.. Det är för att jag skall kunna orka med hela dagar o allt som händer runt omkring. Som min läkare uttrycker de så lever jag på lånad energi och tycker jag skall ha uppehåll med mina tabletter då o då så jag kan komma igång med riktig vila och så. För jag vägrar sömntabletter. så sover max 2-5timmar per natt. Men de e ju helt olika från person till person. :)

  • Sanova82

    Tack för ditt svar Ida. :)  Hur doserar du och vilken styrka? Jag pratade oxå med min överläkare och han sa det samma att det skulle inte vara några problem alls. Så länge jag inte överskider min dosering o tar mer än vad jag skall o ja just att man inte skall ta under amningstiden. Han sa oxå att vill jag sluta under graviditeten om jag klarar av det så skulle de inte heller vara några problem att sluta tvärt då det går ur kroppen så snabbt eller att jag trappar ner styrkan pö om pö.. för då känner man ganska direkt om man kan vara utan medicin eller inte. 

  • Sanova82

    Samma här nästan. Jag tar 54mg på morgonen 5.30 sen tar jag en 36mg 11.30 sen en 18mg 15.00.

Svar på tråden Concerta innan och under graviditet?.. =/