• minerva123

Snälla hjälp en uppgiven nybliven mamma! AP i praktiken?

Lägger frågan under attachment parenting eftersom jag vill ha svar av er som har det tänket!

Jag är nybliven mamma till en liten 5 veckors. Allt är just nu underbart och skrämmande på en gång och vi håller på att lära känna varandra. Amningen fungerar bra och förutom lite magknip är hsn en nöjd liten bebis. Jag känner att AP-tänket med närhet och lyhördhet tilltalar mig. Lilla skrutten vägrar till exempel att läggas ner dagtid (nätterna däremot sovs gott i spjälsäng somsidovagn till vår säng!) vilket innebär attvi bär/håller i famnen hela dagarna. Ok för oss eftersom det är vad han behöver just nu!

Men. Satt häromdagen och läste igenom delar av APtråden för inspiration och tips, men blev bara mer och mer uppgiven ju mer jag läste. Känner att jag aldrig kommer att kunna leva upp till 100% lyhördhet och 100% svara på signaler på sekunden, vilket vissa AP-aktiva förespråkar. En aktiv skrev att hon på handens ena fingrar kan räkna hur många gånger hennes barn skrikit mer än en halv minut. En annan att hon aldrig försätter sig i situationer att hon inte på sekunden kan ta upp sitt barn om det skriker. Dusch och längre toabesök genomförs enligt henne inte om honär ensam hemma. Någon skrev att hon stannar bilen omedelbart om bebisen skriker oavsett var hon är. Om barnet skriker på bussen så ska man hoppa av vid nästa hållplats och trösta, ta upp barnet på bussen är för farligt.. Amma ska man göra på momangen om det behövs, kan vara på golvet eller på marken utomhus, spelar ingen roll.

Men i praktiken? Blir APare aldrig dåliga i magen och _måste_ på toa? Ska man stanna på motorvägen och trösta? Ska man hoppa av bussen som går fyra gånger om dagen och sitta i en busskur 3 timmar i väntan på nästa? Ska man amma på marken i en snödriva och minusgrader?
    Enligt APforumet får barnet skyhöga kortisolnivået av att skrika ensam vilket kan ge hjärnskador...
    Jag vågar knappt gå ut på promenad längre, tänk om han börjar skrika och det är en bit hem? Det är runt nollan här, amma utomhus går inte... Hur gör ni? Om han skriker på bussen och det är 5 minuter hem, vad gör man då? Eller när han bajsat ner hela skötbordet inklusive mig och jag behöver två händer för att sanera, är det jättefarligt att han skriker en minut i vagnen i hallen där han både kan se och höra mig?
    Känner mig mer och mer isolerad och skulle verkligen behöva komma ut men är livrädd för att hamna i sådana situationer där jag inte kan trösta honom... Är jätteledsen just nu...

Kan tillägga att vi köpt en Tricottisjal men den trivs han inte i vilket är en stor besvikelse... vet att det finns knytsjalar också.

• Svar på tråden Snälla hjälp en uppgiven nybliven mamma! AP i praktiken?
  • Saffransgul

Du ska inte vara ledsen eller uppgiven. Du gör ett bra jobb. Det är få barn som aldrig gråter en enda gång och det är inte farligt att ett barn gråter ibland. Det är deras sätt att göra oss uppmärksamma på att något känns fel.
    Jag hade personligen blivit mera orolig om mina barn aldrig hade gråtit.

Var nära ditt barn, ge det mat när det är hungrigt och ge en massa med kärlek.  Du duger.

• Toppen9

Jag tycker att man ska ta allt med en nypa salt. Visst barn mår inte bra av att skrika ensamma och det tycker jag att man inte ska låta dem göra alls. Men om barnet börjar skrika på bussen/i bilen och man pratar lugnt och försöker trösta det tills man kan stanna säkert/gå av på en lämplig plats då är ju inte barnet ensamt. Då vet barnet att du är där och bryr dig eftersom han hör dig.

• RockingSkåne

Kära ts, varför sätter du sådan press på dig själv? Det värsta man kan göra som förälder är att bestämma i förväg hur saker och ting ska vara och sedan läsa hur alla supermammor gör och hur duktiga dem är. Välj ut en el 2 pers att ta råd ifrån i mitt fall var det min mamma och mig själv som jag lyssnade på och naturligtvis bebisens och dina egna behov. Man kan visst ta en dusch när man är själv, ibland hinner man inte men passa på när barnet sover. Toppen kan jag tycka att ditt barn sover själv i egen spjälsäng. Jag skulle personligen aldrig samsova med en så liten bebis. Jag bar sällan min son i bärsele men han älskade att ligga i vagnen när jag promenerade så vi var ute mycket! Tycker man ska va en normal förälder inte överdriva detta med AP för mycket men inte heller köra på Anna Wahlgren metoden! Försök att hitta det som passar dig och din bebis och njuuuuut! Tiden går alldeles för fort för att oroa sig för bagateller!

• Ylva74

Tro inte på allt du läser...

Barnet förstår att du finns där och bryr sig om det även om du inte kan ta upp det i famnen omedelbart. Prata med det med lugnande röst och försäkra barnet om att allt kommer att bli bra och att du snart kan ta upp det. Självklart måste man parkera bilen på ett säkert ställe innan man kan ta upp barnet, gå ut och gå utan att omedelbart behöva sätta sig och amma på marken (men om barnet har fått mat innan du går brukar det funkar fint att bära i sjal/sele rätt så länge och barnet är nöjd och glad under tiden - då får det ju närhet hela tiden) etc.

Hitta dina egna metoder och sätt att vara, lyssna på ditt barn och hitta ett sätt som funkar i er vardag! Tänk också på att det finns inget som säger att barnet bara kan knyta an till en person. Om en andra förälder finns närvarande och/eller stora syskon (halvsyskon?) som alla är lyhörda och har mycket närhet med barnet så blir du avlastad och barnet blir trygg och stabil med flera personer.   

• Flickan och kråkan

Ingen kan vara 100% lyhörd. Man gör sitt bästa. För egen del tycker jag att det är väldigt praktiskt att bära i sjal/bärsele för då löser sig många av de saker du tar upp alldeles av sig själv. Ge inte upp sjalen, inte minst för din egen skull. Att inte ha ett bra bärredskap och bära mycket är TUNGT! Din pojke kommer att bli större och tyngre. Det är ganska vanligt att bebisar som fått susa runt fritt på mammas/pappas arm ett tag tycker sådär om sjalar och bärselar. Helt naturligt. I jämförelse med att susa runt på mammas/pappas arm är allt ett nedköp . Testa att sätta i liten i sjalen när han är pigg, mätt, glad och UTE där det finns mycket spännande att titta på.

Barn blir ledsna ibland. Det är inte farligt. Däremot försöker nog de flesta att inte låta bebis vara ledsen själv. Jag duschar självklart med bebis, men har liten bredvid så att jag kan prata och hålla ögonkontakt. Blir liten ledsen så skyndar jag mig att skölja ur schampot. Sedan tycker jag inte att du ska vara rädd för att ta upp ditt barn ur vagnen när det är 0-gradigt. Varför är du det?

• minerva123

Så många svar så snabbt! Så glad jag blir! Allt ni säger låter så klokt och vettigt, jag tar till mig allt... Känns redan bättre efter att ha läst era svar! Ska försöka att inte oroa mig, men det är så lätt hänt när man läser vissa svar här i APforumet... Det är så man undrar hur vissa får vardagen att gå ihop med AP-filosofin, speciellt med äldre syskon... och jag har bara ett barn än så länge.

Flickan och kråkan: jag är inte rädd att ta upp honom ur vagnen, däremot vill jag inte amma utomhus i kylan. Vi ska försöka med sjalen igen, det börjar bli tungt för mig att bära redan nu plus att man blir så bunden. Lade honom i Tricottin imorse när han var nyammad och glad, men han protesterade på en gång. Men får fortsätta försöka. Tack för tipset att pröva utomhus!

• Flickan och kråkan
    minerva123 skrev 2013-04-02 12:08:13 följande:
    Så många svar så snabbt! Så glad jag blir! Allt ni säger låter så klokt och vettigt, jag tar till mig allt... Känns redan bättre efter att ha läst era svar! Ska försöka att inte oroa mig, men det är så lätt hänt när man läser vissa svar här i APforumet... Det är så man undrar hur vissa får vardagen att gå ihop med AP-filosofin, speciellt med äldre syskon... och jag har bara ett barn än så länge. Flickan och kråkan: jag är inte rädd att ta upp honom ur vagnen, däremot vill jag inte amma utomhus i kylan. Vi ska försöka med sjalen igen, det börjar bli tungt för mig att bära redan nu plus att man blir så bunden. Lade honom i Tricottin imorse när han var nyammad och glad, men han protesterade på en gång. Men får fortsätta försöka. Tack för tipset att pröva utomhus!

minerva123 skrev 2013-04-02 12:08:13 följande:
    Så många svar så snabbt! Så glad jag blir! Allt ni säger låter så klokt och vettigt, jag tar till mig allt... Känns redan bättre efter att ha läst era svar! Ska försöka att inte oroa mig, men det är så lätt hänt när man läser vissa svar här i APforumet... Det är så man undrar hur vissa får vardagen att gå ihop med AP-filosofin, speciellt med äldre syskon... och jag har bara ett barn än så länge. Flickan och kråkan: jag är inte rädd att ta upp honom ur vagnen, däremot vill jag inte amma utomhus i kylan. Vi ska försöka med sjalen igen, det börjar bli tungt för mig att bära redan nu plus att man blir så bunden. Lade honom i Tricottin imorse när han var nyammad och glad, men han protesterade på en gång. Men får fortsätta försöka. Tack för tipset att pröva utomhus!

Bär du honom i vagga? Sätt honom upprätt i grodposition.
  • minerva123
    Flickan och kråkan skrev 2013-04-02 12:24:28 följande:
    Bär du honom i vagga? Sätt honom upprätt i grodposition.

Ja, jag bär i vagga. Enligt instruktionerna till Tricottin kan de sitta upprätt först när nacken är stabil. Men det kanske funkar om man drar tyget tight bakomhuvudet och ser till att stötta mef en hand? Båda händerna blir inte fria då, men blir avlastning tyngdmässigt i alla fall.
  • Flickan och kråkan
    minerva123 skrev 2013-04-02 12:30:27 följande:
    Ja, jag bär i vagga. Enligt instruktionerna till Tricottin kan de sitta upprätt först när nacken är stabil. Men det kanske funkar om man drar tyget tight bakomhuvudet och ser till att stötta mef en hand? Båda händerna blir inte fria då, men blir avlastning tyngdmässigt i alla fall.

minerva123 skrev 2013-04-02 12:30:27 följande:

Få som bär i vagga. Svårt att få till bra och de flesta barn vill vara uppe och med och se. Går bra att bära upprätt i groda från start. Lite lurigare med de färdigknutna att få riktigt tajt. Huvudet stöttar man under det ena axel"bandet". Titta på instruktioner på www.sjalbarn.se
  • Alexi

Jag hade alltid bärsele med när jag var ute med vagnen, då löste man sådana situationer. Amma utomhus kan du snart göra och när det inte går längre till hösten är ju din bebis stor nog att vara lite mer förutsägbar i ätbehoven. Men när jag hade en 2,5åring och bebis ammade jag överallt, hade en filt under vagnen som jag satt på i lekplatser osv.

I övrigt har jag väldigt sällan duschat ensam hemma med sovande barn, det har varit sådant stressmoment ifall de skulle vakna. Hellre vaken bebis som sitter i babysitter framför mig på golvet i badrummet, samma sak om jag går på toa hellre haft bebis med in dit. Just gråtande bebis i annat rum gör ont i hela mig och jag har undvikit det stenhårt (men har gått på några nitar) men gråtande bebis inom synhåll från mig får man ju stå ut med i vissa akuta situationer, toabesök bland annat.

Svar på tråden Snälla hjälp en uppgiven nybliven mamma! AP i praktiken?