• Höstbebis2010

för tidigt att fasa ut ersättningen?

Vi började med smakportioner när sonen var strax över 4 månader och det har fungerat jättebra med mat.
    Nu är han 6½ månad och äter mest vanlig mat, lagat mål, gröt, frukt och endast 2 mål ersättning om dagen, en flaska mitt på dagen och en till natten. Nu är det bara så att flaskan mitt på dagen vill han inte alls ha, han vill ha mat. På kvällen funkar dock bra och han äter ca 270 ml utan minsta protest.
    Han borde väl kunna få i sig allt han behöver genom gröt, lagad mat och frukt och en flaska på kvällen?
    Jag ville visserligen bli av med flaskan tidigt då han föddes med lkg och vi får hjälpa honom genom specialflaska att äta vilket gör att han sväljer enorma mängder luft och spyr en massa, men att redan vid 6 månader nära på sluta känns tidigt, men funkar kanske ändå? 

• Svar på tråden för tidigt att fasa ut ersättningen?
  • ScientiaPotentiaNostra

Vi slutade med ersättning när dottern var 6 månader. Hon fick en flaska till kvällen som vi stegvis bytte ut till välling.

Men om du är tveksam så fråga BVC!

• hannis

Du kan inte ge en flaska på morgonen också då? Kanske i sängen? 

Annars, testa pipmugg? Jag skulle inte sluta så tidigt med ersättning och definitivt inte byta ut mot välling när han redan äter gröt.  

• Höstbebis2010

Välling är uteslutet, vill ju bli av med flaskan sen och vill inte introducera ett nytt flytande mål. Pipmugg klarar han inte pga. spalten. Har lite specialknep att få i honom vatten men att få i honom ett helt mål ersättning på det sättet skulle ta en evighet. Har provat ge i sängen på morgonen men han bara slänger med huvudet och blir arg. Kommer väl förmodligen försöka ge honom ett tag till även dagtid då jag själv tycker att det är lite tidigt, men vet ju inte alls hur länge jag lyckas "tvinga" i honom och tänker mest så han får i sig allt han bör.

• Hannathu

du kan ju ha ersättning i gröten för att göra den mer näringsrik om den funkar bra
    men om han inte har några problem med flaskan på kvällen så behåll den i alla fall?

• Höstbebis2010

Ja det är klart, ersättning i gröten skulle ju kunna funka. Gör jag då färdig ersättning och blandar med grötpulvret istället för med vatten då eller?
    Ja kvällsflaskan funkar än så länge jätte bra så den har jag inga planer på att ta bort :) 

• mikroE

Äter han inte ersättningen på dagen så kan jag inte se att du skulle tvinga honom. Ersättning i gröten är bra. Försök dock låta honom behålla kvällsflaskan så länge det går, det är bra för honom att äta den.

• cloudberry79

Verkligen för tidigt. Ersättning (eller bm) bör vara huvudföda första året om man vill undvika tarmsjukdomar senare i livet (och som barn). Vid sex månader bör man ge ersättning vid varje mål och sen ge mat att smaka på, även till matglada barn.

(M)amma till V -07 och E -12
  • vad ska man heta

Det många tyvärr inte vet är att bebisen behöver ersättning till 1års ålder för att få i sig all näring dom behöver. Välling tillgodoser tyvärr inte barnens näringsbehov!! Föräldrar byter så fort bara för att välling är billigare:(

• Höstbebis2010
    cloudberry79 skrev 2013-04-06 22:47:19 följande:
    Verkligen för tidigt. Ersättning (eller bm) bör vara huvudföda första året om man vill undvika tarmsjukdomar senare i livet (och som barn). Vid sex månader bör man ge ersättning vid varje mål och sen ge mat att smaka på, även till matglada barn.
    Fast ska han äta mer eller mindre bara ersättning så spyr han, misstänker att det är därför han inte längre vill ha den.
    Min stora grabb slutade med ersättningen vid 10 månader då han vägrade den, hade väl haft planer på att lillkillen skulle äta lite ersättning iaf så pass länge, men vad gör man när han vägrar?

Det där med tarmsjukdomar undrar jag vart du fått det ifrån? Aldrig hört. 
  • cloudberry79
    Höstbebis2010 skrev 2013-04-07 12:56:15 följande:
    Fast ska han äta mer eller mindre bara ersättning så spyr han, misstänker att det är därför han inte längre vill ha den.
    Min stora grabb slutade med ersättningen vid 10 månader då han vägrade den, hade väl haft planer på att lillkillen skulle äta lite ersättning iaf så pass länge, men vad gör man när han vägrar?

Det där med tarmsjukdomar undrar jag vart du fått det ifrån? Aldrig hört. 
    Det ökar risken för kronisk förstoppning om man äter för mycket mat tidigt. Tio månader är ju rätt okej, men sex månader är ALLDELES för tidigt att sluta med ersättningen!
  • Nyfikna72

Ja men om nu barnet äter vanlig mat så är väl det fullt tillräckligt istället för ersättning? Eller innehåller ersättningen nåt magiskt som inte finns i något annat? Vår jänta som nu är tretton månader slutade med ersättning vid likartad ålder och har sen dess levt på gröt på morgonen, smörgåsbitar/frukt eller nåt till mellis och sen burkmat eller samma som oss till middag. Vid läggning får hon lite gröt.

• cloudberry79
    Nyfikna72 skrev 2013-04-07 17:45:40 följande:
    Ja men om nu barnet äter vanlig mat så är väl det fullt tillräckligt istället för ersättning? Eller innehåller ersättningen nåt magiskt som inte finns i något annat? Vår jänta som nu är tretton månader slutade med ersättning vid likartad ålder och har sen dess levt på gröt på morgonen, smörgåsbitar/frukt eller nåt till mellis och sen burkmat eller samma som oss till middag. Vid läggning får hon lite gröt.
    Inget magiskt, men rätt näringssammansättning för ett spädbarn, inklusive viktiga transfetter, järn och vitaminer, som är svårt att få från tex burkmat. Men, man gör ju som man vill, bara man har i bakhuvudet att det kan vara dåligt för magen (och hälsan) i framtiden om man skippar ersättning.
  • Höstbebis2010
    cloudberry79 skrev 2013-04-07 16:52:23 följande:
    Det ökar risken för kronisk förstoppning om man äter för mycket mat tidigt. Tio månader är ju rätt okej, men sex månader är ALLDELES för tidigt att sluta med ersättningen!
    Fast om magen fungerar bra redan från början med mat så borde väl det inte vara några problem?
    Vi tänker ge en flaska eller 2 om dagen så länge det bara går, men när det inte går längre så gör det ju inte.
    Hade tänkt börja med smakisar först vid 6 månade egentligen, men då vi blev mer eller mindre "tvingade" av logopeden att börja med smakisar vid 4 månader om hans mage klarade det så gjorde vi ju det, vilket resulterat i att han inte vill ha ersättningen.

• elinson

Ersättningen är ju bra på grund av vitamin och mineralinnehållet. Den är ju så att säga komplett att leva på. Om han äter bra är det viktigt att han dricker bra också för att hålla magen igång. 
    Kanske kan han dricka ersättning till några av måltiderna som måltidsdryck alltså.
    Om han äter bra med järnrik mat så behöver du som sagt inte introducera välling. 

I Norge rekommenderas det att barn får bröstmjölk eller ersättning som tillägg till vanligt i mat första året medan de svenska rekommendationerna menar att barnet bör ammas i minst 6 månader därefter går det fint att fortsätta med amning och flaska om man trivs med det.  

Barndietist och mamma om barnmat: www.barnsmat.blogspot.com
Svar på tråden för tidigt att fasa ut ersättningen?