• Anonym (jenny)

Hur fungerar det med bemanningsföretag?

Jag har ett arbete där jag har projektanställningar och kan mellan dessa gå arbetslös ibland upp till 5 månader.
    Kan man kontakta ett bemanningsföretag och fråga om de har ett jobb några månader eller hur fungerar det?
    Alltid när jag ser bemanningsföretagens platsannonser är det alltid jobb för studenter som vill jobba extra.. erbjuder de någonting annat?

• Svar på tråden Hur fungerar det med bemanningsföretag?
  • Anonym

Jadå, det finns andra tjänster också. Jobbar själv på ett bemanningsföretag och trivs jättebra.

• Anonym (jenny)

det låter ju bra :)

kan man ringa och säga vad man är ute efter eller ska man registrera sig på hemsidan?
    känns ju bättre om man får prata med någon.

• Anonym (jenny)

inom vilka branscher kan man få jobba?

• Petrol
    Anonym (jenny) skrev 2013-04-02 17:11:54 följande:
    Så gott som alla misstänker jag, även om ett visst fokus läggs mot industri, vård och ovalificerade arbeten enligt min erfarenhet men det kan mkt väl bero på att det är den typen av arbete jag söker mest.

Googla lite bemanningsföretag och se vad som passar din nich bäst vet ja och hör sedan av dig till dem för att hamna i systemet.  Det vanligaste är sen att du helt enkelt hyrs ut till företag som vilken anställd som helst och får på samma rutiner och tider fortlöpande eller att du kallas in vid behov och då kan du växla mellan olika arbetsplatser, jag kan exempelvis vara på 3 ställen på en vecka emellanåt.
  • Anonym
    Anonym (jenny) skrev 2013-04-02 17:11:54 följande:
    Ekonomi och kundtjänst t ex
  • Anonym (jenny)

fy vad jobbigt att vara på 3 ställen på en vecka!

• Petrol
    Anonym (jenny) skrev 2013-04-02 17:20:29 följande:
    fy vad jobbigt att vara på 3 ställen på en vecka!
    Från början är det ju rätt drygt, men när man kommit in i det så är det ganska okej faktiskt, det ger variation och man känner ju alla på samtliga 3 ställen i vilket fall,  jag skulle  nästan vilja säga att det är en fördel när det rör sig om lite mer själadödande arbeten som montör, plocklager och liknande, det tar längre tid att tröttna på det om man hoppar emellan så att säga.
  • Anonym (jenny)
    Petrol skrev 2013-04-02 17:23:22 följande:
    Från början är det ju rätt drygt, men när man kommit in i det så är det ganska okej faktiskt, det ger variation och man känner ju alla på samtliga 3 ställen i vilket fall,  jag skulle  nästan vilja säga att det är en fördel när det rör sig om lite mer själadödande arbeten som montör, plocklager och liknande, det tar längre tid att tröttna på det om man hoppar emellan så att säga.
    det lät ju iof bra!
    värre om man ska jobba i butik eller inom vården kanske.
  • Petrol
    Anonym (jenny) skrev 2013-04-02 20:53:33 följande:
    det lät ju iof bra!
    värre om man ska jobba i butik eller inom vården kanske.
    Ja, i serviceyrken och liknande känns det som att det kan bli påfrestande på ett helt annat sätt, det kan du nog ha rätt i.

Jag kan också förtydliga att av de jag pratar med så är det inte direkt jättevanligt att det hoppas runt såhär konstant även om det händer. Och att det i mitt fall rör sig om ett arrangemang jag själv varit med och ordnat för att på så vis kunna vara mer flexibel i när jag vill arbeta. Flera arbetsplatser, fler möjliga arbetsdagar (vid behov) och jag får helt enkelt en större valfrihet att plocka ihop ett schema med de arbetsdagar jag själv känner för.

• Anonym (jenny)
    Petrol skrev 2013-04-02 21:05:01 följande:
    Ja, i serviceyrken och liknande känns det som att det kan bli påfrestande på ett helt annat sätt, det kan du nog ha rätt i.

Jag kan också förtydliga att av de jag pratar med så är det inte direkt jättevanligt att det hoppas runt såhär konstant även om det händer. Och att det i mitt fall rör sig om ett arrangemang jag själv varit med och ordnat för att på så vis kunna vara mer flexibel i när jag vill arbeta. Flera arbetsplatser, fler möjliga arbetsdagar (vid behov) och jag får helt enkelt en större valfrihet att plocka ihop ett schema med de arbetsdagar jag själv känner för.

är det svårt att få jobb tror du?
  • Petrol
    Anonym (jenny) skrev 2013-04-02 21:12:46 följande:
    är det svårt att få jobb tror du?
    det känns som att det är helt avhängt var man bor faktiskt. Jag har själv aldrig haft problem att få napp hos bemanningsföretag och har egentligen aldrig varit arbetslös mer än en vecka mellan olika jobb (som behovsanställd kan det dock variera hur många timmar man får, ibland bara några dagar i månaden och ibland kan man jobba dubbla skift en vecka om man känner för det), men det kan nog se väldigt olika ut beroende på utbildning och var i landet man befinner sig.

Men det är ju som allt annat, ju "sämre" jobb man kan tänka sig att ta, och ju märkligare arbetstider man kan tänka sig desto fler alternativ har man och desto enklare blir det.

Det ända jag vågar säga helt säkert är att det är bra mycket enklare än att få en riktig fast tjänst någonstans:)
  • Anonym (jenny)
    Petrol skrev 2013-04-02 21:22:38 följande:
    det känns som att det är helt avhängt var man bor faktiskt. Jag har själv aldrig haft problem att få napp hos bemanningsföretag och har egentligen aldrig varit arbetslös mer än en vecka mellan olika jobb (som behovsanställd kan det dock variera hur många timmar man får, ibland bara några dagar i månaden och ibland kan man jobba dubbla skift en vecka om man känner för det), men det kan nog se väldigt olika ut beroende på utbildning och var i landet man befinner sig.

Men det är ju som allt annat, ju "sämre" jobb man kan tänka sig att ta, och ju märkligare arbetstider man kan tänka sig desto fler alternativ har man och desto enklare blir det.

Det ända jag vågar säga helt säkert är att det är bra mycket enklare än att få en riktig fast tjänst någonstans:)
    :) tack snälla för all info.
  • Anonym

Man kan säga så här: ju viktigare det är att en person är på plats desto kortare uppdrag. T ex receptionister och telefonister, det måste sitta en receptionist i entrén, därför hyr man in en när ordinarie är sjuk en vecka. Skulle en ekonom vara sjuk en vecka, så ligger jobbet kvar tills denne är frisk.

Svar på tråden Hur fungerar det med bemanningsföretag?