• Alvi

"Jag gjorde så för att du skulle tycka att jag är duktig" sade min son. Jag hör varningsklockor?!

Jag skickade ut barnen i bilen imorse, de började bråka om vem som skulle sitta fram. Jag sade bestämt att ingen får sitta fram eftersom de inte kan komma överens, utan båda får sitta bak. När jag kommer ut sitter båda bak och jag säger "Åh vad bra att ni sitter bak båda två, vad glad jag blir, vilka duktiga ungar jag har!"

Då säger min son, snart 6 år, "Jag ville inte sitta här bak, jag ville sitta fram, men jag sitter här så att du ska tycka att jag är duktig".

Alltså... jag vet inte, men det kändes inget bra...! Att han sade så, att det var därför han satte sig där... Jag kanske har läst för mycket uppfostringsböcker, men säger inte Jesper Juul att barn inte ska bedömas efter hur duktiga de är, utan för ... äh, jag vet inte, något annat...?? Nu var ju detta ingen prestation, men ändå, det lät så himla konstigt .

Och en dag förbjöd jag tv och dator och sade att han var tvungen att leka lite istället. En stund senare hittar jag honon sittandes i sin säng, håglöst lekandes med 2 riddare. "Jag vill inte leka med mina saker, men jag gör det för att du bad mig" säger han och ser helt bedrövad ut.

Alltså... Vad säger ni?

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Svar på tråden "Jag gjorde så för att du skulle tycka att jag är duktig" sade min son. Jag hör varningsklockor?!
  • Liljan77

Jag undviker att säga "duktig",men visst händer det att det slinker ut.
    Då kan kommer på mig själv,så rättar jag mig snabbt  o säger" bra gjort". Men ibland så får de vara.
    Tycker inte man ska göra så stor grej at det.

Varför förbjöd du tvn o datorn? 
    Erbjöd du inte honom något annat alternativ?

• Alvi

Lilia: Du kan ha rätt där... Han är en liten tänkare, min son... Och jag är dessutom inte den tuffaste skeden i lådan när det gäller föräldraskap och det känner han väl antagligen av.......

Liljan77: Erbjuda något annat alternativ? Hans leksaker i hans rum. Eftersom han är för fokuserad på dator och tv.

• Liljan77
    Alvi skrev 2013-04-02 19:44:37 följande:
    Lilia: Du kan ha rätt där... Han är en liten tänkare, min son... Och jag är dessutom inte den tuffaste skeden i lådan när det gäller föräldraskap och det känner han väl antagligen av.......

Liljan77: Erbjuda något annat alternativ? Hans leksaker i hans rum. Eftersom han är för fokuserad på dator och tv.
    Men det förbjudna blir ju lockande.
    Varför inte bestämma en tid?

Så han var tvungen att leka själv i sitt rum?
    Fanns det ingen som ville leka med honom?Ingen kompis,syskon,förälder?

• Liljan77

En 5-åring kan inte manipulera.Han sa ju som det var,
    Du hade ju sagt till honom att leka själv på sitt rum o att sitta bak för att anses som duktig.
    Förstår att han vart ledsen över att vara själv.

• Alvi

Liljan77; Men det förbjudna lockade inte, han sade inte ett knyst om det. Varför fokuserar du på tv-spel och tv? Han vet att nej är nej och vi märker på honom att han mår bra av att vi sätter gränser för det.

Han var tvungen att leka själv ja, men han får ta med sina leksaker och vara precis var han vill, han får sitta 1 m från mig om ha vill det, men an valde sitt eget rum.

• Liljan77
    Alvi skrev 2013-04-02 22:49:44 följande:
    Liljan77; Men det förbjudna lockade inte, han sade inte ett knyst om det. Varför fokuserar du på tv-spel och tv? Han vet att nej är nej och vi märker på honom att han mår bra av att vi sätter gränser för det.

Han var tvungen att leka själv ja, men han får ta med sina leksaker och vara precis var han vill, han får sitta 1 m från mig om ha vill det, men an valde sitt eget rum.
    Fokuserar?

Om du nu tycker att han mår bra när han är bedrövad, varför startar du då en tråd?
Svar på tråden "Jag gjorde så för att du skulle tycka att jag är duktig" sade min son. Jag hör varningsklockor?!