"Jag gjorde så för att du skulle tycka att jag är duktig" sade min son. Jag hör varningsklockor?!
Jag skickade ut barnen i bilen imorse, de började bråka om vem som skulle sitta fram. Jag sade bestämt att ingen får sitta fram eftersom de inte kan komma överens, utan båda får sitta bak. När jag kommer ut sitter båda bak och jag säger "Åh vad bra att ni sitter bak båda två, vad glad jag blir, vilka duktiga ungar jag har!"
Då säger min son, snart 6 år, "Jag ville inte sitta här bak, jag ville sitta fram, men jag sitter här så att du ska tycka att jag är duktig".
Alltså... jag vet inte, men det kändes inget bra...! Att han sade så, att det var därför han satte sig där... Jag kanske har läst för mycket uppfostringsböcker, men säger inte Jesper Juul att barn inte ska bedömas efter hur duktiga de är, utan för ... äh, jag vet inte, något annat...?? Nu var ju detta ingen prestation, men ändå, det lät så himla konstigt .
Och en dag förbjöd jag tv och dator och sade att han var tvungen att leka lite istället. En stund senare hittar jag honon sittandes i sin säng, håglöst lekandes med 2 riddare. "Jag vill inte leka med mina saker, men jag gör det för att du bad mig" säger han och ser helt bedrövad ut.
Alltså... Vad säger ni?