• Magnolia11

Järfälla kommun

Hej!

Vill gärna ha lite åsikter och råd om Järfälla kommun, i synnerhet Jakobsberg och Kallhäll. Jag och min man med våra tre barn kommer flytta under våren och letar hus och är intresserad av att höra vad andra tycker och kan rekommendera/varna om följande:

- området i sig (rekommenderade områden inom t.ex Jakobsberg)
    - förskolor
    - grundskolor (ett tag dit men bra att ha lite koll..), speciellt intresserad av engelska skolor

Tar tacksamt emot alla tips!! Vill ha tag på ett fristående hus med trädgård på ok avstånd från T-bana eller pendelstation. Vi var lite inne på Spånga eller Sollentuna (har postat tråd om det tidigare) men det verkar som man får mer för pengarna i Järfälla.

• Svar på tråden Järfälla kommun
  • Christi38

Jag har bott i Kallhäll, väldigt litet, det fanns inte så mkt där, tråkigt centrum osv, men var rätt mysigt där vi bodde just kommer jag ihåg, men det är MÅNGA år sen, gick dessutom bara på fritids då plus lågstadiet som var helt ok. Vad jag skulle skriva var att jag föredrar Sollentuna framför Jakobsberg men jag skulle även kolla in Upplands Väsby. Kanske för långt ut? Men man får en del för pengarna i Väsby!!

.

• Magnolia11

Tack för svar!
    Ja, vi har ju funderat på Sollentuna också men det är lite dyrare. Upplands Väsby känns lite för långt bort tyvärr.

• jennie88

Hej!
    Jag har bott i Järfälla hela mitt liv. Under min uppväxt har jag bott både i Jakobsberg och Viksjö, men bor numera i Kallhäll.
    Vad jag älskar med Järfälla överlag är att det finns ALLT! Man har alltid nära till naturreservat och mälaren men även till shopping (Barkarby Outlet i området, Kista Galleria 20 min) och 20 minuter till Stockholm med pendeln.
    Vi har faktiskt tittat runt på andra områden att flytta till men då vi vill bo nära vatten och natur men ändå nära till stan och för en prisklass under 5 miljoner så finns det inte jättemycket annat att välja på...

Vad det gällar Jakobsberg så är det ganska segregerat, det finns alltså:
    - 2 lite "finare" villaområden (Västra jakobsberg och Polhem)
    Polhem är det villaområde som ligger mellan jakobsbergs centrum och Kallhäll. Det är många barnfamiljer och äldre som bor här och skolorna ska vara bra (men jag har ingen erfarenhet själv)
    Västra jakobsberg kallas villaområdet mellan Västerby och Viksjö (angränsar även till Polhem). Här ligger den skola jag gick i under låg- och mellanstadiet (Olovslundsskolan). Har vänner som har sina barn där nu med och den verkar fortfarande vara riktigt bra! Den ligger mitt i villaområdet. Villaområdet överlag har rätt så mycket pensionärer, även om en del familjer börjar flytta in igen. Det är lugnt och har närhet till både görvälns naturreservat och Jakobsbergs centrum. 
    - 1 bostadsrättsområde (Västerby):
    ... som är väldigt populärt av barnfamiljer, har en närbutik och 1 välrenommerad förskola (Mjölnarens) och ett ur&skur i närheten (tillhör Viksjö men ligger på gångavstånd) Här växte jag upp tills jag var 12 år. Vill man bo i lägenhet är det här jag rekommenderar. Rätt bra priser och mysigt område med liten närbutik, förskola, gångavstånd till grundskola och gymnasium, simhall, gym, centrum. Lugnt område med massa lekplatser. 
    - 1 miljonprogramsområde (Söderhöjden):
    Här bodde jag i tonåren och när jag flyttade hemifrån. Inget jag kan rekommendera tyvärr....
    - 1 lägenhetsområde vid centrum (blandat bostadsrätter och hyresrätter):
    Har liknande problem som Söderhöjden men även lite lugnare områden..

Nu letade ni ju hus men det kan vara bra och känna till de andra områdena också...

Kallhäll där vi bor nu är  som ovan sa: litet och tråkigt centrum men väldigt mysigt och har bra för- och grundskolor. Har ingen aning om högstadiet däremot. Det är även nära till bad och natur här (närmare än i Jakobsberg. Vi bor i Bolinder strand precis vid mälaren, men här finns tyvärr inga villor, bara radhus och kedjehus, annars hade jag varmt rekommenderat det. Nära till natur men ändå 5 minuter till pendel. 
    Annars finns det ett villaområde i Kallhäll med rätt ok avstånd till pendeltåget. Vet inte så mycket om det bara.

Som det lät på era krav så skulle jag ändå helst rekommendera Västra jakobsberg, det skulle nog passa era krav bäst. Bra förskolor, skolor i närheten men ändå nära till centrum och kommunikationer.

• Maria7501

Hej Jenni88! Hittade ditt svar när jag letade efter info om Bolinder Strand. Har tittar lite på boende där. Har sambo o 2 små killar. Undrar om du kan berätta vad du tycker om området när man har barn o vart närmaste skola ligger. Tacksam för alla tips :) Med vänlig hälsning, Maria

• Tuppjuck

Har precis flyttat från Bolinder strand. Det är ett jättefint område nära vattnet, naturen och pendeln. Vi hade bott kvar om det inte va så att jag ville ha "vardagsgräs" - dvs hus. Området är väldigt barnvänligt med bra bad alldeles om knuten. Enda negativa är att det inte finns något dagis där nere. De är allihopa på andra sidan pendelspåret och just nu finns inga planer på att öppna ett tyvärr. Det är ju rätt dyra priser på lägenheterna där - dyrast i Järfälla - men enligt mig är mervärdena värt det. Om priserna är för höga kan man alltid titta på terasshusen närmare Stäket. De är äldre men ligger liknande om än inte lika nära vattnet.

Sen vi flyttade så saknar jag vattnet jättemycket. Att ha det utanför knuten gjorde mycket mer än vad jag insåg när jag bodde där - det blir ljusare på något sätt. Annars så saknar jag Konsum i Kallhäll oerhört sen vi flyttade därifrån - det är en väldigt bra matbutik! Superutbud på ekologiska varor och annorlunda saker överlag. Och sushin. Och Svea pizzeria. Okej saknar Kallhäll :P

Dagisen kan jag inte uttala mig om men järfälla kommun har bra skolundersökningar på sin webbsida. Skolorna likaså.

(Skriver på mobilen så alla fina radbrytningar lär väl försvinna nu - sorry).

Svar på tråden Järfälla kommun