Hej!
Jag har bott i Järfälla hela mitt liv. Under min uppväxt har jag bott både i Jakobsberg och Viksjö, men bor numera i Kallhäll.
Vad jag älskar med Järfälla överlag är att det finns ALLT! Man har alltid nära till naturreservat och mälaren men även till shopping (Barkarby Outlet i området, Kista Galleria 20 min) och 20 minuter till Stockholm med pendeln.
Vi har faktiskt tittat runt på andra områden att flytta till men då vi vill bo nära vatten och natur men ändå nära till stan och för en prisklass under 5 miljoner så finns det inte jättemycket annat att välja på...
Vad det gällar Jakobsberg så är det ganska segregerat, det finns alltså:
- 2 lite "finare" villaområden (Västra jakobsberg och Polhem)
Polhem är det villaområde som ligger mellan jakobsbergs centrum och Kallhäll. Det är många barnfamiljer och äldre som bor här och skolorna ska vara bra (men jag har ingen erfarenhet själv)
Västra jakobsberg kallas villaområdet mellan Västerby och Viksjö (angränsar även till Polhem). Här ligger den skola jag gick i under låg- och mellanstadiet (Olovslundsskolan). Har vänner som har sina barn där nu med och den verkar fortfarande vara riktigt bra! Den ligger mitt i villaområdet. Villaområdet överlag har rätt så mycket pensionärer, även om en del familjer börjar flytta in igen. Det är lugnt och har närhet till både görvälns naturreservat och Jakobsbergs centrum.
- 1 bostadsrättsområde (Västerby):
... som är väldigt populärt av barnfamiljer, har en närbutik och 1 välrenommerad förskola (Mjölnarens) och ett ur&skur i närheten (tillhör Viksjö men ligger på gångavstånd) Här växte jag upp tills jag var 12 år. Vill man bo i lägenhet är det här jag rekommenderar. Rätt bra priser och mysigt område med liten närbutik, förskola, gångavstånd till grundskola och gymnasium, simhall, gym, centrum. Lugnt område med massa lekplatser.
- 1 miljonprogramsområde (Söderhöjden):
Här bodde jag i tonåren och när jag flyttade hemifrån. Inget jag kan rekommendera tyvärr....
- 1 lägenhetsområde vid centrum (blandat bostadsrätter och hyresrätter):
Har liknande problem som Söderhöjden men även lite lugnare områden..
Nu letade ni ju hus men det kan vara bra och känna till de andra områdena också...
Kallhäll där vi bor nu är som ovan sa: litet och tråkigt centrum men väldigt mysigt och har bra för- och grundskolor. Har ingen aning om högstadiet däremot. Det är även nära till bad och natur här (närmare än i Jakobsberg. Vi bor i Bolinder strand precis vid mälaren, men här finns tyvärr inga villor, bara radhus och kedjehus, annars hade jag varmt rekommenderat det. Nära till natur men ändå 5 minuter till pendel.
Annars finns det ett villaområde i Kallhäll med rätt ok avstånd till pendeltåget. Vet inte så mycket om det bara.
Som det lät på era krav så skulle jag ändå helst rekommendera Västra jakobsberg, det skulle nog passa era krav bäst. Bra förskolor, skolor i närheten men ändå nära till centrum och kommunikationer.