• lyckeliten22

Färg på katt

Jag ar en katt hemma som är hälften turkisk van. Hon är alltså sköldpaddsfärgad. Mest vit, fläckvis röd/orange, svart/brun. Hon fick två kattungar innan hon blev kastrerad. Det är nu så att en av kattungarna ska nu ha kattungar. Hon är svart/vit och pappan till dessa kattungar är svart. Mamman till pappan är hel svart och pappan är brun aktig, vet inte fall han är tabby eller tigre. Det jag undrar är om kattungarna kan bli som kattmammans mamma. Alltså röd/orange.

• Svar på tråden Färg på katt
  • Birmafröken

Nej, för att ungarna ska bli röda, creme eller skölpaddsfärgade måste den röda färgen synas hos mamman eller pappan.

• lyckeliten22

Okej, har hört olika nämligen. Eftersom mormors till kattungarna är röd...

• Birmafröken
    lyckeliten22 skrev 2013-04-02 19:22:54 följande:
    Okej, har hört olika nämligen. Eftersom mormors till kattungarna är röd...

Den röda färgen kan inte vara dold. I princip kan katter bara vara antingen röda, svarta eller sköldpaddsfärgade. Sedan finns det nyanser som kallas för egna färger, men grundfärgerna är rött och svart.

En hona som bär på rött är antingen röd, creme eller sköldpaddsfärgad. Har hon inte någon av dessa färger har hon inte ärvt den röda färgen.

En hane som bär på rött är själv röd eller creme.

Brun är detsamma som svart rent genetiskt, så om kattungarna ärver den svarta färgen och mönster kan de bli bruntabby/bruntigré. Med eller utan vitt. I övrigt tippar jag på svarta eller svartvita ungar.

• Birmafröken

Tillägg: Skulle båda föräldrarna råka bära på dilutionsanlaget (som kan vara dolt) Kan ungarna bli blå istället för svarta och blåtabby/tigré istället för bruntabby/bruntigré.

• ElinJansson

Min katt Misse (hona) är inte sköldpaddsfärgad som syns. Men de är röd färg hon har på sig, när hon fick sin 1:a kull sin enda också så blev de 1 trefärgad 1 långhårig gråhårig 1 svart & 1 grå randig.
    Hennes mamma var kort hårig (sköldpaddsfärg) & pappan var skogskatt. Hon har en fin päls tjock hårig. jag har ej bild på hennes "röv" baken där de syns mycket bättre att de är röd färg! :)
    likadant sägs de att en han katt kan ej vara sköldpaddsfärgad.  

• Birmafröken
    ElinJansson skrev 2013-04-02 19:53:03 följande:
    Min katt Misse (hona) är inte sköldpaddsfärgad som syns. Men de är röd färg hon har på sig, när hon fick sin 1:a kull sin enda också så blev de 1 trefärgad 1 långhårig gråhårig 1 svart & 1 grå randig.
    Hennes mamma var kort hårig (sköldpaddsfärg) & pappan var skogskatt. Hon har en fin päls tjock hårig. jag har ej bild på hennes "röv" baken där de syns mycket bättre att de är röd färg! :)

Ja, på mönstrade katter med vitt kan det röda vara svårt att se (ibland kan det finnas "under" den vita färgen), men fick hon sköldpaddsfärg in sin kull och hanen till kullen inte var röd är hon sköldpadda.

Fick hon en långhårig unge i sin kull bär hon även själv på långhårsanlaget, eftersom långhår måste ärvas från båda föräldrarna för att synas.

Röda honor har ärvt den röda färgen från båda föräldrarna.

Röda hanar har ärvt färgen från sin mamma (som kan vara röd eller sköldpaddsfärgad).

Sköldpaddsfärgade honor har ärvt en färggen från mamman och en från pappan (någon av dem måste vara röd).

Sköldpaddsfärgade hanar har en extra kromosom (3 istället för 2), det förekommer men är väldigt ovanligt och innebär oftast att katten är steril.

• ElinJansson
    Birmafröken skrev 2013-04-02 20:05:49 följande:

Ja, på mönstrade katter med vitt kan det röda vara svårt att se (ibland kan det finnas "under" den vita färgen), men fick hon sköldpaddsfärg in sin kull och hanen till kullen inte var röd är hon sköldpadda.

Fick hon en långhårig unge i sin kull bär hon även själv på långhårsanlaget, eftersom långhår måste ärvas från båda föräldrarna för att synas.

Röda honor har ärvt den röda färgen från båda föräldrarna.

Röda hanar har ärvt färgen från sin mamma (som kan vara röd eller sköldpaddsfärgad).

Sköldpaddsfärgade honor har ärvt en färggen från mamman och en från pappan (någon av dem måste vara röd).

Sköldpaddsfärgade hanar har en extra kromosom (3 istället för 2), det förekommer men är väldigt ovanligt och innebär oftast att katten är steril.

Den katten som hon (Misse) blev parad med var en korthårig svart katt med lite vitt på ena örat. han var korthårig.
    men Misses pappa var långhårig & svart grå :)
    Jag sparade bara 2 katter av den kullen å de var den grå randiga (hane) å den långhåriga grårandiga (hona)
    Om jag såg rätt var den sköldpaddsfärgen (hona) å den svarta (hona). 

okej, de med trefärgad hane ska jag säga till syrran då hon vill ha en :) 
  • Birmafröken

Jag läste lite slarvigt förut, så att förtydliga det hela bar alltså pappan till Misses kull (den korthåriga svarta katten med lite vitt på ena örat) också på långhårsanlag, annars hade din hona inte kunnat få en långhårig unge!

Apropå grårandig kan det kanske vara kul att veta om att grå kallas för blå när man pratar om kattfärger, vilket är en dilution (utspädning) av den gentiska färgen svart. Om katten är blåtigré eller blåtabby finns det dock inget svart alls i kattens mönster. Är det mörkaste i mönstret svart är katten Bruntigré /bruntabby, vilket också kan kallas svart-tigré /svart-tabby.

• Lilia

Se till att kastrera dessa kattungar i tid nu så de slipper få flera ungar. Kastrera kan du göra vid sex månader. Låt dem inte gå ut innan det är gjort!

• Lilia
    ElinJansson skrev 2013-04-02 19:53:03 följande:

Så otroligt söt! ^_^
  • LunaLunatic

Vet inte om jag feltolkar TS, men vill bara påpeka att turkisk van inte per automatik är sköldpadda.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • lyckeliten22

Tack för svaren allihopa. Min katts mamma eller pappa är turkisk van. Och hon är sköldpaddsfärgad :)

Svar på tråden Färg på katt