Ägglossningstester Vanligaste frågorna och svaren längst ner på sidan!! Att testa med ägglossningstester var för oss en bra sak. Efter att ha försökt i 7 mån så började man bli lite trött så att man "måste" varannan kväll för att få till en bebis. Efter att ha köpt tester insåg vi att man "måste" bara 1-2 kvällar/månad, resterande tid kunde man "humpa" när man kände för det och känna glädje istället för tvång. Vad bör man tänka på när man ska testa? 1. Drick inte massor innan du ska testa, man späder då ut hormonet så man kanske inte får rättvisande svar. 2. Testa samma tid varje dag. Vissa får 2 streck hela cykeln medan andra aldrig får 2 streck mer än samma dag som testet visar positivt. Fast man får 2 streck betyder det ingalunda att man har ägglossning. Det är först när teststrecket är lika starkt eller starkare än kontrollstrecket som man har ägglossning. Får man positivt ägglossningstest 2 dagar i följd så är man även fruktsam dessa 2 dagar. Det är nu det ska till. Jag har själv bara positivt en enda dag och nu har jag lärt mig att jag har ägglossning samma kväll. Här nedan kommer jag bygga på med bilder på mina egna ägglossningstester allt eftersom cykeln rullar på. Jag fick barn 2007-07-31 senast och just nu velar vi hur vi ska göra med preventivmedel, så just nu använder vi ältester i preventivt syfte faktiskt! Har du stegring en dag har du ägglossning inom 12-24 timmar senare, har du stegring två dagar så har du ägglossning inom 24-48 timmar efter första positiva stickan. Viktigt! Min personliga erfarenhet och en sak som jag har tipsat andra om är att om man inte får utslag någonsin på ägglossningstesterna - byt testtid! Om jag testar på morgonen så kan jag får negativt, på lunchen får jag positivt medan jag på eftermiddagen får negativt igen! Vissa har extremt kort stegring och kan alltså missa stegringen om man testar vid "fel" tid. Om dagarna går och man inte får stegring fast man kanske känner av ägglossningen eller tycker att man borde ha fått ägglossning - t ex mensen kommer, så kan man göra en tidsbestämning. Man gör under en period, 3 tester om dagen. Visst kostar det tester, men det finns billiga tester som är minst lika bra som de dyra, vilket gör att kostnaden inte behöver bli särskilt stor - min personliga åsikt och erfarenhet är att t ex Billiga Tester eller Testlagrets tester är lika effektiva som Clear Blues extremt dyra. Man gör då som så att man testar en gång på morgonen, säg vid 7-8 tiden, en gång vid lunch och en gång vid 17-tiden ungefär. Vid något av dessa tillfällen kommer man få stegring, det har skett alla de gånger jag har tipsat om att byta testtider i alla fall. När jag började med tester i januari 2003, så stod det på beskrivningen att man skulle testa mellan 10-20 på dagen, det var då man säkrast skulle träffa en utsöndring av hormonet. Ett tag senare tog man bort denna instruktionsdetalj och sedan dess har felmarginalerna ökat otroligt! De som aldrig får utslag är många gånger fler än innan. När de sedan har börjat testa inom tiderna har de så fått bättre resultat. Jag säger inte att man absolut inte kan få utslag dygnet runt, men man har större chans att få bra resultat om man testar inom "ramarna". Observera att testerna kan vara lite "tunna" i färgerna när de har legat på tork några dagar.. Här fick jag känningar 19½ timma efter testet på dag 14. ------------------------------------------------------------------------ Här hade jag solklar stegring på dag 13, känningar samma kväll/natt och luthealfasen var här 13 dagar. Hittade detta