Jagvetmest skrev 2013-04-03 11:15:42 följande:
Klart att det spelar roll. Ett sunt föräldrapar fattar att dela upp dygnet så att båda får chans att vila några timmar även om det inte är sammanhängande sömn. DE delar upp MELLAN sig för att de är dom som är föräldrarna. Andra bara klagar över att "ungen" inte sover på natten... Stor skillnad!
Det tar en liten stund att komma in i rutiner. Det är omtumlande att få barn. Även om barnet sover är det inte säkert att man kan somna själv, det är mycket som snurrar i huvudet. Man kan rimligen inte räkna med att ett föräldrapar kommit in i rollen helt och fått in rutin på hur dygnet ska delas redan på BB.
Jagvetmest skrev 2013-04-03 11:18:55 följande:
JAG förstår poängen och om du tänker efter så förstår du säkert min poäng också. Jag har fått TVINGAT upp pappor att byta blöja på sitt eget barn på BB för att de inte fattat att de ska göra det själva. (mamman kan ligga ny-snittad i sängen...) De är inte många- men dom finns. När dom muttrat om hur trötta dom är fast de sovit flera timmar i sträck så blir man lite trött i ögat.
Då tycker jag att du ska skriva en tråd om arslen till pappor istället. Det är nog inte tröttheten som är problemet i det fallet, utan en skev syn på vem som ska göra vad. Antagligen är de av uppfattningen att kvinnan ska sköta blöjbyten och allt annat med barnet också.