Alladin Sanee skrev 2013-04-05 09:11:13 följande:
Nu bor jag i en väldigt bra kommun som tar Lss lagen på allvar. Här ser dom på barnets behov och skapar ett kortids utefter det i samråd med oss föräldrar.
Vilket gör att det funkar för alla.
Som förälder är det bra om man har stor kunskap om Lss så man vet vad man har rätt till. Köp inga färdiga paketlösningar som presenteras av kommunen, ställ krav, sammarbeta och gör det så tidigt som möjligt i ditt barns liv.
Desto snarare ni tar kampen desto bättre livskvalité blir det för både barn och föräldrar.
Var inte martyr för det mår ingen bra utav.
Ja, det är helt klart så att LSS här i kommunen kunde förbättras. Men att korttids rakt av skulle passa för alla - oavsett anpassning - är faktiskt rätt naivt. För sonens del så har vi jobbat med inskolning på förskola i två omgångar, nu senast under hösten. Han hade en erfaren pedagogisk resurs på fulla sin tid, "eget rum", all tid anpassades helt efter honom, jag var med hela tiden och handledde - för sonen fick ångest direkt jag inte var inom synhåll. Trots det klarade han pga sina perceptuella svårigheter inte ens att vistas i lokalen i två timmar utan att vara helt och hållet slut när han kom hem. Vid många tillfällen satt han i soffan från 11 på förmiddagen och till läggning, helt apatisk. Kissade ner sig, bajsade där han satt, orkade inte äta. Att jag skulle ha kunnat lämna honom på förskolan ens en halvtimme kom aldrig på fråga, och vi fick till slut avsluta inskolningen - igen - för att han helt enkelt inte mäktade med utan backade i sin utveckling. Det fanns inga fler anpassningar att göra. Hur han upplevde det hela kunde han själv beskriva för oss, och om man som förälder går emot de orden så bör man nog se över sitt föräldraskap.
Barn behöver inte heller ha så stora svårigheter för att det inte ska fungera. Jag skulle kunna ge dig flera namn bara här från forumet, namn på kunniga, drivna och erfarna föräldrar som provat korttids men som fått ge upp den idén - trots ordentlig anpassning. Där handlar det om barn som "hållit ihop" under sin vistelse på korttids, men där tiden i hemmet sedan varit en non-stop stegrande ångest inför vissheten hos barnet att det snart var dags för korttids igen.
Korttids passar inte alla, oavsett hur mycket du anpassar. Jag är den första att erkänna att man behöver avlastning i någon form, men avlastning som belastar barnen belastar också föräldrarna sekundärt. Den hjälpen stjälper. Jag tror som sagt också att korttids många gånger fungerar jättebra, men för alla? Skitsnack.