• finflicka

Sy om klänning, PRIS?!?

Hej, har köpt en balklänning som jag behöver lägga ut i midjan ca 4cm och lägga upp på längden lika mycket ungefär. 
    Min klänning har 7 lager tyg men det mesta är tyll vilket man altså bara klipper av.
    För detta vill en sömmerska som gjort det ha 900kr!! Jag tycker detta är tokdyrt med tanke på att de inte är ett svårt och tidskrävande jobb och känner mig blåst. 

Är jag knäpp som tycker detta är dyrt eller kostar det verkligen så mycket?
    ska kanske tilläggas att jag bor i en mycket liten stad där det i princip bara finns ett ställe att göra detta jobb. 
    HJÄLP 

• Svar på tråden Sy om klänning, PRIS?!?
  • Eber

Det beror på, hur många sömmar har hon lagt ut? Bara i sidorna eller fram och bak också? Tyll är krävande att klippa bra och är det flera lager så tar det tid. Verkar rimligt enligt mig iaf

• Nyfiken gul

900 kr låter rimligt för mig.

Arbetstiden och materialkostnad.  

Att sy ut en klänning tar mer tid än man tror , det är inte bara att ta ut sidosömmarna som många tror.  

Mamma sydde ut min brudklänning och hon sprättade upp hela "kjoldelen" och sydde ut sömmarna och sydde sen på kjolen igen för att det ska bli korrekt och snyggt.   Bara DET tog säkert 4-5 timmar för att få alla veck fina och snygga igen.

Mäta och fålla tar också sin lilla tid och att klippa i tyll är svårt .

Så ja jag anser att priset är korrekt.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • finflicka

Var med när hon sprättade upp sidorna på klänningen men bara ifrån brösthöjd och sen ner till midjan, sen skulle hon bara sy ihop det igen fast längre ut då sa hon. Så det är bara sidorna som är utlagda 2 sömmar altså.

Okej tack för svar! Har aldrig gjort något liknande innan tyckte bara att det kändes otroligt dyrt för så lite jobb, men de är ju mer än vad man tror.

• Emmi27

Låter rimligt. Om det är så enkelt att göra det, varför gör du det inte själv? Jag lämnade in min brudklänning för att sys upp och det kostade 900, det var alltså ingen intagning eller nåt utan bara att sy upp den och hon tog 500 kr i timmen.

• finflicka

Jag hade kunnat göra det själv eftersom jag är ganska duktig på att sy men var rädd att förstöra saker när jag redan köpt en klänning för flera tusen. Så därför valde jag att gå till någon professionell.
    Ville mest veta om det var rimligt då jag själv inte har en aning, så tack för hjälpen alla :) 

• Coffie

Jag betalade 2400:- för att lägga upp min brudklänning. Dock var det pärlbroderi längst ner som fick sprättas bort och sedan sys dit för hand.

Svar på tråden Sy om klänning, PRIS?!?