• Sammy

Fråga till er som fick barn före påbörjade universitetsstudier.

Denna fråga riktar sig till er som på gymnasiet läste ett högskoleförberedande program (samhällsprogrammet, natur, estet osv) och fick barn före påbörjade studier på högskola/universitet.

Hur löste det sig sen när barnet kommit? 
    Tänker mest på det ekonomiska, jobb, universitetsstudierna och bostad (villa/lägenhet?) men allt är av intresse.

• Svar på tråden Fråga till er som fick barn före påbörjade universitetsstudier.
  • Griseknoen35

Har tre barn och börjar förhoppningsvis plugga ihöst. Kommer få typ 11900 med tillägslån och tillägsbidrag för barnen. Sambon jobbar heltid och har ok lön. Bor i radhus. Kommer få ut samma i studiemedel som jag får efter skatt när jag jobbar.. Så vi kommer ha det ganska bra. Har redan pluggat gymnasiet med äldsta barnet så det kommer nog gå bra att plugga högskola med tre.

• Sisisisi

Jag hoppade av gymnasiet, jobbade ett tag, hyrde ett hus, fick barn, pluggade på komvux, fick ett till barn, köpte hus, jobbade ett tag och började sen läsa på universitet när barnen var 3 och 6 år.

• Pluttfamilj

Jag började på min universitetsutbildning när sonen var 7månader. Jag läser heldistans och är klar med andra året till sommaren då barn nr två är beräknat. Och eftersom det är heldistans så tar jag inget uppehåll utan kombinerar föräldraledighet och skolan. Sonen på snart 2,5år har gått på dagis sen han var strax över året.

Visst är det stressigt ibland men samtidigt är det skönt att kunna ha barnen kortare dagar på förskolan och bara planera om sina uppgifter om barnen blir sjuka etc. Så jag är väldigt nöjd med mitt val faktiskt! :)

• Sammy

Vad studerar (studerade) ni på universitetet? Är (var) det inte väldigt tufft? 
    Känner ni inte att det blir mindre tid över till barnen? 
    Har ni aldrig känt att det blivit tajt med ekonomin?

• Pluttfamilj

Studerar folkhälsovetenskap med samhällsplaneringsinriktning.
    Ja och nej beroende på kurserna.
    Känner att jag har betydligt mer tid än när jag jobbar eftersom jag kan ha dom kortare tid på dagis än om jag jobbar heltid.
    Jo men jag ser utbildningen som en investering som är värd några ekonomiskt krassa år. Men vi har klarat oss på två CSN, tilläggsbidraget man får för barn hos CSN och barnbidraget utan problem. Inga andra bidrag alls. Men visst skulle det vara skönt med mer pengar, men det kommer vi ju få sen + ett arbete som vi brinner för! :)

• I969

Tack vare min flexible man! Min store son var 1,5 när jag påbörjade en universitetsutbildning som jag läste utan CSN-lån, endast bidragsdelen. Funkade genom att vi var två och bodde i relativt billig lägenhet. Jag hämtade på dagis och blev "avlöst" av min man efter middagen så att jag kunde sätta mig och läsa ett tag. Vissa kvällar kvällsjobbade jag i butik och på helgerna jobbade jag i vården, så visst fick min man ta mycket tid med vår son och jag var mycket borta... Jag sökte flera stipendier och fick ihop en del. Fick sommarjobb inom yrket jag läste till som jag kände mig nödgad att ta, men vi kunde i alla fall vara lediga tillsammans under dagis stängda veckor. Man vänjer sig vid att jobba hårt en period, såg det som en investering och kände mig väldigt motiverad. Men visst, jobbigt.

• Sisisisi
    Sammy skrev 2013-04-03 20:06:41 följande:
    Vad studerar (studerade) ni på universitetet? Är (var) det inte väldigt tufft? 

Känner ni inte att det blir mindre tid över till barnen? 

Har ni aldrig känt att det blivit tajt med ekonomin?

Jag läser till jurist och jo, det är ganska tufft. Mycket obligatoriskt och väldigt mycket att läsa. När alla är friska funkar det bra men det är pussligt när de är sjuka! Barnen går 7-17 som om jag jobbat heltid. Måste plugga mer vissa kvällar och helger men försöker undvika det. Ekonomin funkar bra men jag bor ju med barnens pappa som jobbar.
  • Gladskit

Jag jobbade visserligen några år mellan gymnasium och tills jag fick barn. Hade fast jobb och bra lön, så min f-penning blev ok. Sen när föräldraledigheten började lida mot sitt slut ville jag inte tillbaka till mitt gamla jobb, det fanns inget mer att hämta där kände jag, så jag började plugga när barnet skulle skolas in på förskolan vid 18 mån. Jag var inställd på PA-programmet först och kom in i Stockholm men ångrade mig och läste en KY-utbildning istället. Det bästa var att studierna var mer flexibla än vad jag vill tro att ett arbete hade varit. Och det var mycket värt. Alla dagar var inte schemalagda och läsa/skriva kunde man ju göra på kvällen eller helgen om det behövdes, och i gengäld kunde man hämta barnet lite tidigare. Ekonomiskt var det knappt nån skillnad att gå från att leva på f-penning till att leva på CSN.

Nytt jobb hade jag innan jag ens var klar så det var aldrig något problem. När vi fick barn bodde vi först i en lägenhet på 2rok. När barnet var ca 1,5 år flyttade vi till en större lgh på 3rok och ytterligare något år senare köpte vi hus.     

• dosed
    Vad studerar (studerade) ni på universitetet? Är (var) det inte väldigt tufft?  Känner ni inte att det blir mindre tid över till barnen?  Har ni aldrig känt att det blivit tajt med ekonomin?

Vad studerar (studerade) ni på universitetet? Är (var) det inte väldigt tufft?  Känner ni inte att det blir mindre tid över till barnen?  Har ni aldrig känt att det blivit tajt med ekonomin?

Jag började plugga till ssk när sonen var 7 månader. Det har gått hur bra som helst och mest tack vare att min man har så flexibelt jobb (och bra lön). Det var bara jobbigt när sonen var sjuk, man kan ju inte vabba precis. Jag är glad att jag pluggade när han var liten, man är ju hemma sjukt mycket mer om man pluggar än om man jobbar så det blir ju mer tid med barnen. Blev klar nu i januari
  • dosed

Vi bodde i bostadsrätt på 75 kvm och jag var 21 när han föddes, nu har vi köpt hus

Svar på tråden Fråga till er som fick barn före påbörjade universitetsstudier.